Beginnende DJ (apparatuur, programma's enz.)

Status
Niet open voor verdere reacties.

daandank

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2012
Berichten
9
Hallo mensen,

Meteen ter zake. Ik ben beginnende DJ heb een heel (heeeeel) klein beetje ervaring met draaien voor mensen, nog minder ervaring met mixen / maken van muziek.
Nu heb ik een aantal vragen, onder andere over het draaien/beroep dj/benodigdheden om wat mensen te kunnen entertainen.

Als volgt:
- Wat heeft een beginnende DJ zoals ik nodig aan apparatuur? (niet al te hoge kosten, pc heb ik al.)
- Waar kan ik dit het beste aanschaffen?
- Hoe kan ik het beste beginnen?
- Hoe kan ik verbeteren?
- Wat zijn goede programma's?

In ieder geval bedankt dat jullie dit hebben gelezen. En alvast bedankt voor het beantwoorden!
 
Hallo,
Wanneer je net start en nog niet zo veel ervaring (en budget) hebt zou ik dus gaan voor een midi-controler. Deze apparaatjes werken (meestal) uitsluitend met de pc (je kan er dus geen usb of cd in stoppen) en de prijs valt hiervan wel mee. Toch raad ik je aan een model te kiezen met ingebouwde geluidskaart. De kwaliteit zal beter zijn + voorluisteren gaat efficienter. Ook zal je headphones nodig hebben. Onderschat deze niet, ze zijn best wel belangrijk. Kies bij voorkeur een Dj-headphone omdat de bass hier meer uitgesproken bij is en je dus beter kan beatmatchen.
Je kan hier eens tussen kijken: http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-controller/bekijk-alle-producten.html. Bij de meeste controllers is een versie van traktor of virtual dj meegeleverd. Goede programma's om mee te beginnen.
Uiteraard je speakers en versterker niet vergeten maar elke thuis-stereo keten met rca (tulpstekkertjes) als input (aux) kan er mee overweg.
Succes er mee en als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Axel
 
Laatst bewerkt:
Hallo Axel,
Bedankt voor het reageren, ik ga even wat rondkijken op bax-shop, kijken of er wat moois tussen staat. Heb je misschien nog aanraders? voor een niet al te hoge prijs maar toch goede kwaliteit? mijn budget ligt niet al te hoog door aanschaf van een nieuwe pc. Zou een euro of 150 redelijk zijn voor een goede controller?
 
Wel voor 155€ is naar mijn mening de numark mixtrack de beste controller die er is (heb er ook mee gewerkt). (http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-...-controller/product-details.html#!prettyPhoto)
Dit is zeker een aanrader! je vindt niet zo veel controllers in deze prijsklasse met effectenunit en relatief grote jogweels. Deze controller is zeker goed voor beginners, je kan er alles redelijk goed mee leren (later zal je uiteraard wel willen upgraden). Als je leert beatmatchen op een controller, gebruik dan best de sync knop niet en probeer het manueel.
Axel

EDIT: oeps sorry, zie net dat deze controller geen geluidskaart bevat, als je dit echt wel een pluspunt vindt zou ik doorsparen en gaan voor de mixtrack pro (http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-...ontroller-serato-edition/product-details.html)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Axel,
opnieuw bedankt voor deze mooie voorbeelden, hiermee zie ik het zeker wel zitten :) alleen heb ik nog 1 probleempje... ik kweet nog niet zo goed wat ik waar in moet doen enzo, dus hoe ik m'n midi-controller met m'n versterker koppel en wat ik hier allemaal voor nodig heb. Heb je hier misschien ook nog antwoord op of een handige site? heel erg veel bedankt!
Daniel
 
wanneer je een midicontroller koopt met een ingebouwde geluidskaart zal je achteraan rca-uitgangen vinden. zoiets:
wire-amp-rca-outputs-800x800.jpg

Je plugt hier je rca-kabels (http://www.bax-shop.nl/tulp-/-rca-k...e-2x-rca-male-1.50-meter/product-details.html) in, in de output van je controller.
Op je versterker (bij een home-hifi keten) zal je waarschijnlijk achteraan tulpstekkertjes vinden voor input. Zie afbeelding hierboven. hier plug je het andere eind dan in. Vergeet niet je stereoketen in de AUX-stand te zetten dan.

Wanneer je kiest voor een model zonder geluidskaart zal het geluid via de pc gestuurd worden. Dan heb je dus een kabeltje nodig zoals hieronder:
70419547.jpg


De mini-jack kant plug je an gewoon in je hoofdtelefoon-uitgang (groen) van je computer en de andere kant (rca) in je versterker zoals hierboven beschreven.

Succes!
Axel
 
Heel erg veel bedankt Axel! ik ga m'n best doen! :)

groet, en hopelijk tot horens!
Daniel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan