Audio Synchronisatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Berichten
77
Beste Forumgangers,

Ik heb gisteren een heel mooi feest gehad. En op dat feest had ik een camera staan en een laptop. De camera heeft een aantal uren alles gefilmd. De laptop nam het geluid op van een DJ mixer.

Ik heb de beelden en audio op de computer staan. Maar nu wil ik die samenvoegen. Hiervoor gebruik ik Sony Vegas. Maar heb ook soms de beschikking over Premiere Pro.
Het synchroniseren wil niet lukken omdat het gek genoeg lijkt dat de audio van de camera en van de laptop op een andere snelheid lijken te lopen. Maar dit weet ik niet zeker.

Hoe ik het doe:
Ik zet de video met zijn audio in de timeline.
Ik zet de appart opgenomen audio daaronder in de timeline.
Ik zoom in op de timeline zodat ik de waveforms van de camera audio en laptop audio kan vergelijken.
Ik kijk naar kenmerkende punten in de waveforms en schuif de appart opgenomen audio op de juiste plaats.

Hoe zie ik dat het fout gaat:
Wanneer ik verder naar rechts ga in de timeline (verder in de tijd) zie ik dat de audio niet meer gesynct is.

Hoe ik dat probeer op te lossen.
Op het punt rechts in de timeline (verder in de tijd dus) verschuif ik de appart opgenomen audio op de correcte plaats.

Resultaat:
Als ik weer terug naar links ga (terug in de tijd) is het nog niet gesynchroniseerd.

Andere info:
De video duurt 7 uur 47 minuten en 53 seconden.
De audio duurt 5 uur en 25 minuten.
Ik moet dus de video inkorten. Camera geluid is waardeloos doordat er te hard geluid was voor de interne microfoon van de camera.
 
Je zou de snelheid het geluid van de "dj mixer" in adobe Pr sneller of langzamerkunnen zetten.
dit doe je als het geluid op een track staat en dan rechtsklik - speed/duration.
het blijft een beetje stoeien met de snelheid ,maar kan nooit veel schelen.
Wellicht zit er ook zo'n functie in Vegas

meer dan 2 uur verschil kan haast niet , dan moet haast de djmixer niet alles opgenomen hebben.


andere optie is om allebijde geluidssporen in een audiobewerkingsprogramma te zetten en daar te synchroniseren om vervolgens deze weer terug te plaatsen onder je video.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de opname van het losse geluid op een andere 'samplefrequentie' is opgenomen. De meest gebruikte zijn 44.1 KHz en 48 Khz. Videocamera's nemen bijna altijd op met 48, muziek is vaak 44.1. Wanneer je in dat geval de geluidtrack in Vegas laad, kan het zijn dat de snelheid wordt aangepast Het gevolg is a-sync.

Je kunt checken wat de samplefrequentie is van beide bestanden in de eigenschappen, of met een programma dat uitgebreide info geeft over mediabestanden zoals het gratis Gspot. Je kunt waarsch. met Vegas (anders met het gratis Audacity) een 44.1 Khz audiobestand omzetten (exporteren) naar een 48 Khz bestand.

Los van dit alles is het normaal dat 2 opnames uit elkaar gaan lopen, maar een kwartier zou het toch wel gelijk moeten blijven. Voor je film zul je sowieso een aantal knipjes moeten maken..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan