Welk videoformaat is het beste voor mijn film?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Starbeek94

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2011
Berichten
14
Hallo,

Er is mij gevraagd om een filmpje te maken naar aanleiding van een verjaardag.
Hiertoe heb ik diverse foto's en video's tot mijn beschikking.
Bij de video's zit natuurlijk ook de audio en verder plaats ik diverse liedjes in de film om het kijken naar de foto's niet saai te laten worden.

Nu is mijn vraag welk videoformaat ik het beste kan kiezen.
Ik gebruik Pinnacle Studio 15 om de film mee te maken.
Ik kan kiezen uit:

AVI
DivX
DivX Plus HD
Flash-video
MOV
MPEG-1
MPEG-2
MPEG-2 TS
MPEG-4
Real Media
Windows Media

Het zou natuurlijk top zijn als het gekozen formaat op verschillende apparaten probleemloos functioneert, zoals een DVD-speler en diverse PC's. (PC's van andere familieleden)
Ik stel deze vraag aangezien ik niet veel verstand heb van de verschillende videoformaten en dus ook niet weet wat de voor- en nadelen van de formaten zijn.

Ik denk dat de film zo'n 30 a 40 minuten zal duren.

Zou iemand mij kunnen vertellen welk formaat het meest geschikt is voor mijn film?

Bij voorbaat dank. :D

Met vriendelijke groet,

Starbeek
 
Ik zou sowieso niet voor avi kiezen omdat je dan waarschijnlijk heel grote bestanden krijgt.

Waar is het beeldmateriaal in opgenomen? (formaat, dus full HD in wmv etc.)
 
Er werd met diverse fototoestellen gefilmd, ik heb 1 AVI bestand een aantal MOV en een aantal MP4 bestanden
 
Dan zou ik gewoon voor Windows Media kiezen, dit speelt op vrijwel elke windows pc af. (niet mac osx!) Als je ook wilt dat de video op mac osx moet je een ander formaat kiezen die Mac OSX wel ondersteund (zoals .MOV)
 
Ik zou anders als de eerste reactie voor AVI gaan als de grootte niet uitmaakt. Simpelweg omdat AVI werkt op nagenoeg elk apparaat met afspeelmogelijkheden ooit gemaakt.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook wel voor mpeg-2, maar daar zijn de licentiekosten redelijk hoog van en goedkopere apparaten hebben mogelijk die licentie niet. mpeg4, zit wel in de meeste moderne apparaten en besturingssystemen, maar geldt dezelfde beperking als mpeg-2

De andere oplossingen zijn niet algemeen en zou ik mee oppassen
 
Als je de bestanden kunt importeren in Pinnacle 15 en op de tijdlijn kunt zetten, zou ik kiezen voor het branden op DVD. Deze kun je in de meeste spelers en pc´s afspelen.
Ik heb dit vaak gedaan en ben nog nooit een speler tegen gekomen die het niet speelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan