Server maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

harriej

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2007
Berichten
94
Hallo,

Graag zou ik het volgende willen bereiken:

Ik wil graag van mijn oudere PC en externe HD (1TB) een server maken. Hiervoor wil ik alle ruimte gebruiken die op de PC & op de externe HD staan. Ik wil dan graag dat deze server onder C: en D: komt als station en deze gewoon kan gebruiken. Ik geloof dat dit mogelijk is.
Het enige probleem is dat ik niet weet hoe ik moet beginnen.

Is er iemand die me op weg kan helpen hiermee?

Alvast bedankt!
Harry J
 
Het beste is om de externe harde schijf in de pc te bouwen, om twee redenen: 1. het is praktischer: als je je pc verplaatst, gaat de harde schijf mee; 2. het kan zijn dat je snellere verbinding met de harde schijf hebt, dan wanneer je die via usb aansluit (vaak rond de 10MB/s).
Het makkelijkste is natuurlijk om alles in een grafische interface te regelen. Dit kan, maar als je een webserver wil bouwen (met ongeveer 100 bezoekers per week), zou ik dat niet willen adviseren. Het schijnt dat servers met een GUI (Graphic User Interface) makkelijker te hacken zijn dan die zonder. Als je het liefst met een GUI werkt, zou ik je adviseren om een willekeurige Linux distributie te kiezen, maar wel een met redelijke ondersteuning (zoals Ubuntu 12.04 of Linux Mint LMDE). Laatste 2 vind ik praktische besturingssystemen, met tot nu toe nog geen problemen (>half jaar).
Op de site van Ubuntu server kan je allerlei handleidingen vinden voor het configureren van je server, stap voor stap.

Succes en veel plezier met je server!
 
Bedankt voor de snelle reactie. Het is de bedoeling dat ik via de laptops en andere pc's in een thuisnetwerk bestanden uitwissel. Dus het gaat in principe om een grote homeserver waar ik films en documenten op wil slaan. Een soort dropbox.
De externe HD is erg groot en zal niet in de PC passen ben ik bang.
 
Ik snap wat je bedoelt. Om het geheel met Windows werkend te krijgen, moet je dan wel een aantal dingen installeren, waaronder een samba-server. Dit alles kan je vinden op de website van Ubuntu server: klik.
Ik ben nu zelf ook bezig met het opzetten van een Ubuntu server, maar het is wel redelijk lastig om het geheel vanuit een commandoregel te doen, en aangenomen dat je geen Linux ervaring hebt, is het echt makkelijker om het met een GUI te doen: dan kan je kopiëren en plakken.
Over de HDD: waarschijnlijk lijkt hij groter dan hij in werkelijkheid is. Naar mijn weten zijn er geen harde schijven meer groter dan 3,5" (gangbaar desktop HDD grootte). Je kan hem gewoon openschroeven en in je pc schuiven, stekkertjes erin en klaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan