Nikon D3200 .NEF RAW Image noise Photoshop CS6 Mac OS X 10.8

Status
Niet open voor verdere reacties.

IT07

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2011
Berichten
232
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Nikon D3200 met Nikkor 55-200 lens.
Het ding schiet heel erg scherpe foto's maar ik zit met een gigantisch probleem.
Nadat ik de foto's heb geïmporteerd naar m'n Mac en ik open ze bijvoorbeeld
met "Viewer", dan zie ik een groot aantal aan rood/groen/blauwe stipjes over de gehele foto heen.
Om dit te kunnen zien hoef ik niet in te zoomen, het valt heel erg op.

Als ik dezelfde foto's met Photohop open dan is de noise veranderd in zwart/wit/grijs.
Maar het is nog steeds heel erg goed zichtbaar.
Ik dacht eerst dat het aan m'n camera lag maar dat kan niet want ik heb op dezelfde
foto's VOLLEDIG ingezoomd toen ze nog op m'n camera stonden en daar waren ze haarscherp zonder noise.
Dus... wat kan dit probleem vandaan komen?

Alvast hartelijk bedankt.
grtz.
 
Ok, volgens mij moet je voor Nikon RAW de op de CD meegeleverde RAW-Converter gebruiken, anders kan je die ophalen op de website.

Ja, zie je:

Capture NX 2.3.2 update

Wijzigingen die van toepassing zijn op zowel de Windows- als de Macintosh-versie

RAW-beelden die zijn vastgelegd met de D3200, worden nu ondersteund.
 
Laatst bewerkt:
Al opgezocht & aangevuld in mijn vorige bericht!..
;)
 
Het blijkt niet te liggen aan de software.... het was gewoon de stand die ik gebruikt had in de camera zelf.
Ik had namelijk de white-balance op een verkeerde stand gezet waardoor ik dat noise probleem kreeg.
White-balance op AUTO zetten lost het probleem op.

Voor de mensen die geen zin hebben om alles te lezen:
White-Balance stond NIET op AUTO.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, ruis heeft niks met de wit balans te maken.
Waarom denk je dat die optie er op staat !? Ik fotografeer nooit op AUTO en heb dat probleem ook niet en dat is logisch !!
Dit zou voor jou betekenen dat je alleen op AUTO kan schieten en niet zelf je witbalans kan instellen en dat is natuurlijk onzin. Even navraag gedaan en wij vermoeden dat jou ISO heel hoog staat want dan krijg je namelijk ruis en op je camera staat waarschijnlijk ruis onderdrukking aan en vandaar dat je het op dat scherm niet ziet. Deze info komt van gebruiker Wolves overigens !!

Op hoeveel staat jou ISO waarde !?
 
Zo, ik ben onderhand thuis gekomen en nu kan ik zelf reageren. :)

Terrarabo heeft het al geschreven, maar ruis ontstaat niet door een fout gekozen of handmatige witbalans. De witbalans zorgt er voor dat witte onderwerpen er wit uitzien ongeacht door de kleurtemparatuur. Zo heeft kunstlicht (het ouderwetse peertje) een gele kleur waardoor de camera een wit object weergeeft als geel. Onze hersenen geven echter direct een vertaalslag en wij zien dat onderwerp nog altijd als wit. Om op de foto dus een wit voorwerp te krijgen net zoals onze hersenen zorgen dat wij dit in het echt zien, moet er een correctie worden aangebracht. Dit gebeurt mbv de witbalans instelling. Zo komt er in de kunstlicht instelling bijvoorbeeld een blauwfilter over de foto heen. Dit corrigeert de gele kleur (blauw is de tegenkleur van geel).

Ruis ontstaat door verschillende facetten, maar de belangrijkste veroorzaker van ruis is een hoge ISO-waarde. Niet elke camera kan even goed met hoge ISO-standen overweg. Zo kan de ene camera al storend ruis laten zien bij 400 ISO, terwijl de volgende camera bij 1600 ISO nog heel acceptabel beeld geeft. Wat was je ISO-waarde bij de ruis foto's?

Je werkt in RAW, het ruwe cameraformaat. Dit houdt in dat alle gegevens van je foto in het bestand zijn opgeslagen. Dus ook de ruisgegevens. Ruisonderdrukking die op je camera aanstaat werkt door op een JPG-file en is te zien op het LCD-scherm, maar het werkt niet op de RAW-file. Dit houdt in dat zowel de viewer als ACR (de RAW-converter van Photoshop) niets hebben aan deze instelling en alle ruis gewoon weergeven. Dit kun je vervolgens in ACR verder onderdrukken.

Dat de foto's met AWB goed waren is een toevalligheid. Maar uit het feit dat er verschil zit, leid ik af dat de kans groot is dat je ISO-waarde anders is ingesteld. Aangezien je hier verder geen melding van maakt, verwacht ik dat je je ISO op automatisch hebt staan. Dat raad ik ten zeerste af! In deze stand laat je namelijk de camera bepalen hoeveel ruis jíj acceptabel vindt in een foto. En dat is iets dat míjn camera in ieder geval niet kan. :p
 
@Wolves:

Je hebt helemaal gelijk. Achteraf heb ik bekeken wat de ISO waarde was voor de plaatjes met ruis.......
3200!!!! voor een met zon verlichte kamer... good job camera! NOT.
Heb de camera nu weer op M staan zonder ISO-A. (knipperde in beeld)

Ruis is nu weg zelfs met low-light plaatjes :D
Heb op http://froknowsphoto.com gelezen dat mijn camera heel erg goed is met noise als er erg weinig licht is.
Dus aan de camera kan het niet liggen ;)

In ieder geval bedankt voor jullie reacties :D
Echter heb ik nog 1 vraag: soms wil ik heel snel opeens ergens een foto van maken, zonder dat ik tijd heb om de sluitertijd zo
te regelen zodat de foto geen over/onder belichting heeft.
Meestal zet ik hm dan op AUTO maar dan krijg ik heel vaak helemaal geen mooie plaatjes... :(
Ik weet dat als ik M eenmaal onder de knie heb dat je dan veel vaker mooie kiekjes maakt, maar ik vind het zo irritant dat het te lang duurt
voordat de juiste belichting is gevonden.

Natuurlijk weet ik dat de lichtmeter er zit, maar daar heb ik eigenlijk geen *** aan....
De ene keer moet ik de foto "overbelichten" om ervoor te zorgen dat de foto goed is en de andere keer weer zwaar onder belichten om het ultieme grafiekje te krijgen.
Dat is zo irritant, dus was ik zoekende naar een manier om toch heel snel de ideale sluitertijd te berekenen zodat ik nooit meer unieke 1sec momenten ga missen.

Alvast hartelijk bedankt!
 
De M-stand is een ideale stand om te gebruiken wanneer je precies weet wat je doet. Tot die tijd raad ik mijn cursisten altijd aan om de A-stand te gebruiken. Dit is een half-automatische stand. Zelf bepaal je het juiste diafragmagetal (om de juiste scherptediepte te krijgen) en de camera bepaalt aan de hand van de van tevoren ingestelde ISO de sluitertijd. Nu is deze stand niet perfect, net als alle (half)automatische standen, dus er moet wel vaak gecorrigeerd worden (plussen en minnen).

Wanneer ik het zo inschat, denk ik dat je veel baadt zult hebben bij een goede workshop digitale fotografie voor beginners. Nu weet ik niet of ik hier reclame mag maken, maar wanneer je interesse hebt, moet je mij anders maar een mailtje sturen. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan