Afbeeldingen bijsnijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een groot aantal afbeeldingen die ik op een gelijke manier wil bijsnijden.
Het gaat om liederen met muzieknoten, dus een rechthoekige afbeelding.
Het originele plaatje is een print naar een A4-formaat, opgeslagen als JPG. Een kort muziekstuk heeft dus een enorme stuk witruimte.
Hoe snijd ik deze afbeeldingen (met gelijke maten) bij?
 
Hallo guidovanh,
Dat kan met Groepsconversie in het bekende gratis programma IrfanView. Dit heeft zeer veel opties om afbeeldingen bij te werken en kan ook afbeeldingen vergroten zonder enig kwaliteitsverlies, dit heet interpolatie. Het laatste is misschien wel handig wanneer je een klein gedeelte moet uitsnijden. Interpolatie wordt bij mijn weten slechts door twee gratis programma's geboden.

In het menu Bestand kiezen voor Groepsconversie, een afvinkje zetten bij Gebruik geavanceerde opties en dan de knop Geavanceerde opties aanklikken. Vul de nieuwe waarden in bij Uitsnijden.

Om te weten wat de juiste waarden zijn zul je in de afbeelding(en) een selectie moeten maken. Maak een backup en oefen maar even. Je moet in ieder geval niet de aspect ratio behouden. Je kunt ook nog opties voor andere bewerkingen zoals verscherpen van de afbeelding opgeven. Succes. Alfred
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan