Afbeeldingen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

remmie63

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
378
Hallo,

ik wil graag afbeeldingen toevoegen aan Access. Helaas lukt dit niet. Ik heb al een vergelijkbaar topic hierover gelezen maar kom er niet uit. Via Ole objecten gaat het natuurlijk maar dit vergroot je db aanzienlijk en op de een of andere manier zijn deze afbeeldingen niet af te drukken.
Ik heb geprobeerd via een tekstvak een verwijzing naar een lokatie te maken. Ook zonder succes. Via VBA met de "administatie" db (Allen Browne's Database). Deze VBA code is behoorlijk groot zodat ik niet kan inschatten welk deel ik moet gebruiken en welk niet nodig is omdat de administratie db ook anders van opbouw is als mijne. Het gaat in mijn db om een 20 tal afbeeldingen die willekeurig geselecteerd moeten kunnen worden om te printen. Het zal dus voor de omvang van de db niet uitmaken of het via OLE gaat of via een verwijzing.
Wie kan helpen?
 
Wat bedoel je precies met 'willekeurig geselecteerd moeten kunnen worden'? Een (verwijzing naar een) afbeelding sla je op in een veld, en dat veld verwijst dan vervolgens naar die afbeelding. Om de afbeelding te zien en af te drukken, heb je een rapport nodig. In dat rapport valt er verder niks willekeurigs te kiezen namelijk. Dat laat gewoon zien wat je hebt opgeslagen in je tabel.
 
Dat van het rapport is duidelijk en ook de bedoeling. Het gaat om een 20tal afbeeldingen die per record bijvoorbeeld dmv een vink zetten in een formulier willekeurig geselecteerd kunnen worden. Vervolgens laat het rapport dan bij het juiste record de juiste afbeelding selectie zien waarmee dan een label afgedrukt kan worden.
 
Even recapituleren: je hebt 20 velden met vinkjes, en elk record kan één of meer van de afbeeldingen laten zien? Want zo leg je het nu uit...
 
Ja, er zijn een 20 tal vaste afbeeldingen. Die ik willekeurig per record moet kunnen selecteren bijv. met vinkjes.
Dus voor record 1 bijv: afbeelding 2, 6, 18 en 20
En voor record 2 bijv: afbeelding 1, 6, 11, en 20
 
En hoe selecteer je die in je records? met Selectievelden, of een keuzelijst met meerdere waarden? Want dat maakt nog wel uit. Want wat is het resultaat dat je dan uitleest uit je query?
 
Zover was ik dus nog niet! Mede ook omdat ik nog niet weet hoe de afbeeldingen te koppelen. Het nadeel van OLE objecten is, in dit geval niet zozeer het opblazen van de db, maar het hele menu wat je moet doorlopen om aan de afbeelding te komen.
 
Dat laatste nadeel heb je zowiezo, want je zult de (verwijzingen naar) de afbeelding moeten aangeven, dus je zult altijd moeten bladeren. Zijn ze eenmaal opgeslagen, dan zou het verder niet uit hoeven te maken. Zelf geef ik de voorkeur aan padverwijzingen; dat werkt altijd wel. Maar je zult toch moeten bedenken hoe je e.e.a. in je records gaat opslaan :)
 
Ik ben bang dat mijn Access kennis hier echt op vast loopt. Heb je een voorstel dit eenvoudig op te lossen?
 
Als je een voorbeeld bestandje maakt met de gegevens (en een rapport; ik haat rapporten bouwen ;) ) zoals je ze ongeveer wilt hebben, dan wil ik er wel naar kijken!
 
Het rapport is er nog niet omdat ik ook nog niet weet wat voor labels er gebruikt gaan worden, dat wil ik ook graag zelf doen! Maar de tabel met formulier is werkbaar (wel nog in de steigers). Het is maar een eenvoudige opzet omdat er ook niet schokkend veel verschillende data wordt verwerkt. Overigens is het misschien toch beter om inderdaad via padverwijzing te werken.
De opzet is gemaakt om met psychiatrische patienten op een stand alone pc te gaan werken en dan zijn wat meer plaatjes toch beter.
Ik ben even aan het worstelen om het bestand in aan het pakken. Het komt er aan.
 
Prima! Overigens de eerste keer dat ik iemand enthousiast zie over het vaststellen van labels bij plaatjes :)
 
Ik krijg het bestand niet onder de 100 kb ingepakt. 7Zip en Rar doen dat niet. Is er een andere manier om het bestand bij je te krijgen?
 
Met Winrar kun je een bestand opbreken in stukken van 100kb. Probeer dat eens.
 
Eerst een tip: als je de db eerst comprimeert in Access, wordt hij een factor 20 kleiner, en is de grootte als je hem zip een te verwaarlozen 24kb. En dat laat zich makkelijk uploaden. Ik had eigenlijk wel verwacht dat je dat gedaan had, en er een paar afbeeldingen bij had gedaan. Maar die zitten er ook nog niet in. Verder heb je voor de locatie van de afbeeldingen OLE objecten gebruikt, en geen tekstbestanden. En dat zou ik zeker wel doen.
Ik zal een werkend voorbeeldje proberen te maken.
 
Comprimeren in Access kende ik nog niet, alweer wat geleerd! Dat er geen data en afbeeldingen in zitten is om het formaat zo klein mogelijk te houden.
Ik wacht af. Alvast bedankt!
 
Mag ik vragen of je er al uit bent hoe de images te koppelen?

groet, Remco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan