hoe kan je een afbeelding transparant maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

richardmeijer

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2012
Berichten
103
hoe kan je een afbeelding transparant maken. ik heb het programma adobe photoshop elements 11 en ik heb het programma paint.net.

ik heb namelijk een afbeelding met een ovale foto en de ruimte om de ovaal is wit. dat witte wil ik dus transparant maken.
 
In paint.NET gebruik je de magic wand tool.
Het icoontje met het "toverstafje" bovenin kun je instellen hoeveel procent transparant gemaakt word, gewoon een beetje mee testen wat het beste uitkomt.
 
Je moet het bestand wel opslaan als een type dat transparantie ondersteunt (png of gif) vaak is dat al genoeg! Anders moet je de dingen eromheen even uitgummen. Met gimp kan het, dus ik denk ook wel met photoshop!
 
Je moet het bestand wel opslaan als een type dat transparantie ondersteunt (png of gif) vaak is dat al genoeg! Anders moet je de dingen eromheen even uitgummen. Met gimp kan het, dus ik denk ook wel met photoshop!

als ik de ruimte er om heen wil uitgummen, hou ik de mooie ovale vorm niet. of is hier ook een hulpmiddeltje voor?
ik had de afbeelding overigens al als gif opgeslagen.
 
Laatst bewerkt:
Irfanview.

Afbeelding opslaan als .gif. Dan geef je links een vinkje bij "save transparent colour". Klik daarna op de kleur die transparant moet worden, in jouw geval het wit.
 
@Woellie123:
26% is een prima startwaarde.
Voor dat soort gebruik ik ook altijd Paint.Net.
 
als ik de ruimte er om heen wil uitgummen, hou ik de mooie ovale vorm niet. of is hier ook een hulpmiddeltje voor?
ik had de afbeelding overigens al als gif opgeslagen.

misschien hoef je niet eens te gummen. Volgensmij kun je ook gewoon het witte vlak selecteren in 1 klik, gewoon even proberen :)
 
Ik krijg het niet voor elkaar, ik doe het zo als jullie omschrijven en met de juiste bestandsformaat gif en png, maar het witte wordt niet doorzichtig :(
 
Je hoeft ook helemaal niet te gummen als je doet wat woellie123 zei.

- Open je plaatje met Paint.Net
- Klik op het toverstafje
- Zet boven in het menu de tolerantie op 26%
- Klik in het vak dat transparant moet worden
- Druk op de Del toets

Je kunt dit herhalen voor alle vlakken die transparant moeten worden.
Je kunt ook meerdere selecties maken door de Shift toets ingedruk te houden terwijl je op de verschillende vlakken klikt en dan pas op de Del toets drukken.
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt. nu is het wel gelukt om de afbeelding transparant te maken. ik wist niet dat ik op del moest drukken.
 
Als je het even weet is het kipsimpel ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan