netwerkboot vragen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

djbosanac

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2008
Berichten
293
Hallo,


Ik vroeg me af, hoe een Netwerkboot in elkaar zit.
Een server (lokaal) binnen me eigen netwerk kan ik opzetten.
Daarnaast uhm ik heb gewoon een Median Laptop/pc, dus over de ethernetkaart weet ik niet welke daarvoor goed.

Dus een beetje richtlijnen wil ik wel hebben, linux zonder gui kan ik niet mee werken.
 
Je zou Ubuntu server (of IPFire) kunnen proberen te installeren op een oude pc met een 1gbit netwerkkaart. Verder moet je gewoon in de BIOS networkboot aanzetten, harde schijf boot uitzetten en networkboot bovenaan. Ik weet alleen niet of je wel een GBit netwerk hebt liggen? Anders is netwerkboot niet niet optimaal.
 
ubuntu-server met gui toch dan ?
Ja en als dat gebeurd wat dan, volgens mij heb ik geen 1gbit kaart :( is een hele oude PC van Compaq
 
Jep, ubuntu server heeft een GUI. Zou volgens mij best makkelijk moeten werken.
Maar ik weet niet hoeveel pc's je op die server wilt laten draaien? Als het er meer zijn dan 2 tegelijkertijd zou ik zeker een gbit kaartje kopen. Die zijn een euro of 10 (4 in China>ebay) en dan heb je meer snelheid. Anders kan het zijn dat de boel gaat vastlopen...
 
ik ga denk ik dan maar eens een aparte rackserver of desktop-server kopen.
want kan het ook via wifi ? of moet je echt een bedraad netwerk hebben ??
 
New, het kan prima via WiFi. Maar als je razendsnel wilt kunnen opstarten en gegevens ophalen, dan zal je toch geen router van 5 jaar oud moeten hebben met een verbinding van 30%. Het kan wel, het is dan alleen niet zo snel. En ik zou geen server kopen, het kan prima met deze pc. Netwerkkaart erbij en hij werkt geweldig.
 
nja het moet dus dan via win2003 server, omdat het alleen deze OS trekt, win2008server R2 trekt die namelijk niet... en is het mogelijk ipv storage op me HDD via een usb-disk te doen, en eventueel later een NAS systeem ? zodat ik altijd een netwerkboot heb in me netwerk, wat wel zo tof is. WDS (windows deployement system)
 
Je wilde toch Ubuntu server proberen?
En opslag van netwerk? Ja, dat kan op een usb stick, maar dat zal je wel moeten veranderen. Ik weet alleen niet of dat zo praktisch is. Je kan dan beter een NAS kopen dan er op aansluiten...
 
hoe is dat mogelijk via linux, is het een beetje makkelijk of moet je aardig wat dingen ervoor doen.
 
Ik weet niet hoe Ubuntu server precies werkt, maar ik heb wel ervaring met verschillende linux versies. Ik kan je zeggen: het valt allemaal enorm mee tegenwoordig :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan