Resolutie van een foto vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

myou

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 feb 2013
Berichten
2
ik heb een foto waarvan ik de resolutie van wil verhogen, om op een groot formaat af te kunnen drukken.
weet iemand of het mogelijk is? en met welke programma, liefst natuurlijk een gratis prog.:p

het betreft een foto van een boom, ben namelijk bezig met een familie stamboom.
 
Je kunt dit doen met Paint (meegeleverd met Windows). Hoe dat precies gaat, is afhankelijk van je Windows versie.

In Win XP: Menu Afbeelding -> Uitrekken/hellen...

Verder kan je Irfan View proberen (gratis down te loaden).

Bedenkt trouwens wel dat de kwaliteit van de foto niet beter zal worden.
 
In feite kun je de resolutie niet verhogen. Informatie die er niet is in een foto kun je niet toevoegen. Je kunt hem net zo goed groter afdrukken. Geeft hetzelfde resultaat in kwaliteit
 
Ik ben het helemaal met RogerS eens.
Alleen in CSI kunnen ze dat:)

Groeten Marcel
 
De resolutie verhogen heb ik net nog gedaan. Het heet Interpolatie. Je kan een heel duur programma kopen zoals Photozoom maar het kan ook gratis met IrfanView. Je maakt hierin een afbeelding twee keer zo lang en twee keer zo breed. Dit is ongeveer het maximum waarbij je helemaal geen verschil ziet. Irfan View past dan automatisch interpolatie toe. Bij Photozoom kan je meerdere filters kiezen maar dat geeft precies het zelfde resultaat. Doe dus maar geen moeite en vergroot je plaatjes met IrfanView. Zolang de vergrootte afbeelding het zelfde is is het goed genoeg. Ik ken een ander gratis programma wat dit doet en dat heet Image Analyzer http://meesoft.logicnet.dk/ Ik weet niet of dat nog bestaat.

Edit: Het bestaat nog en interpolatie is een plug-in voor dit programma dat op de zelfde pagina te downloaden is.

Hieronder een voorbeeld van een geïnterpoleerde afbeelding. Het wordt geschaald om op deze pagina te kunnen passen dus het is helaas niet twee/vier keer zo groot te zien. Daarom nog een tweede voorbeeld daaronder. Waaruit ook blijkt dat ruis en fouten in de afbeelding duidelijker zichtbaar worden. De vergrote afbeelding is echter precies de zelfde en er zijn geen brokkelige lijnen zoals bij inzoomen.

Example:

magistermundisumorigine.jpg


magistermundisum.jpg



apriliamoto65.jpg



apriliamoto65interpolat.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan