Irfanview

Status
Niet open voor verdere reacties.

tommy46

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2008
Berichten
96
ik heb een bouwtekening die door de rook geel is geworden, deze heb ik ingescand als jpeg en opgeslagen. Nu moet het mogelijk zijn om met Irfanview de gele achtergrond wit te maken zodat ik dus alleen het getekende op de witte achtergrond krijg.

ik weet dat het iets moet zijn met, beide kanten wit maken, vervolgens selecteren, nieuw afbeelding maken, plakken, en dan met custom fine naar links of rechts selecteren??? wie helpt...
 
Nederlandse handleiding werkt niet, wie kan mij zeggen welke stappen ik moet nemen om een witte achtergrond te krijgen?
 
Natuurlijk kan dit met IrfanView. In het menu Afbeelding > Kleuren aanpassen > Kleurdiepte instellen > Verzadiging naar links trekken tot het meeste geel weg is. Of je kiest bij Afbeelding meteen radicaal Converteer naar Grijstinten.

Mijn scanner (Canon) heeft bij CanoScan een optie waarmee je in zwart/wit kunt scannen. Hiermee verdwijnt ook de doorschijnendheid. Graag deel ik daarom de resultaten van de twee verschillende scans en wat IrvanView of een ander, eenvoudig, fotobewerkingsprogramma doet. Je kan dus het beste meteen zoeken naar de zwart/wit optie in de scanner software omdat deze misschien ongewenste details negeert.

Eerst een gewone scan van een 23 jaar oud Honda handboek.



Dit is een scan waarbij het scanner programma zwart/wit scannen ondersteunt.



Uploaded with ImageShack.us

Bij de laatste afbeelding werd de Kleurdiepte later verkleind. Dit is het zelfde als de keuze Grijstinten. Je ziet evengoed nog ongewenste details zoals de achterkant van de pagina.



Uploaded with ImageShack.us
 
Bij de instellingen heet het geloof ik "Text Only" (Alleen tekst).

Graag gedaan.
 
De op te geven keuze in het scanner stuurprogramma.

Dat heet geloof ik "Kleur" of "Alleen tekst," ik noemde "Zwart/wit."

Een en ander natuurlijk afhankelijk van de scanner software.

Groet. Alfred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan