NAS 1x2 TB en nieuwe hardeschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Berichten
765
Goeiemorgen Helpmij-leden,

Ik heb gisteren een nieuwe NAS gekocht. Een Iomega StorCenter IX2-dl Dual Bay. Omdat de 4TB versie (2x2 TB) was uitverkocht, heeft een medewerker van de winkel me erop gewezen om de 2TB versie (1x 2TB) te kopen. Hij adviseerde me om bij de Dixons los de 2de hardeschijf te kopen. Dit zou mede door de korting die ik op dit apparaat kreeg, voordeliger uitpakken dan dat ik de 4 TB versie kocht. Nu is alleen mijn vraag; kan ik dit apparaat al gebruiken en later pas de 2de hardeschijf erin zetten en RAID 1 aanzetten? Hoef ik dan de hardeschijven niet te formatteren dat ik mijn bestanden kwijt ben?

Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden.
Alvast bedankt en nog fijne paasdagen toegewenst. :d

gr,
Jasper
 
Dat is niet te voorspellen. Je kan proberen om de NAS in RAID1 te configureren. Maar misschien is de firmware zo slim en staat dat niet toe? Dan kan het niet.
Maar het kan ook nog achteraf, bij het bijplaatsen van de 2e schijf, gebeuren dat je alles moet formatteren, en dan ben je alles kwijt.

Let wel ok dat de tweede schijf hetzelfde merk en type is als het eerste schijf. En let op dat de schijven wel door Iomega gecertificeert zijn...
 
Ik zou er altijd voor gaan om METEEN de RAID-1 set aan te maken en te gebruiken. Dus niet later/achteraf nog te proberen RAID-1 aan te zetten etc.
Dus nu meteen die 2de 1TB hdd kopen en de NAS meteen inrichten met RAID-1. Pas daarna er data op zetten.

Tijs.
 
Wat ik bedoelde te schrijven is: probeer of je met een hardeschijf gelijk met RAID1 kan beginnen. Maar ik vrees dat dat niet lukt. Het zal natuurlijk beter zijn om of nu gewoon te beginnen met de NAS te spelen en onbelangrijke data erop te zetten, en zodra je de 2e schijf hebt kan je opnieuw beginnen met RAID1...
 
Je hoort niet een RAID-1 set te kunnen bouwen met slechts 1 schijf. Vandaar mijn suggestie om direct het in 1x goed te doen ipv. later (áls het al kan) een volgepropte schijf om te zetten naar RAID-1 zónder alles er weer opnieuw op te hoeven zetten.

Tijs.
 
Bij RAID-1, mits hot swapable, kan je bij een lopend systeem een harde schijf verwijderen en door een derde schijf vervangen. Dus ik zou mij goed kunnen voorstellen dat het misschien toch kan. Maar ja, wie ben ik?
 
Dank heren voor de informatie.
Ik kan helaas niet RAID 1 instellen. Ik ga morgen even naar MYCOM en haal daar dezelfde (Seagate Barracudu 2 TB) harde schijf.

Bedankt! Vraag opgelost.
gr,
Jasper
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan