Router in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie26

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2012
Berichten
47
Ik heb een KPN experiabox. Omdat deze aan de straatkant van het huis staat heb ik om een beter wifi bereik te krijgen in de tuin mijn oude sitecom wifi router in de experia box geplugd en deze bij de tuindeuren geplaatst. Ik heb nu dus 2 wifi signalen, 1 van de experiabox en 1 van de sitecom. Dit werkte allemaal perfect. Mijn desktop pc heb ik met een kabel gekoppeld aan de experiabox. Via deze pc kon ik ook inloggen in de sitecom. Alles werkte dus prima.
Nu heb ik een andere experiabox gekregen en alles werkt prima op de oude manier, MAAR ik kan nu niet meer met de pc in de sitecom komen. Ik kan alleen maar in de sitecom in loggen als ik een laptop direct in de sitecom plug.
Het wifi signaal van de sitecom werkt het wel goed. Ik kom gewoon online, maar als ik het via een kabel in de sitecom probeer kom ik niet online. De router is ook niet zichtbaar in het netwerk. De reden waarom dit van belang is is omdat ik een multimediaspeler in het netwerk wil hangen via de sitecom router.
Ik ben niet zo technisch onderlegd op netwerk gebied maar ik vind het dus vreemd dat de sitecom in het netwerk zichtbaar was bij de oude experiabox en bij de nieuwe niet.
Wat kan ik nakijken bij de nieuwe experiabox wat ervoor zorgt dat de sitecom onzichtbaar is.
 
heb je de dhcp server wel uitgeschakeld op de sitecom?
 
als je een ipconfig/all commando geeft op de pc gekoppeld aan de experia en hetzelfde doet terwijl de laptop direct in de sitecom is geplugged zal je verschillende ip adres bereiken hebben. Wat is het type van Sitecom precies dat je hebt? En welke poort vd sitecom heb je gebruikt om op de experia aan te sluiten, de wan- of een lan-poort?
 
DHCP server stond aan, staat nu uit.
Router: Sitecom wireles 300N router WL-312.
Hij zit via een LAN poort aan de experiabox. Niet de WAN.
Na het uitzetten van de DHCP geen verschil, kom er nog steeds niet in via pc.
Dus ff op een rij:
PC en sitecom zitten allebei in een LAN van de experiabox.
Kabel van de experiabox zit in LAN1 van sitecom, multimediaspeler in LAN2 van de sitecom.
Multmediaspeler: Netgear EVA2000.
Wifi internet via sitecom doettut. Inloggen in de sitecom via de pc gaat niet.
Direct inloggen in de sitecom met een laptop gaat wel. On line gaan met de laptop direct op de sitecom (dus via kabel) gaat niet.
De multimediaspeler speelt wel U tube filmpjes af dus komt schijnbaar wel on line.
Doel van hele operatie: Mijn media bestanden delen zodat ik ze met de multimediaspeler kan afspelen op de tv.
PC is al helemaal ingesteld dat de bestanden gedeeld worden maar de multimediaspeler en sitecom staan dus niet in het netwerk.
 
Ik raad je aan eens te gaan kijken in een vraag waar ik recent heb gereageerd, waarbij jij leest:
voor Speedtouch => Experiabox
voor Eminent => Sitecom

link

Tijs.
 
Heb een eerste poging ondernomen. Zonder succes helaas...
Bij mijn verhaal is "PC" de computer verbonden met de experiabox en "laptop" de computer verbonden met de sitecom.

Bij de PC met ip config het ip netwerk van de experiabox achterhaald: mijn standaard gateway is 192.168.2.254, subnetmasker is inderdaad 255.255.255.0. Is het toegekende IP adres van de PC is 192.168.2.15. Heb in de experiabox een lijst met ip adressen van gebruikers gevonden.
ip=192.168.2.1
ip=192.168.2.2
ip=192.168.2.4
ip=192.168.2.6
ip=192.168.2.7
ip=192.168.2.10
ip=192.168.2.12
ip=192.168.2.13
ip=192.168.2.15
Zijn smartphones, wii en wat laptops.

Heb toen stap 1,2,3,4,5 en 6 gedaan.
Bij stap 7 heb ik het vaste IP adres 192.168.2.5 ingegeven. Valt vlgs mij mooi tussen de andere adressen. Hierna valt de verbinding zoals omschreven weg, maar daarna ben ik de sitecom gewoon kwijt. Ter controle moet ik na het veranderen van het IP adres toch met het nieuwe adres in de router kunnen inloggen. Dat lukt dus niet.
Stap 8 gedaan.
Na aansluiten van de sitecom met de experiabox staat hij ook niet in de rij van toegekende ip adressen.
Bij stap 9 heb ik gedacht dat je de laptop bedoelt met het vernieuwen van het ip adres.
Het commando renew geeft dan een foutmelding. wat ik ook logisch vind aangezien de sitecom van de aardbodem is verdwenen.

Ik geloof dat ik bij het toekennen van een vast IP adres voor de sitecom iets verkeerds doe. Maar wat????
Ik kan alleen maar de sitecom resetten zodat hij weer bereikbaar is onder zijn eigen IP adres.
 
geef een vaste ip dat nooit door je experiabox zou worden toegewezen en jij makkelijk terug kan vinden. Ik weet niet hoe groot de pool van de experiabox is maar je zou voor iets als 192.168.2.200 kunnen kiezen, het zal niet snel voorkomen dat je 200 apparaten in huis hebt.
 
royb3 geeft het al aan: Als je twijfelt dan kies je een 'hoog' ip-adres, maar niet eindigend op .254 want die wordt tegenwoordig vaak gebruikt door providerrouters zelf (bijv. jouw experiabox). De keuze voor .253 voor jouw sitecom is dan een vrij zekere, net zoals .200 waar royb3 het over heeft.

Je hebt een fout gemaakt door te denken dat x.x.x.5 een geschikt ip-adres zou zijn, want zoals je ziet worden ip-adressen blijkbaar uitgegeven vanaf x.x.x.1
Dat betekent dat x.x.x.5 gewoon kan worden uitgegeven aan elk apparaat dat zich (nieuw) aanmeldt op je netwerk.

De Sitecom's WAN/Internet aansluiting wordt helemaal niet meer gebruikt, en juist dáár werd (tot nu toe) door de Experiabox een ip-adres aan toegewezen. Vandaar dat je m.b.t. de Sitecom helemaal niets terugziet in de Experiabox. Vandaar ook dat een juiste keuze van welk (vast) ip-adres toe te kennen aan de Sitecom zo belangrijk is! [Zie je eigen posting van vandaag, de reactie van royb3 en wat ik tot nu toe in deze posting schreef.]

Succes,

Tijs.
 
Ok, blijft bij mij de vraag opborrelen waarom ik niet meer in de sitecom kan inloggen na het veranderen van het IP adres.
Na het ingeven van het nieuwe IP adres valt de verbinding weg met de sitecom. Als ik hem dan aan de experia box hang moet ik dan cmd /k ipconfig /release en cmd /k ipconfig /renew met de laptop (dus direct gekoppeld aan sitecom) doen of met de pc (direct gekoppeld aan experiabox)??
 
Je kunt pas weer inloggen op de Sitecom (op zijn nieuwe ip-adres, bijv. 192.168.2.253) nadat je de werkzaamheden hebt gedaan en
a. je pc van de Experiabox een nieuw ip-adres hebt gekregen
b. je de Sitecom via een van zijn 4 LAN aansluitingen hebt aangesloten aan de Experiabox

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus na het ingeven van het nieuwe IP adres aan de sitecom sluit ik de sitecom aan op de experiabox (punt 8) en ga dan verder met het vernieuwen van het IP adres van de PC. Dus vanaf dat punt kan de directe verbinding met de sitecom en de laptop weg en doe ik de laatste 2 stappen vanaf de pc???
Als dat zo is heb ik goede hoop dat het gaat werken.
Tot nu toe heb ik geprobeerd om na het veranderen van het IP adres weer in de sitecom in te loggen via de direct aangesloten laptop.
 
De instructies zijn duidelijk. Ik zal even aangeven wat er m.b.t. jouw verhaal blijkbaar (gedeeltelijk) gemist is door je:


7. Ken aan de LAN poort van de Sitecom een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Experiabox, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Experiabox.
...
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Sitecom.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Sitecom bedraad met een LAN poort van de Experiabox.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Experiabox ipv. de Sitecom.

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Sitecom zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Experiabox.


M.b.t. die laptop waar je het over had zal je de laatstgenoemde stap hierboven niet hebben uitgevoerd. Indien niet uitgevoerd, dan heeft de laptop nog een 192.168.1.x ip-adres, terwijl de Sitecom ondertussen een 192.168.2.x ip-adres heeft (door jou eerder ingesteld).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanavond weer mee aan de slag. Ben benieuwd.
Ik zal het resultaat ff melden.
 
Even ter voorkoming van teveel werk: Na stap 8 zou je op/met de Sitecom niets meer moeten hoeven doen. Dus daarna nog inloggen op de Sitecom hoeft helemaal niet, tenzij je (ooit) wat wilt veranderen aan de draadloze instellingen.

Tijs.
 
Gelukt!!!
Heb nu alles mooi in 1 netwerk en ik kan printen vanaf elke pc. Helemaal goed. Heb 2 wifi signalen, vanaf de experiabox en vanaf de sitecom. Maar nu kan in principe de experiabox wel uit. Die van de sitecom is nl. wat sterker.
Volgende uitdaging is om een repeater an de sitecom te hangen. Maar dat komt nog wel

Tijs, bedankt voor je uitleg en je geduld. Heb er veel van geleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan