wat is een openpoort verbinding 4001

Status
Niet open voor verdere reacties.

sophie84

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Berichten
3
In ons nieuwe huis hebben we een aardwarmpte pomp. Nu wil de instelateur van dit apparaat graag een open poort verwinding 4001. Geen idee wat het het is maar hij heeft dit voor me opgeschreven.
Wij hebben een telefoon met internet abbonnement bij de kpn.

Mijn vraag is eigelijk.
- is dit iets wat ik bij de kpn moet regelen, of moet ik daar zelf een modem o.i.d. voor aan schaffen
- en wat is eigelijk een open poort verbinding
 
Hij zal het volgende bedoelen:
a. Portforwarding van poort 4001 op je router naar het ip-adres dat de warmtepomp heeft. Betekent dat vanaf Internet (via jouw router) de warmtepomp bereikbaar is.
Portforwarding betekent zoiets als dat ik een zeepje wil geven aan Piet, maar die eerst naar Jan moet die het dan doorgeeft aan Piet. Piet = warmtepomp en Jan = je router. Jan moet weten dát hij moet doorgeven aan Piet en ook waar Piet dan te vinden is ("het ip-adres dat de warmtepomp heeft").
b. [Indien noodzakelijk, bij bijna alle thuisrouters niet noodzakelijk als portforwaring is ingesteld.] In de firewall van je router instellen dat poort 4001 ook echt vanaf Internet toegankelijk is (anders heeft portforwarding natuurlijk geen zin).

Natuurlijk moet je wel zeker zijn dat als Internet toegang krijgt tot de warmtepomp dat dat goed beveiligd is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dus als het goed begrijp zijn dit dingen die via de instellingen van mijn computer en router geregeld moeten worden. Het is dus niet nodig om contact te hebben met kpn. om mijn pakket aan te passen bedoel ik.

groetjes
 
Is inderdaad iets dat je zelf zou moeten (kunnen) instellen in je router, dus heeft geen directe relatie met je abonnement.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan