Thuisserver (DHCP & DNS) (windows server 2008) opzetten icm met ziggo

Status
Niet open voor verdere reacties.

SWOLLUFJUH

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
37
goeieavond allemaal. sorry als hij in t verkeerde topic staat maar vond deze lastig te plaatsen.
het probleem is het volgende:
wij hebben een internetabo van Ziggo en de premium router. nu is het zo dat ziggo iedere keer weer de DHCP instellingen aanpast waardoor alle reserveringen en leases beginnen met falen.
ik ben t zat en heb ze gebeld dat dat natuurlijk niet de bedoeling was en als antwoord kreeg ik: ja sorry meneer, t zal niet meer gebeuren. En *knip*, flikken ze t weer.
nu ben ik t zat en ga mn eigen dhcp-server opzetten.
t probleem is alleen: hoe moest dat ook al weer?
DNS kom ik niet uit ivm die zones(wat moet ik daar opgeven? ziggo dns of???) en dan de DHCP. hoe link ik kaart1(inkomende ziggoverbinding) met kaart 2(naar thuisnetwerk toe) zodat kaart 2 geldige ipadressen uitdeelt en daarmee ook op internet kan?

heb verstand van servers dus technisch *knip* is welkom, heb mn schoolboek d'r naast liggen;)

thanx en als er vragen zijn hoor ik t graag.

SWOLLUFJUH
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vertel eens wat je precies wil berijken? Heb je een eigen server draaien, en zodra Ziggo de leases vernieuwd stoppen die met werken of zijn onbereikbaar?

Krijgt je modem steeds weer opnieuw hetzelfde openbare IP adres of verandert dat me de leases? Of is je probleem dat met het vernieuwen van de IP adres van Ziggo je servers hun shares kwijt raken?
 
ik ben op dit moment bezig met het maken van mn eigen server. hij draait nu en de roles zijn geinstalleerd.(DNS&DHCP) ze moeten nog wel geconfigureerd worden.
het is zo dat ik wil dat het modem van ziggo aan de server komt te hangen. de server deelt ipadressen uit op netwerkkaart 2 en voorziet de verbonden pc's van internet via netwerkkaart 1.
het voordeel voor mij is dat ziggo niet meer met z'n tengeltjes aan de dhcpinstellingen kan zitten

edit: volgens mij behoudt het modem gewoon zijn publieke ip.
 
Zelf zit ik gelukkig elders. Maar indien Ziggo aan de lokale ip adressen rommelt dan betekent dat, dat je modem als bridge werkt en niet als router. Dus is het modem goed geconfigureert? Ik ken alleen dat, indien de openbare IP adres wijzigt, een fatsoenlijke modem de lokale IP adressen niet verandert...
 
SWOLLUFJUH,

Als je al een sterretje moet gebruiken om een woord te kunnen plaatsen (oftewel door het woordfilter heen te komen) is het al niet de bedoeling om dat woord te gebruiken hier op het forum.
Laat het dus in het vervolg.
 
Het is niet nodig om 2 netwerkkaarten te gebruiken in je server: Zover ik van je begrepen heb wil je alleen DHCP en DNS laten afhandelen door de W2008 server, en dat kan prima op 1 netwerkkaart. Enige vereiste is dat het LAN ip-adres van de router hetzelfde blijft, zodat de standaard gateway instelling van de W2008 server en in de DHCP scope correct zijn. Je schakelt daarna de DHCP server functionaliteit op de router UIT.

Wil je toch zo nodig de server tussen je thuisnetwerk en de router zetten, dan heb je inderdaad 2 netwerkkaarten nodig. Lijkt op deze setup, waarbij je sommige delen wat moet aanpassen aan je eigen omgeving/setup.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan