Netwerklocatie over het internet VPN???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bramvr

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2012
Berichten
216
Beste

Ik hoop dat ik mijn topic in de juiste sectie heb zitten. Indien niet sorry dan hiervoor.

Ik zal eerst even de situatie schetsen. Ik heb een werkplaats en hier staan enkele pc's en printers op een netwerk. Thuis heb ik ook een netwerk maar ik wil beide netwerken kunnen bereiken vanaf de 2 verschillende locaties. Ik dacht dat dit moest lukken met een VPN verbinding op te zetten maar het lukt me niet :-( . Ik weet niet wat ik moet invullen bij Internetadres ik had hier het ip van mijn internet ingevuld maar dit lukt niet :-( . Hoe krijg ik dit wel voor mekaar?

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Bram
 
VPN is dan inderdaad de oplossing. Maar zonder info over je aansluiting en gebruikte apparatuur valt er verder geen zinnig woord over te zeggen.
 
Het kan zijn dat ik jou vraag verkeert interpreteer maar de internet aansluiting in de werkplaats is van belgacom en de internet verbinding thuis is telenet. Het apparatuur zijn gewone pc's is dat een probleem?

Bram
 
De pc's niet, telenet wel. Deze blokkeert poort 1723 (VPN). Dat beperkt je mogelijkheden al behoorlijk.

Even terug naar de basis. Welke functionaliteit wil je delen tussen de lokaties. Mogelijk zijn er andere oplossingen.
 
Ik wil gewoon bestanden die ik in de werkplaats of thuis heb gemaakt op beide plaatsen kunnen wijzigen/bekijken/... + ik wil ook maken dat ik de bestanden die ik thuis heb gemaakt kan kopiëren naar een centrale pc in de werkplaats en omgekeerd. Zodat ik zeker een goede back up heb. Van beide pc's.

Bram
 
Kopiëren is GEEN goede backup. Hiervoor gebruik je backup software, die je backup o.a. op een veilige plek opslaat. Het is daarnaast bijv. niet erg waarschijnlijk dat een virus je backupbestanden aantast. Iets wat bij een kopie wel kan gebeuren.

Nogmaals hangt er allemaal vanaf waar we over beschikken. Je beste opties zijn openVPN (installeren op beide pc's. Of alle data op 1 plek opslaan en deze beschikbaar stellen via een ssl VPN. Deze optie zit bijv. in een Zyxel USG-20.
 
Dat was eigenlijk de bedoeling om alle data op 1 pc te zetten.
De gebruikte toestelen zijn:
telenet: router van d link DIR-615

belgacom: de b box van belgacom zelf + switch merk weet ik niet juist van buiten.


Bram
 
Dan kun je openVPN eens proberen. Dat kost je geen extra investering in hardware.
 
Ok en kan je dit voldoende beveiligen? + is de software ook volledig gratis (ik denk het wel maar ben niet zeker). Kunnen jullie mij ook wat helpen met de installatie hier van? Want ik ben een leek op dit gebied. Ik heb zonet een paar filmpjes op youtube bekeken van openVPN hoe ik dit moet instellen maar ik kan er niet volledig aan uit.

Bram
 
Ik wil best reageren, maar weet even niet wat. In feite vraag je gewoon installatiehulp. Vertel waar je vast loopt en dan kunnen we mogelijk helpen.

En eerlijk gezegd is dat ook het idee van dit forum. Wil je het gewoon laten installeren dan kan dat. Er zijn genoeg bedrijven die dit prima voor je kunnen uitvoeren.
 
Dit was voornamelijk mijn vraag.

en kan je dit voldoende beveiligen? + is de software ook volledig gratis

Bram
 
De software is gratis te gebruiken.

Beveiliging is voor de meeste toepassingen ruim voldoende.
 
Ok bedankt voor de reactie. Ik ben van plan om op de werkplaats 1 centrale pc te maken waar alle bestanden komen op te staan. Ik moet dan toch op deze pc dit programma installeren. Wat moet ik vervolgens doen. Want hier loop ik al vast.

Bram
 
Ik heb in een filmpje gekeken dat je een text file moet maken met een paar commando's in en dit saven als .ovpn maar wat beteken al die commando's is er een lijst waar ik alle commando's kan terug vinden met een beschrijving. Liefst in het Nederlands.

Bram
 
Ik heb even alle post nog eens doorlopen en ik zie dat jij gezegd hebt dat open VPN op beide pc's moet geinstalleerd worden. Dit heb ik gedaan maar hoe krijg ik een verbinding tussen de pc's. Ik weet dat je altijd een een bestandje config.ovpn moet maken maar ik weet niet wat er moet in staan. Ik heb al op het internet aan het zoeken geweest maar ik vindt verschillende codes maar ik denk dat deze niet van toepassing zijn voor mij.
 
Sorry dat ik het vraag maar kan je alles is stap voor stap uit leggen wat ik moet doen? Ik ben een leek op dit gebied mijn excuses hiervoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan