Poll,wat is jouw favorite versie van linux?

Klopt... maar het is een server waar ik een redelijke gui op wil hebben... maar ook niet te veel.... extensions..
Vandaar die webdav installatie, die "doet het hem"..... voor ons althans.. :cool:
Bedankt voor de tips... anyhow...!
 
Laatst bewerkt:
Het is een tijd Lubuntu geweest , met LXDE, probleemloos en licht voor mijn HP Probook 4510s
Maar in de versies na 2014 kon ik WIFI niet of alleen na een boel problemen aan de praat te krijgen.

Momenteel heb ik Ubuntu 14.04 LTS op mijn laptop, maar omdat de Gnome desktop te zwaar is gebruik ik weer de LXDE desktop (sudo apt-get install LXDE) dat ik kan aangeven in een keuze menu in het Ubuntu opstart scherm.
Op deze manier heb ik alle voordelen van Ubuntu dat alle noodzakelijke drivers , dus ook de on-board wifi probleemloos installeert, en de eenvoud van LXDE.
Laptop hp.jpg

Maar mijn echte favoriet draait op mijn Desktop PC en dat is ZORIN 9.0 core 64
ZORIN ziet er niet alleen gelikt uit met prachtige scherm effecten maar draait ook als een speer en heeft naar mijn ervaring de beste WINE Windows loader integratie.
zorin.jpg

Met ZORIN heb ik voor het eerst geen Windows meer nodig voor mijn favoriete editors en teken programma's die nu met WINE te gebruiken zijn
(ik weet dat GIMP fenomenaal is, maar daar moet ik nog een hele boel in onderzoeken)

Voor mensen die het niet kennen is het beslist aan te raden om eens te proberen..
 
Mooie wallpaper op die eerste DirkQ :)

Ik heb een tijdje terug mijn thema gewijzigd naar eentje die wat witter/transparanter is.

Bij deze de screenshot:
[smallimg]http://i.imgur.com/BumACib.jpg[/smallimg]

En de gegevens:
[smallimg]http://i.imgur.com/msh6vdz.png[/smallimg]
 
Voor mij is Linux Mint met Cinnamon favoriet.
Mint is simpel en gebruiksvriendelijk, zonder overbodige grafische poespas en bevat toch standaard alles wat je nodig hebt. Cinnamon ziet er gewoon netjes uit en is voor mij aantrekkelijk sober. Ik gebruik al vele jaren Linux Mint nadat Ubuntu met Unity kwam. Dat was mij te veel grafische poespas en met opties waar ik juist niet op zat te wachten. Met Mint heb ik al die jaren nooit enig probleem gehad, maar ik ervaar geen verbetering van Mint 18 t.o.v. 17.3. Mint 18 is iets trager heb ik de indruk en ik heb wat problemen met Firefox.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Naam: Linux from Scratch
Soort: Zelf bouw pingwing
Waaro: Zo kan ik zelf bepalen waar mijn systeem aan moet voldoen, en welke functionaliteiten er al of niet erin komen :)
 
Mint 18.1 met Cinnamon, was dat gedrocht van een windows 10 helemaal zat en had even geen andere windows versies bij de hand.
In het verleden vaak linux versies geprobeerd, o.a. RedHat en Mandrake, maar dat werkte nooit voor ene meter, ook de diverse live cd's getest, maar als er iets niet werkte was ik er meteen mee klaar.
Dus Mint eerst al dualboot geïnstalleerd, en dat werkte (tot mijn verbazing) gelijk out of the box.
Niet lang daarna schijf geformateerd en alleen nog Mint erop, bevalt mij zeer goed, uiteraard in de loop van de tijd wel wat kleine dingetjes tegenkomen, maar daar is met alle info op internet altijd wel uit te komen..

Groetjes,
Martin.
 
Enige nadeel is dat sommige hardwareleveranciers het nog steeds vertrappen om hun spullen ook voor Linux bruikbaar te maken. Zoals MIO en TomTom met hun routeplanners. Voor updates heb je dan toch een Windows-versie nodig. Windows in Virtual Box werkt dan niet altijd goed is mijn ervaring. Ook printers en scanners zijn wel eens knap lastig in Linux aan de praat te krijgen, maar dat ligt dus niet aan Linux.
 
Xubuntu

Ik heb sinds een klein jaar op een desktop met dualboot Xubuntu 16.04 LTS/W10 en op laptop Xubuntu ook 16.04 LTS. Op deze laptop wil ik volgend jaar de Ubuntu Gnome 18.04 erbij zetten.
Ben zeer tevreden over Xubuntu. Stabiel, snel en eenvoudig.Schermafdruk_20160918.jpg
 
Linux Mint en/of Elementary OS

Mijn favoriet is Linux Mint en sinds kort heb ik ook Elementary geinstalleerd.

Het meest gebruik ik Linux Mint. Het is een snelle en stabiele distro.
Ik ben sowieso een fervent Linux gebruiker en ben al sinds eind jaren 70 van de vorige eeuw bezig met Linux.
De laatste 15 jaar gebruik ik in principe geen windows meer.

Linux_Mint.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo!
Ik heb 10 jaar geleden voor het eerst met Linux geëxperimenteerd, een virtuele versie van Debian op mijn Windows Vista gedraaid.
Sindsdien heb ik van tijd tot tijd nog eens Debian gebruikt en is ook het enige linux (unix-like) bestuurssysteem waarmee ik bekend ben.
Dus hierbij de waarom, ik zou zeggen Debian en soort, wel de 9.3 is de laatste stabiele versie.
 
Hoi,

Ik heb Mint 18.3 met Cinnamon geinstalleerd op een 'leer'pc zodat ik alles kan uitvissen hoe het werkt.
Waarom, omdat ik Windows beu ben, en de weg die ze opgeslagen zijn staat me niet aan.
En het is gratis, en werkt stabiel en je kan er alles mee doen wat je met een Windows pc kan.
 
naam Linux Mint
soort Cinnamon
waarom Ziet erg mooi uit, en is erg fijn in gebruik. en lekker snel
 
Poll

1: Zorin 16
2: Ubuntu variant(?)
3: ik begon met zorin op een netbook. Dat werkte. Het is een snel besturingssysteem.
 
Ik heb op het moment KDE Neon in gebruik. Is lekker snel.
 
Linux Mint. Alleen maar Mint.
Heb vroeger distro gehopt hahahaha, maar nee....Linux Mint en dan de Cinnamon versie is DE distro voor mij.
 
Fedora 39 voor dagelijks gebruik. Zou niet anders meer willen. Heb na Microsoft Windows en daarna Ubuntu en een jaartje of 10 Mac OSX gedraait. Nu dus Fedora Linux.Schermafdruk van 2024-02-23 17-54-09.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan