probleem met beeldkader VHS bij import in Avis Studio via Pinaccle 710-USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob12345

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 nov 2012
Berichten
2
Ook ik ben de beste 80-er jaren VHS tapes voor de kinderen aan het digitaliseren. Gebruik daarvoor Avia Studio en als importhardware de (door Avid ondersteunde) Pinnacle 710-USB box. Het opnemen werkt op zich prima, goede kwaliteit, maar als je de opgenomen film bekijkt, zie je onderaan het beeld een stuk of 5 beeldlijnen, die a) iets breder zijn dan het frame en b) eigenlijk aan de bovenkant van beeld horen. Dit is trouwens in het beeldvenster tijdens de import ook te zien.

Het lijkt een beetje op een storing. Ik heb daarom de kabels vervangen (van videorecorder naar de 710) en ik heb de videorecorder vervangen door twee andere. Tenslotte ook de USB-kabel van 710 naar PC. Maakte allemaal niets uit. Het probleem doet zich voor bij de import van zowel VHS als S-VHS, maar niet bij DV (in alle gevallen via de 710).

In een oudere Studioversie (12) doet het probleem zich niet voor (bij gebruik zelfde hardware; dus PC, viderecorder kabels en 710).

Ik heb me suf gegoogled, maar kom het probleem, laat staan de oplossiung, niet tegen. Het lijkt op een softwaredriverprobvleem van AVID, maar daar hebben ze alleen betaalde ondersteuning, en als ik op fora de meningen van andere gebruikers mag geloven is die betaalde ondersteuning zwaar k%%@$. Ik heb (uiteraard) de laatste drivers en updates geinstalleerd.

Voordat ik 50 video's ga ovverzetten met die (niet zo heel grote maar wel knap irritante) beeldfout, hoop ik dat iemand op dit forum een oplossing of een hint heeft.

Verder, ik wil ze overzetten naar MPEG2 met PCM geluid. Lijkt me tav grootte en kwaliteit bronmateriaal wel slim. Iedereen eens?

Ben benieuwd....................
 
Dit soort problemen komen meestal door een oude VHS tape, waarvan de beelden niet heel stabiel meer te capturen zijn. Professionals gebruiken daarom een Time Base Corrector (TBC) tussen playback en capture. Dat is een appraat dat frames digitaliseert en stabiliseert voor ze gecaptured worden. Je zou een 2e hands TBC op de kop kunnen tikken.. Wat misschien ook werkt, is om handmatig een iets kleiner kader te capturen. Normaal gesproken neem je 720 x 576 bij 4 : 3 beeld, en 720 x 404 bij 16 : 9 Als je hier 95 % van neemt, wordt de storing onderaan misschien niet meegenomen, en hou je toch de juiste verhoudingen. Ik ken je software niet, maar misschien kun je dat in een 'custom' menu instellen.

Formaat: als je de films niet op DVD gaat branden kun je beter voor een MPEG-4 codec kiezen. die is beter en vraagt minder opslagruimte.
Audio in PCM is inderdaad het beste, maar misschien een beetje overkill voor een oude VHS. MP3 of AAC kan ook.
 
Bedankt voor je reactie!

beste Vandahl, bedankt voor je tips. Zeer gewaardeerd.

Ik ga ze nalopen. Ikzelf vertrouw de 710-USB box niet helemaal (ongebruikt, maar toch). Heb hem opengemaakt in de hoop regelaartjes te vinden, maar alles bestaat uit voorgebakken firmware-chips. Ken niemand in de buurt die er toevallig ook een heeft om even te testen. En ik heb weinig trek een oude videokaart uit de rommelbak te trekken met AV-in (moet ik ergens wel hebben liggen, maar ze zijn in elk geval qua performance te licht om een dikke video te converteren).

Ik ga aan de slag met je tips en ga eens kijken wat het oplevert. Ik zal het antwoord zeker laten weten.

T.a.v de overkill voor VHS-tapes; ik gebruik nu een 6 koppen HiFi stereo Sony (toprange)(gekocht €20 op marktplaats). Die doet het belachelijk veel beter dan een eenvoudiger 4 koppen mono-Sony en een simpele Philips. Overigens vertonen ze allemaal dat euvel van die paar verkeerde lijnen. Maar de kwaliteit van het beeld is bij de (betere koop-) tapes in elk geval voor VHS opvallend goed.

MP4 comprimeert alleen slimmer dacht ik, hè? Dus niet lager in kwaliteit? (heb TB's zat). Geluid van mij is nu redelijk HiFi stereo (niet van alle tapes), toch je advies volgen? Ik dacht zelf gewoon DVD-niveau aan te houden (misschien in een kleiner kader, wel even de weetave testen) in een zo gangbaar mogelijk formaat. En formaten, containerformaten en converteren is een vak apart heb ik al ontdekt. Nog apart van de stomme fouten die je kunt maken door (zonder het door te hebben) extreem Hi-level te importeren en bijv in MPEG2 te exporteren).

Groet, Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan