IP v4 subnet kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sentmen

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
187
Hallo iedereen,

Ik zit eigenlijk met een aantal vragen. Ik heb een subnet nodig voor een bepaald project waar ik mee wil beginnen. Het gaat niet om prive maar om zakelijk gebruik. Ik heb gekeken bij mijn ISP (serverius te Dronten (datacenter)). Daar vragen ze 1 euro per IP. Dan komt het uiteindelijk uit op €255,- per maand. Om eerlijk te zijn vind ik dit belachelijk veel voor een project waar ik redelijk wat risico voor neem (geen idee hoeveel vraag hierna is). Bij mijn weten is een IP gratis te verkrijgen bij RIPE. Daarom snap ik het niet waarom het belachelijk duur is voor dit. Zou iemand mij meer informatie kunnen geven? Alvast bedankt!

Groetjes sentmen.
 
Je startvraag is wat onduidelijk:
Bedoel je dat je per maand 1 euro betaalt per ip-adres, en dat je er 255 hebt aangevraagd?
Indien ja, vraag je dan eens af of je er wel 255 nodig hebt: Kun je het niet af met een kleiner subnet, met (netto) bijv. 30 of 14 of 6 beschikbare Internet ip-adressen?

Tijs.
 
Hall dnties,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het nog niet besteld aangezien ik het vreemd vind dat RIPE juist zegt dat ze IP adressen gratis vrijgeven en dat ik juist moet betalen per IP adres. Ik denk zelfs dat ik niet genoeg heb aan 1 subnet (als het doorslaat). Ik denk als het gaat lopen dat ik er dan op een gegeven moment zo'n 4 of 5 subnets nodig heb. Dat betekent dus dat ik alleen al €1000,- minimaal kwijt ben aan IP adressen. Dat is veel te duur voor een gratis service (wat eventueel gedeeltelijk word vergoed door advertenties). Daarom zou ik graag willen weten of er ook goedkopere (GRATIS) alternatieven voor zakelijk gebruik. Eventueel zijn er nog oplossingen om een IP beter te gebruiken. Dan kan ik het denk ik 4 voudigen. je moet zeg maar zien dat ik 1 IP nodig heb per 10 klanten.

Nu mijn vraag: Weet iemand of het mogelijk is om IP adressen goedkoper te verkrijgen?

Groetjes sentmen.
 
Laat ik voorop stellen dat het hebben van een ip-adres zelf nog helemaal niets zegt over beschikbaarheid. Want dáárvoor heb je ook nog uplink-connectivity met (core-routers van) Internet nodig, je eigen routers met stroomvoorziening, betaling van data-verkeer etc. Het kan dus zijn dat dát (of delen ervan) óók is inbegrepen bij die 1 euro per maand.

Houd dat allemaal voor ogen voordat je (evt.) nog ergens anders gaat shoppen.

Tijs.
 
Dit werd allemaal al betaald. De IP adressen worden op een virtuele netwerk kaart gezet. Ik betaal ook al voor de switch en een 1/2 rack. Het gaat puur om IP adressen. De rest is er al. Daarom vraag ik het mij ook af.

Groetjes sentmen.
 
Kun je niet gewoon een domeinnaam registreren ?
Dan heb je toch ook gelijk een vast IP adres.

groeten Marcel
 
ja je kunt "gratis" ip nummers krijgen bij RIPE-NCC.
Je zult dan wel (en snel ook) LIR member moeten worden bij RIPE-NCC
dit kost je eenmalig 2000 euro en jaarlijks 1300 euro.
Dan moet je (als je nog ip nummers kunt krijgen want ze zijn bijna op, elke LIR krijgt bij de laatste /8 nog 1x een /22 toegekend en dan is het op)
deze ip nummers die je hebt gekregen in de BGP router van je provider laten opnemen en annoucen. Meeste providers doen dat niet met een /24 maar willen alleen grotere subnetten in hun route tabel opnemen.

1 euro per ip per maand is wel echt veel geld. Maar ik zie echt niet in waarom je 255 ip nummers nodig hebt om iets te starten tenzij je 255 ssl sites of gaan runnen op je server.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet gewoon een domeinnaam registreren ?
Dan heb je toch ook gelijk een vast IP adres.
groeten Marcel

uh? bij een domein naam zit geen ip adres hoor.
Een domein registreer je uiteindelijk bij SIDN die hebben niets van doen met IP nummers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan