Microfoonvraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Ik heb al een tijdje een microfoonvraagstuk wat ik nu toch eigenlijk wel eens opgelost zou willen zien.

Het betreft een Panasonic Stereo microfoon met mini-jack, behorende bij een Panasonic videocamera.
Deze microfoon wil ik nu ook op de comp kunnen gebruiken. Het is een condensateromicrofoon met o.a. mono/stereo schakelaar.

Heb een Creative SB X-Fi kaart, de bekende Realtek High Definition Audio chip en nVidea High Definition Audio, behorende bij m'n videokaart. Doe ik verder niets mee (valt ook niets in te 'prikken').

Ik krijg op geen enkele manier geluid van de microfoon te horen/geen input. Wat kan ik doen om dit toch voor elkaar te krijgen?
 
Die mic wil waarschijnlijk voeding hebben (er zit geen batterij in?). Normaal wordt dat door een camera geleverd. Er bestaan naar ik weet geen geluidskaarten die die spanning kunnen leveren (vaak 5 volt). Als je dat wilt, zul je zelf aan de slag moeten met wat componenten. Een ander idee is de mic op een camera aansluiten, en die weer verbinden met de lijn- ingang v.e. computer.
 
Er zit een batterij en in de mike functioneert prima op de camera. Gisteravond ook nog op de laptopingang geprobeerd en wat instellingen veranderd. Ik kreeg hooguit geluid (met wat vertraging) en heel veel ruis.

M'n headset (USB/Logitech) werkt om een of andere reden niet meer sinds ik de soundblasterkaart heb. Ook een vraagstuk dat ik niet begrijp.
Maar dit was niet direct de reden dat ik met de Panasonic microfoon aan de slag ben gegaan.
 
Ook al de line-in geprobeerd i.p.v. de microfooningang? das een mono ingang meestal.
 
Microfoon kan ik op mono of stereo instellen. Ik blijf het vreemd vinden dat ik geen mooi zuiver ruisvrij signaal kan krijgen met de Panasonic.
Zojuist nog even op line in van zowel Realtek als Creative geprobeerd, maar helaas geen verschil (geen geluid dus).
 
Staat er geen type op die microfoon?
Kan best dat die een lage impedantie nodig heeft en een te laag voltage afgeeft, een line-in of microfooningang varieert tussen de 10K en 47K Ohm, en kan 500mv aan.
 
Oeh. Dan wordt het te gecompliceerd voor mij. Het is i.i.g. een Panasonic VW-VMS2E, met dank weer voor je reactie. :)
 
Dat ding heeft een uitgangsimpedantie van 600Ohm en dat is normaal/laag voor een microfooningang met een impedantie van 10KOhm maar zou op zich wel kunnen indien het uitgangssignaal hoog genoeg is maar dat staat nergens en denkelijk niet.

Impedantie=inwendige weerstand, dat het varieerd met de frequentie maar even weglaten.:)

Vind er wel wat over en overal staat voor welke camera's hij geschikt is, dus denkelijk alleen daarvoor gemaakt.
 
Ok, veel tech info, maar waar ik tegelijktijd uit begrijp dat de microfoon mogelijk wel geoptimaliseerd is voor de camera maar niet voor op een geluidskaart?
 
Lijkt me een aannemelijke veronderstelling. Misschien dat ik er 'ns een kijkje neem :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan