Van dualboot terug naar Windows 98

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Berichten
2.780
Ik heb nog een oude knuffelbeest computer staan met Windows 98 en Windows 2000 als dual boot.

Ik wil weer terug naar alleen Windows 98 opstarten. Met fdisk /mbr werkt het niet.

Mijn boot.ini is als volgt:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
C:\ = "Microsoft Windows 98 Second Edition"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

In totaal heb ik 3 partities op deze computer. De laatste twee (voor Windows 2000 en voor gegevens, allebei NTFS geformateerd) wil ik wissen en unformatted maken.
Maar eerst moet ik terug naar Windows 98 als enige opstartbare systeem.

Weet nog iemand hoe dat moest?

Het zijn echt geïnstalleerde besturing systemen, dus niet virtueel.

De redenen waarom ik terug wil is omdat er DOS spellen opstaan...
 
Met de bootflop van 98 opstarten en een fdisk /mbr uitvoeren, de boot.ini is van 2000 en voor een dualboot maar heeft verder weinig met 98 te maken.
 
Helaas, pindakaas. Ik heb nog steeds de bootscherm, en ik kan na het kiezen van de gebruiker in W2000 niet meer inloggen. Hoe kom ik van de dual boot af zonder Win98 opnieuw te installeren?

Of anders om, wat moet ik op mijn win98 partitie verwijderen om alleen Win98 op te starten?
 
Ok, fdisk /mbr zet alleen de reservekopie van de mbr terug, op zich verder geen probleem in dit geval.

Wat je moet doen is de partitie met Windows 98 activeren. Dat kan met fdisk of via Schijfbeheer in Windows 2000. Daarna herstarten.
 
De windows partitie was al aktief. Moet ik niet boot.ini verwijderen, NTLDR verwijderen, en zo iets doen? Ik vindt op internet alleen handleidingen, om in een win98 win2k dual boot omgeving win98 te verwijderen...
Ik wil echter win2k verwijderen...
 
Ok, probeer even met een Windows98-opstartdiskette de systeembestanden terug te zetten:

sys a: c:
 
Na het opstarten vanaf een diskette is de opdracht niet sys a: c: maar alleen sys c:
 
Helaas, pindakaas. Ik heb nog steeds de bootscherm, en ik kan na het kiezen van de gebruiker in W2000 niet meer inloggen. Hoe kom ik van de dual boot af zonder Win98 opnieuw te installeren?

Of anders om, wat moet ik op mijn win98 partitie verwijderen om alleen Win98 op te starten?

Gein, was te lang geleden, heb ik nu een geheugenprobleem?:eek:
http://www.petri.co.il/remove_windows_2000_xp_2003.htm
 
Na het opstarten vanaf een diskette is de opdracht niet sys a: c: maar alleen sys c:

Ok, edmoor, dat moet ik inderdaad wel toegeven, je DOS-Opdrachten/Batches zijn altijd erg correct uit geschreven. Ik heb daarbij inderdaad de neiging om commando's overcompleet te geven...
;)

In principe kan je met fdisk gewoon de W2K-partitie weer actief zette (Ik heb zelf een oude Toshiba met DOS-6.22/Win98/W2K/XP & omschakelen gaat probleemloos).
 
Het is gelukt. Ik heb mijn Windows 98 weer terug...

Bbedankt voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan