Muziek-cd maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Berichten
201
Hallo vrienden,

Ik heb een probleempje. De laatste tijd ben ik in staat om zelf video-filmpjes te maken. (Hiervoor gebruik ik het programma Movavi Video Suite, maar dat maakt voor mijn probleempje waarschijnlijk niet uit; als ik een ander programma had gebruikt, zou ik waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben gehad).

Vooral maakte ik muziek video's. Deze kon ik op allerlei computers afspelen. Maar bij veel computers viel de geluidskwaliteit mij erg tegen. Dit lag niet aan de video's, maar aan de computer-apparatuur van verschillende mensen. Daarom dacht ik: Ik zou de muziek van de video's wel eens willen horen op een gewone cd-speler. Voor mij is het ook geen probleem om het video-kanaal van het audio-kanaal te scheiden. Het audio-signaal kan ik opslaan in het formaat, dat ik zelf verkies: Ik koos voor mp3. (Mp4 gebruik ik bij voorkeur voor de volledige video, dus beeld en geluid samen).

Vervolgens wilde ik van de mp3-bestanden een muziek-cd maken. Maar dan kom ik op een terrein waar ik niet zo veel vanaf weet.
Ik deed een lege cd-r in de dvd-speler van mijn computer (dvd-spelers kunnen gewoonlijk ook cd's lezen) en gebruikte de Windows Media Player (van Windows 7) om de muziek-cd te maken. Maar het mislukte iedere keer. De gemaakte muziek-cd deed het niet in mijn cd-speler. Ik probeerde ook een Movavi-programma voor het maken van de muziek-cd, maar ook dat mislukte. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Zoals ik al zei weet ik niet zo veel af van het maken van muziek-cd's. Lukt zoiets alleen maar met een lege cd-r? Of kan het ook met een cd-rw? Met een cd-rw heb ik het voordeel, dat ik het steeds opnieuw kan proberen met dezelfde schijf, nadat ik alle bestanden erop verwijderd heb. Wanneer ik echter een cd-r gebruik en het mislukt, dan is de cd-r waarschijnlijk waardeloos geworden, omdat hij niet opnieuw te gebruiken is. Op deze manier heb ik al 4 cd-r's verprutst. En dat kan prijzig worden.

Of kan het zijn dat de cd-r's die ik gebruik te oud zijn geworden, en niet meer samen kunnen werken met Windows 7? Maar mijn cd-speler, die onafhankelijk is van mijn computer, doet het altijd bij cd's die gekocht zijn in de winkel, ongeacht hoe oud die cd's zijn.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Piet.
 
de meeste respectabele brandsoftware zet alle gekozen audiobronnen om naar audiocd alvorens het branden.
Zoals lange pier min of meer al zegt denk ik ook dat je dan de mp3`s als data brand en je speler daar niet mee overweg kan.
 
Bedankt voor jullie reacties! Het is nu inderdaad gelukt door een muziekbestand als een wav-bestand op een cd te zetten! Fantastisch!!
Wat betreft mp3: Ik wist niet dat mp3 al behoorlijk verminderd van kwaliteit is. Zo heb ik weer wat geleerd!

Maar het is wel zo dat de brandsoftware (als het goed is) de bestanden automatisch overzet in een formaat dat geschikt is voor een cd-speler. En ik heb ook gezien dat het overzetten plaats vond. (Als ik me niet vergis werden de muziekbestanden overgezet in cda, dat ook veel gebruikt wordt bij muziek-cd's). Evenwel deed de cd-speler het toen nog niet. En dat is toch merkwaardig.

Er is nog iets dat ik merkwaardig vind: Als ik nu mijn muziek-cd met een wav-bestand (die het dus goed doet in mijn cd-speler) terug doe in de computer en de inhoud van de cd bekijk, zie ik staan:
"Bestanden die klaar zijn om op schijf te worden gezet." En ze staan al lang op de schijf! Waarom doet de Verkenner van Windows 7 zo vreemd?
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/MP3
Door de a/d omzetting verlies je aan kwaliteit en terug bij afspelen ook iets.

En cda bestanden zijn informatiefiles over de wav bestanden op de audio-cd en de werkelijke wav bestanden zie je niet in verkenner.

Die laatste zal wel te maken hebben met dat die info bewaart is maar niet is gebrand met de interne W7 brander, maar dat is een vermoeden.
 
Opnieuw bedankt voor je reactie!
Als ik het goed begrijp zou goede brand-software voor muziek de muziekbestanden om moeten zetten naar wav. En dat gebeurt lang niet altijd!
En inderdaad: Als ik brand-software mijn muziekbestanden laat converteren, verlies ik altijd aan kwalitiet. Dus ik doe er goed aan om zelf in een zo vroeg mogelijk stadium de bestanden om te zetten in wav. En dat heb ik nu ook gedaan. Heel hartelijk dank voor deze waardevolle lessen!
 
Hallo Piet,

Die melding van "Bestanden die klaar zijn om op schijf te worden gezet." is inderdaad iets van windows die de bestanden in een wachtrij plaats.
Je kunt kiezen om ze te branden en in het scherm daarna haal je ze uit die wachtlijst zonder ze dan daadwerkelijk te gaan branden.

Wav mp3 enz zijn bestand types voor de computer en zoals Lange Pier al poste moeten die eerst omgezet worden voor ze op een gewoone audio cd kunnen worden gebrand en daar zijn decoders voor nodig.
En het heeft ook iets met de decoder die gebruikt wordt te maken voor het resultaat.

Zelf gebruik als brand programma voor audio cd's Burrrn ook vanwege dat ik veel Flac bestanden gebruik, in de link hieronder zijn een paar screenshots.
http://www.softpedia.com/progScreenshots/Burrrn-Screenshot-19908.html
 
Indien je een audio-cd ript naar wav of flac heb je geen kwaliteitsverlies, probleem is vaak dat ze geript worden naar mp3 en dan weer geconverteerd worden naar wav, dan schiet het niet echt op met de kwaliteit, maar voor huis tuin en keuken deuntjes is dat niet zo'n probleem.
 
Bedankt voor jullie nieuwe reacties. Wat betreft het programma "Burrrn": Het ging nu al goed met het maken van een muziek-cd. Dus zolang het goed blijft gaan, zal ik geen nieuw programma in gebruik nemen, denk ik.
Lange Piet schreef: "Indien je een audio-cd ript ..." Maar dat was voor mij niet aan de orde. Ik ging uit van een complete video-film in mp4, die ik zelf gemaakt had. Eerst heb ik toen het audio-kanaal losgemaakt en opgeslagen als wav-bestand. Vervolgens heb ik dat wav-bestand op een cd gebrand, en toen had ik al een goed werkende cd. Maar als ik later toch nog problemen krijg, zal ik jullie adviezen nog eens nalezen!

Ondertussen, terwijl ik met iets anders bezig ben, merk ik dat de Windows Verkenner op mijn computer wel heel gebrekkig is! Op een cd had ik (voor backup doeleinden) 123 mp4-video's gebrand (dus met beeld en geluid). En nu ziet de Windows Verkenner er niets meer van terug. Dat schiet dus niet op! Ik dacht dat de Verkenner van Windows 7 ze enkele maanden geleden nog wel kon zien. Het is er dus niet beter op geworden! De volgende keer kan ik beter een USB-stick gebruiken als backup, denk ik. (Of een externe harde schijf).
 
Mp4's zou verkenner gewoon moeten kunnen zien, ze staan niet als systeem en/of verborgen bestanden?
Gebruik zelf TotalCommander en met de juiste plugins kun je zelfs iso's en alle mogelijke compressie methode bestanden.
Maar wav ziet hij ook niet op een audio-cd, een minpuntje.:eek:
 
Na het opnieuw opstarten van mijn computer kon de Windows Verkenner de mp4-bestanden weer zien, en die films kon ik ook weer draaien.
Waarschijnlijk was de DVD-speler even van slag af, vanwege al mijn experimenten om een muziek-cd te maken!

Overigens heb ik in de loop der jaren erg veel problemen gehad met cd-spelers en dvd-spelers in computers. Volgens mij is dit niet zo'n betrouwbaar medium. Ik denk dat een externe harde schijf nog het meest betrouwbaar is voor backups en dergelijke! (Over USB-sticks heb ik ook al negatieve dingen gehoord. En zelf heb ik het meegemaakt dat een USB-stick het niet meer goed deed, en ik een nieuwe moest kopen).
 
Ach, alles kan stuk, ook externe schijven, heb zelf nog nooit probleem met harde schijven gehad, 2 x een overleden mobo, wat voedingen, grafische kaarten en een paar dvd/cd spelers, valt wel mee in tig jaar.
Een raid 1 of 5 opstelling is dan betrouwbaarder maar met meerdere schijven in de PC met backups kan ook.
 
Wikipedia vertelt mij:

RAID is een afkorting van redundant array of independent disks, ook bekend als redundant array of inexpensive disks (of drives) en is de benaming voor een set methodieken voor fysieke data-opslag op harde schijven waarbij de gegevens over meer schijven verdeeld worden, op meer dan één schijf worden opgeslagen, of beide, ten behoeve van snelheidswinst en/of beveiliging tegen gegevensverlies. Voor gamers wordt meestal RAID-0 gebruikt door de toename van snelheid. Servers gebruiken Raid1 of Raid5 voor betrouwbaarheid.

Maar verder geloof ik het wel. Ik behoef niet alles direct te weten!
 
Helaas heeft de zaak nog een staartje. Het was me (zoals ik al vertelde) een keer gelukt om een audio-cd te maken met een wav-bestand.
Maar toen ik het een tweede keer wilde proberen lukte het al niet meer.
Daarom heb ik het programma, dat Ragdoll noemde (nl. Burrrn) geïnstalleerd. Maar dit vind ik geen fijn programma. Het lukt me niet om ermee te werken.
Kan Ragdoll of een ander uitleggen hoe dit programma werkt? Ik kwam er echt niet uit.
 
Zojuist heb ik het met Nero geprobeerd. Maar weer kreeg ik geen goede muziek-cd. Ik heb nu al 4 programma's geprobeerd. En met geen enkel programma had ik succes. (Bij één programma kortstondig). Zouden de CD-R's die ik gebruik misschien toch te oud kunnen zijn, dat wil zeggen: Te oud voor Windows 7?
En mag ik ook CD-RW's gebruiken om muziek-cd's te maken? Ik heb nu al 9 CD-R's verprutst. Dat is dus wel jammer.
 
Probeer het, kun altijd weer hergebruiken, sommige cd spelers willen die niet maar probeer eens.

Wel vreemd dat ze mislukken, deed het wel eens met een ouwe Nero en nooit mislukte gehad.
 
Met een CD-RW mislukte het helaas ook. Maar mijn CD-RW's zijn 5 jaar oud.
De CD-R's die ik heb gebruikt zijn misschien wel 10 jaar oud of nog ouder.
Ik denk dat ik maar eens nieuwe CD-R's of CD-RW's ga kopen. Misschien heb ik dan meer succes.

Helaas is het droevig gesteld met de compatibiliteit binnen de verschillende Windows versies, en wat daar voor gemaakt is.
Aanvankelijk had Windows het principe: Nieuwe software moet altijd werken op alle oude MS-DOS-versies. Maar later heeft Windows dit principe losgelaten. Een wereld van problemen is het gevolg!
Maar ik laat de moed niet zakken. Ik hoop zo gauw mogelijk nieuwe lege CD's te kopen!:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan