Ik heb een Hoax op mijn facebook pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bruce The Boss

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 aug 2002
Berichten
1.945
Hallo,

Ik ben zo slim geweest om op facebook een verkeerde link aan te klikken waardoor ik nu iedereen van mijn contacten bestook met "I Just Got Facebook Black"

Elke dag wordt er een extra pagina aangemaakt in mijn account en al mijn contacten worden dan benaderd om hetzelfde te doen maar dit is natuurlijk niet de bedoeling maar ........ hoe kom ik hier vanaf want dat wil me niet lukken en elke dag gebeurd het weer opnieuw?

Op Facebook doet momenteel het bericht de ronde dat een applicatie je Facebook een zwarte kleur kan geven. Het gaat echter om een geval van fraude en dient dus ten allen tijde te worden vermeden. Veelal verspreidt dit bericht zich door automatisch je Facebook-vrienden te taggen.

Meestal staat volgend bericht bij of op de afbeelding:

I Just Got Facebook Black
You Can Get Facebook Black
Secret Link Here-

Bij deze tekst staat dan veelal een link waarop je moet klikken om, zoals wordt beloofd, je Facebook in een zwarte kleur te zien verschijnen. Wanneer je de link volgt, kom je terecht op een dubieuze website (zoals bv. viralmoviesonline .com) en zal wellicht een script automatisch in werking treden waarbij automatisch je vrienden worden getagd in diezelfde afbeelding.

Vervolgens dien je dan enquêtes in te vullen, dubieuze spelletjes- of toolbar-software te installeren, of je persoonlijke informatie op te geven waardoor men je kan bestoken met allerhande spam. Hoe meer enquêtes je invult, hoe meer geld de oplichter achter deze "zwarte Facebook" verdient. Uiteindelijk zal je nooit terecht komen bij de beloofde applicatie die je Facebook een zwarte kleur geeft.


CONCLUSIE

Het gaat hier dus duidelijk om een poging tot fraude, waarbij de oplichter geld verdient met de enquêtes die je voor hem invult, of zelfs via de installatie van dubieuze software je computergegevens kan trachten te hacken.

Klik nooit op een link van een Facebook applicatie, die zichzelf verspreidt aan de hand van een afbeelding die automatisch op je profiel wordt geplaatst, of waarin jij of iemand van je vrienden getagd wordt. Het betreft dan steeds een bogus applicatie, een hoax of een poging tot fraude.
 
De eerste stap lijkt mij deze pagina eens na te lopen op apps en verwijderen waarvan je niet weet wat ze doen of welke je niet meer gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan