Sneller internet in mijn buurt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuks6

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2008
Berichten
100
Hallo allemaal,

Elke week loop ik tegen hetzelfde probleem aan: Onze internetsnelheid is ontzettend traag. Ik krijg er niet meer uit dan 500kb/s down en 15 kb/s up. Dit is o.a. vervelend als de één een spelletje wilt spelen, en de ander op YouTube zit.

Volgens mij ligt het aan onze woongelegenheid: Wij wonen buiten de bebouwde kom van een dorp met niet meer dan 1500 inwoners. Bovendien is het een oud huis gelegen aan de dijk. Volgens KPN is er geen sneller internet te krijgen, maar mijn collega zei van wel. Hoe, is de vraag.

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

Tom

speedetst.jpg
 
Het is (voor ADSL dan toch) grotendeels afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale en de kwaliteit van de telefoonkabel van je huis tot die wijkcentrale.
Ik vraag me af waar die collega het vandaan haalt dat wat KPN zegt niet klopt.

Natuurlijk geldt dit niet voor kabel-internet, dus als je kabel-tv hebt, dan zou ik zeker gaan informeren bij de kabelmaatschappij voor een evt. abonnement.

@Klaphark: Beetje bijdehande opmerking. Ik ga er (gegeven de kwaliteit van de startposting) niet vanuit dat de TS een speedtest gaat laten zien van een moment dat de verbinding volgepropt zou zijn met downloads. Bovendien vermeldt hij helemaal niets wat hint richting downloaden in zijn startposting.
Wat mij betreft geldt de smiley in jouw posting dus meer voor jou dan voor de TS.

Tijs.
 
Hallo,

Zou je me misschien in een prive-berichtje je postcode en huisnummer kunnen sturen? Ik ga dan voor je op onderzoek uit wat de beste snelheid is die je kunt behalen. ;-)

Mvrgr,
Jasper
 
Zit je toevallig niet 24/7 te downloaden? :p
Nee, tijdens het gamen staat alles uit, behalve Steam. Als ik, bijvoorbeeld Modern Warfare 3, aan het spelen ben, schaatst het beeld heen en weer over het veld (letterlijk onspeelbaar).

Het is (voor ADSL dan toch) grotendeels afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale en de kwaliteit van de telefoonkabel van je huis tot die wijkcentrale.
Dit wil zeggen dat de 'bottleneck' buiten mijn huis zit, waar ik geen verdere invloed op heb? (een nieuwe kabel trekken door half Maas en Waal wordt een duur grapje)

Hallo,

Zou je me misschien in een prive-berichtje je postcode en huisnummer kunnen sturen? Ik ga dan voor je op onderzoek uit wat de beste snelheid is die je kunt behalen. ;-)

Mvrgr,
Jasper
Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Oke, opgeschreven. Ik zou even de postcode weer weghalen. :) U hoort meer van me.
 
Precies wat ik zei, vandaar dat ik me dus ernstig afvroeg waar die collega zijn 'wijsheid' vandaan had.
Vanaf meerdere kilometers wordt het echt een probleem, die afstand tot de wijkcentrale, als je een beetje Internet snelheid wilt hebben.

Tijs.
 
Oke, opgeschreven. Ik zou even de postcode weer weghalen. :) U hoort meer van me.
Ok! Hopen en duimen denk ik... :d

Precies wat ik zei, vandaar dat ik me dus ernstig afvroeg waar die collega zijn 'wijsheid' vandaan had.
Vanaf meerdere kilometers wordt het echt een probleem, die afstand tot de wijkcentrale, als je een beetje Internet snelheid wilt hebben.

Tijs.

Ik woon dus ongeveer 15 minuten fietsen van het 'centrum' vandaan. In verderop gelegen dorpen hebben ze sinds kort (weekje of drie) glasvezel. Ik betwijfel echter of ze een aantal honderden meters glasvezel gaan leggen voor 2 á 3 huizen.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik weer.
Ik heb het nagekeken. De maximale haalbare snelheiden staan in de bijlage. Zoals Dnties al opmerkte in de afstand naar de wijkcentrale erg belangrijk. Je ziet ook dat deze 4,5 km bedraagt. Hierdoor valt de snelheid enorm weg. Je kunt dus wel een abonnement van 20Mb down/1Mb up nemen maar je kan nooit deze snelheden halen. Je krijgt dan 'maar' 6 Mb down/1 Mb up als je over een ADSL verbinding beschikt.

max_internet.jpg
 
Daar ben ik weer.
Ik heb het nagekeken. De maximale haalbare snelheiden staan in de bijlage. Zoals Dnties al opmerkte in de afstand naar de wijkcentrale erg belangrijk. Je ziet ook dat deze 4,5 km bedraagt. Hierdoor valt de snelheid enorm weg. Je kunt dus wel een abonnement van 20Mb down/1Mb up nemen maar je kan nooit deze snelheden halen. Je krijgt dan 'maar' 6 Mb down/1 Mb up als je over een ADSL verbinding beschikt.

Bekijk bijlage 170221
Maar stel dat mijn abonnement 8 mb/s down is, betekent dit dat ik maar, bijvoorbeeld, 1 mb/s haal? En zou het nemen van een duurder abonnement de snelheid kunnen verbeteren? In mijn ogen is 6mb/s overigens behoorlijk snel, hoe kom ik zo dichtbij mogelijk?
 
Hallo,

Zou je me misschien in een prive-berichtje je postcode en huisnummer kunnen sturen? Ik ga dan voor je op onderzoek uit wat de beste snelheid is die je kunt behalen. ;-)

Mvrgr,
Jasper

Dit zien wij niet graag op dit forum.
Er zijn misschien meerdere mensen die graag hiervoor een oplossing willen zien en dit topic volgen.
Er bestaan legio opties op internet om dit uit te zoeken. Dat zou je middels een link kunnen geven.
Elke provider heeft bijvoorbeeld een postcodecheck om te controleren wat er mogelijk is op dat adres.
 
Nee, als je abonnement 8 mb/s down is betekent dit dat de maximale haalbare snelheid in jouw situatie 6 mb/s down is. Wat je schrijft over dat je maar maximaal 500kb/s per seconde haalt klopt dus. Hogere snelheid behalen gaat dus niet lukken. Wat ik wel raar vind is dat de meting van Speedtest.net maar 1,59Mb/s down geeft terwijl dit eigenlijk 5 tot 6 mb/s moet zijn. Zit niemand thuis te internetten?
 
Je kunt altijd nog de meting van speedtest aan je provider voorleggen, zodat die kan bepalen of een lijntest nodig is. Ben het nl. met Jaspertjeh eens dat 1,59 mbit/s down wel heel laag is, m.i., ook al is de afstand tot de wijkcentrale 4,5 KM.

Tijs.
 
Nee, als je abonnement 8 mb/s down is betekent dit dat de maximale haalbare snelheid in jouw situatie 6 mb/s down is. Wat je schrijft over dat je maar maximaal 500kb/s per seconde haalt klopt dus. Hogere snelheid behalen gaat dus niet lukken. Wat ik wel raar vind is dat de meting van Speedtest.net maar 1,59Mb/s down geeft terwijl dit eigenlijk 5 tot 6 mb/s moet zijn. Zit niemand thuis te internetten?
Ons abonnement heet KPN Instap. Ik zou dus 8mb/s down en 1mb/s up moeten krijgen. Dit krijg ik niet. Er zitten 2 laptops, 2 telefoons, mijn dekstop, en een iPad op het web aangesloten. Ook als ik 's nachts download, wanneer alle andere apparaten uit staan, krijg ik niet meer dan 550 kb/s.
 
Speedtest na het uitzetten van mijn computer:
2344182806.png

Maar nog steeds geld: Ik krijg niet meer dan 500 kb/s. Ligt het probleem dan toch binnen de muren, zoals de router e.d.?
 
Laatst bewerkt:
Nogal dramatisch betere cijfers t.o.v. je eerste posting... :rolleyes:
Wel magere ping tijden.

Nogmaals: Je zou de tests kunnen voorleggen aan je provider, zodat zij kunnen bepalen of er technisch aan hun kant wat aan de hand is, d.m.v. een lijntest.

Tijs.
 
Nogal dramatisch betere cijfers t.o.v. je eerste posting... :rolleyes:
Wel magere ping tijden.

Nogmaals: Je zou de tests kunnen voorleggen aan je provider, zodat zij kunnen bepalen of er technisch aan hun kant wat aan de hand is, d.m.v. een lijntest.

Tijs.
Ga ik proberen. Enig idee of het aan de router zou kunnen liggen? Ik heb een Thomson Speedtouch 780.
 
Het is heel simpel: Je provider is verantwoordelijk voor het hele traject incl. de (router)modem die ze beschikbaar stellen. Dus als het aan de speedtouch ligt, dan zal je provider dat moeten oplossen.

Tijs.
 
Provider onafhankelijke check via -> http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck

Die 8 MB is optimistisch over die afstand. Dus zo gek is die 500kB nog niet.


Als je wel kabel tv hebt bij jou in de buurt, kun je overwegen via die route te internetten. Glasvezel gaan ze echt niet even voor je in de grond stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan