NAS of PC als server?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flurpsie

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Berichten
21
Ik wil een aantal apparaten toegang kunnen geven tot dezelfde data (2 laptops, 2 tablets, 2 iPhones, 1 desktop en eventueel ook tv). Met Tonido zou dat kunnen met een oude pc begrijp ik maar met een NAS zou het ook moeten kunnen. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken en was zijn de voordelen van PC versus NAS?

Alvast dank!
 
NAS: energiezuiniger. PC: goedkoper als je deze al hebt staan, maar verbruikt dus meer stroom, hier zal je dan iets van FreeNAS op moeten zetten, of anders iets van windows server/ubuntu server maar dan moet je veel meer rommelen met instellingen.
 
Een NAS is enorm zuinig vaak onder de 10w eventueel zitten er wat hotswap bays in, en is het besturingssysteem enorm makkelijk en heb je het opgezet en werkend binnen een paar minuten. Een PC verbruikt vaak minimaal 100w, het voordeel daarvan is dat je wel alles kunt aanpassen maar wel wat moeilijker is om op te zetten. OwnCloud is leuke software trouwens.
Ik heb hier een artikel over NAS of server geschreven:
http://fabianbakkum.dyndns.org/simpelbuntu/server.php

Als je besluit een NAS te kopen raad ik een Synology nas aan:
http://www.synology.com/index.php?lang=default
 
Laatst bewerkt:
Niet elke NAS is zo geweldig.

Ik heb zelf een NAS staan en die gaat de deur uit. Deze is overigens niet eens zou zuinig. (25 watt)

Ik ga zelf voor een PC op basis van een Intel Pentium G860/16Gb RAM/6 schijven. Deze is stukken sneller als een NAS en je kan er gelijk veel meer mee.
Mijn totale verbruik lig straks misschien wel iets hoger(+15 watt) dan met mijn nas, maar er zitten dan wel meer schijven in(elke schijf is ongeveer 5 watt extra) en hij is stukken sneller!
 
Ik zal zelf voor de nas gaan de nas is misschien wel wat duurder maar dan heb je wel iets goeds !
 
Dat ligt er puur aan hoeveel opslag je nodig denkt te hebben. Let daarbij ook op hoe groot de HDD maximaal mag zijn die in de NAS geplaatst kan worden, vaak is dat nog maximaal 2 TB per stuk.
 
Dat ligt er puur aan hoeveel opslag je nodig denkt te hebben. Let daarbij ook op hoe groot de HDD maximaal mag zijn die in de NAS geplaatst kan worden, vaak is dat nog maximaal 2 TB per stuk.

Ik wil muziek streamen en backup maken van enkele laptops dus met 2 * 2 TB kom je dan een eind, denk ik?
 
Dat lijkt me wel dat dat genoeg moet zijn ja ;) Tel anders gewoon even bij elkaar op hoeveel je nu aan bestanden hebt zou ik zeggen.
 
Ja dat zal genoeg zijn lijkt me alleen zou ik ze dan in RAID1 zetten. Maar als je 4TB kan betalen zou ik dat doen dan ben je goed voorbereid op de toekomst.
 
RAID 1 wil zeggen dat de ene schijf een kopie maakt van de andere, toch? Of haal ik het nu door elkaar?
 
Wat je op schijf 1 zet wordt dan ook op schijf 2 gezet.

Maar RAID is geen backup! RAID1 zorgt er alleen voor dat als schijf 1 uitvalt, schijf 2 het op kan vangen. Maar bij een stroomstoring heb je kans dat beide schijven stuk zijn en dat is al je data weg. Net als dat je RAID configuratie corrupt raakt, dan ben je ook alles kwijt.

RAID 1 is wel langzamer dan een normale schijf, aangezien het dus gelijk ook naar de 2e schijf wordt doorgestuurd.
 
Wat je op schijf 1 zet wordt dan ook op schijf 2 gezet.

Maar RAID is geen backup! RAID1 zorgt er alleen voor dat als schijf 1 uitvalt, schijf 2 het op kan vangen. Maar bij een stroomstoring heb je kans dat beide schijven stuk zijn en dat is al je data weg. Net als dat je RAID configuratie corrupt raakt, dan ben je ook alles kwijt.

RAID 1 is wel langzamer dan een normale schijf, aangezien het dus gelijk ook naar de 2e schijf wordt doorgestuurd.

Maar met een 4-bay kan ik toch een of twee schijven als backup inzetten denk ik?
 
Dat kan inderdaad.

Maar als je voor een 4 bays gaat kun je beter een zuinige pc/server in elkaar zetten met linux er op. Dan ben je goedkoper uit en die zal sneller zijn.
 
Ik dacht aan Synology 411slim dus die verbruikt weinig.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan