Kan niet in tweede NTFS-opstartsector schrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

verajoost

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
134
Toen ik mijn Vista Home Premium pc 6 jaar geleden kocht zat er 1 harde schijf in van 180 Gb.
4 jaar geleden heb ik er een tweede harde schijf in laten plaatsen (2 Tb), de M-drive.
Ook heb ik toen de 180 Gb disk gepartitioneerd in een B- en een C-drive.
Het besturingssysteem staat op de C-partitie (60 Gb).
Alle schijven zijn NTFS geformatteerd.

De afgelopen 4 jaar is het systeem nooit stabiel geweest.
Op gezette tijden probeerde de pc te booten vanaf de verkeerde drive. Dat corrigeerde ik dan weer in set-up.
Opvallend: als de pc lang heeft aangestaan (> 2uur) en ik sluit af, dan start hij vanzelf weer op.

Sinds woensdag start de pc alleen op na herhaalde pogingen.
Heb al van alles geprobeerd Opstartherstel, System Recovery en de laatste drivers geladen mbv Slim Drivers.
Met Tune Up Utilities 2013 heb ik register schoongemaakt, schijf gedefragmenteerd, register gedragmenteerd etc etc.
Opstarten in veilige modus bleef ergens halverwege steken bij de file

Toen ik bij de laatste opstart CHKDSK heb laten runnen (3 uur !) kwam daaruit de boodschap "Kan niet in tweede NTFS-opstartsector schrijven"
("The second NTFS boot sector is unwriteable"). Al Googlend heb ik deze link gevonden: http://computergeaksguide.blogspot.nl/2012/06/tips-to-solve-second-ntfs-boot-sector.html. Of ik hier wat aan heb weet ik niet.
Later kreeg ik een scherm waarin o.a. stond "Startup Repair V2", "Auto Failover probleemhandtekening 01" en "Bad Driver"
Bij een van de tientallen pogingen liep het opstarten wel door.

Wie kan mij verder helpen ?
Moet ik van de 180 Gb schijf weer 1 schijf maken ? (partities verwijderen)
Of is herinstallatie de enige optie ?

Oja nog wat info:
- Mijn Vista Home Premium is een OEM-versie en ik heb geen Vista DVD
- Ik heb een zeer recente backup van de B- en C-drive op de M-drive
- UPDATE: Zojuist heb ik als administrator uitgevoerd SFC / SCANNOW.
Die produceerde de boodschap: "Er zijn beschadigde bestanden gevonden en hersteld"
Opgenomen in bestand c:\WINDOWS\LOGS\CBS\CBS>LOG
De wijzigingen voor het herstellen van het systeembestand worden niet doorgevoerd totdat de computer opnieuw wordt opgestart"
Daarna opnieuw opgestart. Het duurde wel langer dan voorheen maar het ging wel in 1 keer goed
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan