1 foto zorgt voor het ongewild afsluiten van programma's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wolves

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2011
Berichten
47
Ik heb nu weer zo iets raars met mijn computer dat ik maar even kom vragen of er hier misschien iemand is die het probleem (her)kent en nog beter: het kan oplossen.

Het probleem begon toen ik foto's aan het bewerken was in Photoshop CS5. Opeens knalde het programma eruit. Vloekerdevloek ik had natuurlijk niet al mijn bewerkingen al opgeslagen en was dus best wat werk kwijt. Foto opnieuw geopend in Photoshop, weer wat bewerkingen gedaan, gelukkig tussendoor ook opslaan gekozen, want het ging weer mis. Computer maar even opnieuw gestart en ook gelijk Viveza (NIK-Software plugin voor Photoshop) vervangen, want daar heb ik ook soms problemen mee en ik had een nieuwe download link gekregen van NIK om het probleem op te lossen. Daarna weer vrolijk aan de slag en Viveza loopt nu als een zonnetje (tot op heden tenminste :p). Alleen toen ik mijn foto wilde opslaan met opslaan als ging het weer mis. Dit was vreemd, want normaal na een herstart zijn dit soort problemen over. Ik ben wat gaan testen en om een lang verhaal iets korter te maken, het blijkt 1 specifieke foto te zijn die voor de problemen zorgt. Zodra die foto in een map staat, kan ik geen foto's opslaan in die map (bij het kiezen van de bewuste map sluit PS direct af). Ik heb de foto proberen opnieuw op te slaan onder een andere naam, maar dat lukt ook niet, want dan moet ik opslaan als gebruiken en opent hij dus de map waarin de foto staat en sluit af. De foto hernoemen in de Finder (ik heb een Mac) helpt niet tegen het probleem. Gewoon opslaan gebruiken voor de foto werkt overigens wel in PS, maar verhelpt ook niet het probleem.

Tot dusver klinkt het vooral als een PS probleem, maar dat is het niet! Ik heb namelijk Bitdefender voor Mac op mijn computer en daarmee wilde ik de map scannen. Er gebeurt precies hetzelfde als met PS. Zodra de betreffende foto in de te scannen map staat, sluit Bitdefender gelijk af. Verder werkt het programma prima het gaat echt alleen om de map waar die ene foto instaat. Gooi ik de foto in de prullenbak (na het eerst een kopie te hebben gemaakt in een andere map) is er niets meer aan de hand en kan ik weer alles doen met de map. De kopiemap, waar de betreffende foto dus nog in staat, heeft echter dezelfde problemen als de oorspronkelijke map had toen de foto daar nog in stond.

Via Parallels heb ik Windows XP op mijn Mac staan en daar heb ik Microsoft Security Essentials geïnstalleerd. Daarmee heb ik de map gescand op virussen, maar daar wordt niets gevonden. Nu weet ik niet of er een speciaal Mac-virus kan zijn wat voor dit probleem zorgt??? De simpelste oplossing zou zijn de foto weggooien, maar ik verwacht dat mijn klant (ik ben fotograaf) hem wilt hebben en zelf wil ik hem misschien gebruiken voor in mijn portfolio. Noodoplossing zou zijn de foto weer helemaal opnieuw te gaan bewerken vanuit RAW, maar als jullie wat beters weten: heel graag!!

Alvast bedankt!
 
Af en toe ben ik trots op mijzelf en nu is zo'n moment. Ik heb zelf het probleem weten "op te lossen". Eigenlijk heb ik het helemaal niet opgelost, maar ik heb het weten te omzeilen en een situatie gecreëerd zodat ik er geen last meer van heb.

Mocht iemand anders hier ooit tegenaan lopen en mijn oplossing willen weten:

Ik heb de probleemfoto geopend in Photoshop. Daar Ctrl+A en Ctrl+C gedaan (eigenlijk cmd+A en cmd+C, want ik heb immers een Mac) en vervolgens de foto afgesloten. Ik heb een nieuw canvas geopend (Ctrl+N of cmd+N) van dezelfde grootte als de probleemfoto. Daar heb ik vervolgens Ctrl+V (cmd+V) gedaan oftewel de afbeelding van de probleemfoto geplakt. Er weer één laag van gemaakt en dit nieuwe bestand opgeslagen. Dit is nu exact hetzelfde als de probleemfoto minus de problemen. De probleemfoto kan ik nu weggooien en ik heb toch nog de bewerkte foto voor mijn klant. :thumb:
 
Net dus weer hetzelfde probleem, maar nu met een andere foto. :( Ik weet nu hoe ik als het optreedt toch verder kan gaan, maar ik wil gewoon dat het helemaal niet optreed, want het kost hoe dan ook veel extra tijd. Weet iemand wat er aan de hand is en hoe het opgelost kan worden op zo'n manier dat het niet nog eens met een volgende foto gebeurd?
 
Het gebeurt nu dus bij elke foto en steeds ongeveer op hetzelfde moment...

Help!
 
Vanwege het uitblijven van reacties verplaat is de vraag :)
 
Ik zou echt niet weten waar ik het zoeken moet.. En dat heb ik geprobeerd ;) Het enige dat ik gedaan zou hebben is PS verwijderd en opnieuw installeren. En de computer gscannen om er zeker van te zijn dat er geen rare zaken op staan. Die foto's waar dat mee gebeurt heb je die zelf gemaakt?
 
Fijn dat je wilt helpen Mumzel, top!

De foto's, want het zijn er meerdere, heb ik inderdaad zelf gemaakt. Tegelijk met vele andere die het probleem niet hadden. De computer heb ik gescanned en er wordt niets bijzonders gevonden. Alleen de map waar de bewuste foto in zit is met Bitdefender niet te scannen, want daar loopt het programma op vast. De foto's die ik nu bewerk veroorzaken tot op heden geen problemen, wat het naar mijn idee alleen maar vager maakt, daar al mijn foto's in grote lijnen dezelfde bewerking krijgen. Zo gebruik ik altijd dezelfde plug-ins (van NIK-Software) en dezelfde actions binnen Photoshop.
 
Heb je al geprobeerd met een ander programma te scannen? Of in veilige modus?
 
meestal gebeurt dit op een license agreement.
Krijg je verder helemaal geen melding ?
 
Alleen de melding die je kan rapporteren aan Apple, zowel bij Bitdefender als Photoshop... Ik heb Parralels op mijn Mac staan met Windows XP en daarvandaan kan ik ook alle mappen op mijn Mac-gedeelte benaderen. Op die manier heb ik met de Microsoft virusscanner nog een keer mijn hele pc gescand en dan wordt er (behalve de standaard cookies) niets gevonden.

Het rare is dat ik er nu helemaal geen last meer van heb (laat ik het afkloppen). Als jullie het begrijpen, begrijp ik het misschien ook, maar op dit moment vind ik het vooral heel vreemd! :rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan