Wake on Lan

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Berichten
282
Beste Helpers,

Ik heb gezocht op dit netwerkforum naar de mogelijkheid om "wake on Lan" te gebruiken, echter nog geen van deze vragen heeft de status opgelost, dus heb ik nog geen duidelijk beeld van wat de mogelijkheden daarin zijn.
Ik heb een "prive" netwerkje, en gebruik "teamviewer" om een pc over te nemen en/of data uit te wisselen.
Een welkome tool zou nog zijn om niet eerst al mijn PC's aan te gaan zetten. maar dat ik gebruik kan maken van de Wake on Lan functie.
Mijn eerste vraag is dus : weet iemand een leuk stukje software waarmee ik een andere PC middels "wake on Lan"kan laten opstarten. Vervolgens kan ik hem bedienen en dus uitschakelen via teamviewer.
Tevens sluit natuurlijk de vraag aan ; kan ik ook vanuit een andere locatie ( bijvoorbeeld vanuit iemands anders huis, dus ander netwerk) ook die tool gebruiken gebruiken met m'n eigen laptop ??.

Ik kijk uit naar de antwoorden op mijn "wens"

groetjes, Jac
 
Alvast even een waarschuwing: WOL werkt alleen op bedrade netwerkkaarten die (natuurlijk) ook aangesloten moeten zijn op router/switch.

Tijs.
 
Beste Bas en Tijs, bedankt voor het meedenken, ik heb dat magicpacket geprobeerd echter werkt vooralsnog niet, geen idee welke poorten ik moet openen, overigens zijn de pc,s die ik wil "waken" aangesloten met een kabel.
 
a. Om te beginnen moet je WOL aanzetten in de bios van de pc's waar het over gaat. Heeft de netwerkkaart een eigen bios, dan moet je het daar instellen.
b. Je zult het MAC adres van de bedrade netwerkkaart moeten weten om (via WOL) zo'n computer aan te kunnen zetten.
c. Het verhaal over WOL vanaf Internet is tricky en werkt vaak ook niet. Dat zal je router moeten ondersteunen, daar het versturen van WOL een broadcast betreft op het hele lokale (thuis-)netwerk, niet het doorzetten van een TCP of UDP poort naar een specifiek ip-adres. Je router zal dus een broadcast moeten kunnen portforwarden naar het hele netwerk.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan