Wifirouter na router plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stevendemunter

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2002
Berichten
704
Ik heb hier thuis een telenetrouter met ingebouwde wifi staan. Het signaal van deze wifirouter is redelijk zwak en ik wil boven een ander wifirouter plaatsen.

Mijn opstelling is als het volgt

Internet komt binnen via de telenet wifirouter, dan hangt er een switch achter en aan deze switch hang ik mijn andere wifirouter.

Nu heb ik volgende vragen. Moet de SSID van beide wifirouters verschillen. Mogen zij op hetzelfde kanaal uitzenden. En de wifirouter die ik na de switch plaats de kabel mag ik die dan in de interpoort steken of in een van de lanpoorten.
 
Twee verschillende SSID's en kanaal is afhankelijk van hoeveel wifi netwerken op dat kanaal zitten bij jou in de buurt.

De tweede router die achter je switch komt dien je wel in te stellen als access point omdat de eerste wifi router al als DHCP server functioneert:
- Router even aan een pc hangen en inloggen op de configuratie
- Wifi instellen (SSID's, kanaal en wachtwoord)
- IP adres veranderen naar iets wat niet gelijk is aan het IP adres van je eerste wifi router bijv. 123.123.123.123
- DHCP uitzetten
- Router opnieuw starten
- Deze router aansluiten op een LAN port op de switch (dus niet op de WAN/WLAN)

Succes!
 
Kanaal 1 en 6 zijn al druk bevolkt. Maar zou de tweede router op 11 zetten. Dus ik dien dan ook een ander SSID te geven.
De eerste wifirouter heeft 192.168.0.1 als adres ik zal de andere vast het adres 192.168.0.2 geven.
 
Dezelfde SSID is niet echt handig, allebei een eigen kanaal en andere SSID. Je computer of telefoon bepaald dan zelf welke hij wil gebruiken aan de hand van het beste signaal.
Wat het ip adres betreft: dan zitten ze nog steeds in dezelfde range wat voor problemen kan zorgen. Kan geen kwaad, voer gewoon 123.123.123.123 in weet je zeker dat het goed gaat ;)
 
Ja maar ik moet wel in dezelfde range blijven want op 192.168.0.128 zit mijn synology-nas
 
ga je van beneden naar boven een kabel leggen?
zo ja waarom zet je er dan geen accesspoint neer.
Dan heb je alleen maar draadloos en daar hoef je niks voor in te stellen deze krijgt een ip adres en dat zou voldoende moeten zijn.
 
Dit zou toch ook moeten kunnen met een wifi repeater?

Als ik het goed heb herhaald hij dan het signaal om het vervolgens een 2e keer uit te zenden.

OEPS: accespoint is hetzelfde... maargoed, dit is inderdaad een goede oplossing puppie. Raad ik dan ook zeker aan.
 
Laatst bewerkt:
In deze post staat een goed stappenplan http://www.helpmij.nl/forum/showthre...ter-als-Switch
Je moet dan wel de routertypes/merken die daarin vernoemd worden naar de jouwe "vertalen". Net als de van toepassing zijnde IP-adressen.
Het draadloze aspect staat niet in dit stappenplan maar 1 draadloos netwerk kan je als volgt bekomen:
1/Controleer eerst met het programma inSSIDer welke wifi-kanalen je buren gebruiken.
2/Configureer beide routers met dezelfde SSID, paswoord en encryptie type (WPA/WPA2 met AES, zeker geen TKIP gebruiken. TKIP zal in de nabije toekomst trouwens verdwijnen).
3/ Het draadloze kanaal waarop de routers uitzenden moet wel verschillend zijn en minstens 5 kanalen van elkaar verschillen. Stel je de Teletµnet router bv. op kanaal 2 in, zet dan jouw router op kanaal 7. Hou ook rekening met stap 1 want het is belangrijk om ook zo ver mogelijk vd kanalen te blijven waarop je buren uitzenden.

Voor je NAS gebruik je een vast ip-adres dat buiten de DHCP-reeks ligt die de telenet router uitdeelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan