Welke kabel voor Thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

djbertrik

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2010
Berichten
154
Wij krijgen binnenkort glasvezel en nu wil ik in mijn huis een klein thuisnetwerk aanleggen.
Welke kabel kan ik daar het best voor gebruiken. Ik kwam op internet 3 soorten tegen UTP FTP en SFTP.

Alvast bedankt.

Bertrik smit
 
FTP en SFTP zijn protocollen. Geen kabels.
 
Klopt Edmoor, maar het zijn ook kabels. Zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair . Is nogal verwarrend meestal noemen we de kabels UTP en STP.

Bij kabels heb je de keuze uit Cat 5e, en Cat. 6(a). De Cat 5e kabels kunnen tot 1GB, de Cat. 6 tot 10GB (theoretisch). Ga je voor de cat. 5e kabels dan kun je best UTP nemen omdat dit makkelijker is aan te leggen. Ga je voor de hogere snelheid dan is STP wel aan te raden. Alleen dan moet je het wel goed uitvoeren, dus de afscherming moet ook overal worden doorgevoerd. Over langere afstanden kan er een probleem ontstaan met aardverschillen. Dat treed in de regel alleen op als je kabels trekt tussen verschillende gebouwen, maar kan wel een serieus probleem vormen .
 
@edmoor: Waarschijnlijk verwijst de topic-starter naar de terminologie die hier wordt gebruikt.

@topic-starter: Het maakt niet veel uit: Cat5e, Cat6 of Cat6a bekabeling is gewoon goed genoeg, zéker voor thuisgebruik.
Let er wel op dat je (liefst) bekabeling koopt met 'zachte koperkernen', omdat je anders (dus bij 'harde koperkernen') speciale RJ45 connectoren nodig hebt, die (bij knijpen) óm de koperkern zich moeten vormen ipv. erdoorheen (zoals bij 'zachte koperkernen').
Bovendien zijn kabels met zachte koperkernen flexibeler.

EDIT: Ik zie dat RogerS me net voor was.

Tijs.
 
Edmoor, FTP en SFTP zijn zeker ook wel kabels!.

djbertrik, hoe lang moeten de kabels worden? als je geen langere kabels dan 100 meter gaat gebruiken zal ik voor cat 6 kabels kiezen.
waneer er geen storende en veel gebruikende hoogfrequente apparaten in huis staan is UTP prima. storingen van buitenaf lijkt me niet een probleem binnen woningen.

FTP staat voor foiled twisted pair.
STP staat voor shielded twisted pair.
SFTP staat voor shielded foiled twisted pair.
UTP staat voor unshielded twisted pair en wordt het meest gebruikt.

Edit: dnties en rogerS waren me al voor, nu twee keer bevestigt :p
 
Laatst bewerkt:
De kabels worden niet zo heel lang. langste ongeveer 20.m denk ik. Ik kan dan dus het best voor UTP gaan en CAT5e ?
 
Zou genoeg moeten zijn, idd. [Als ik ervan uit mag gaan dat Gigabit netwerk voldoende snel is voor je thuisgebruik.]
Stel dat je veronderstelt ooit 10 Gigabit netwerk te willen hebben, dan moet je richting Cat6 of Cat6a. Natuurlijk vraagt dat ook investering in 10 Gigabit netwerkkaarten in de aan te sluiten computers. Gigabit netwerk is (meestal/bijna altijd) prima voor thuisgebruik.

Tijs.
 
Edmoor, FTP en SFTP zijn zeker ook wel kabels!.
FTP staat voor foiled twisted pair.
STP staat voor shielded twisted pair.
SFTP staat voor shielded foiled twisted pair.
UTP staat voor unshielded twisted pair en wordt het meest gebruikt.

Je hebt helemaal gelijk.
FTP zit bij mij echt vastgeroest als File Transfer Protocol en SFTP als Secure File Transfer Protocol :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan