Accu

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Berichten
300
Hallo,

Ik heb een nieuwe Fujifilm Finepix SL 260. Hij functioneert verder goed, maar de batterij indicator zou volgens de handleiding 4 fases moeten aangeven. Vol > minder vol > half vol > kwart vol > leeg. Met een volle batterij worden flink wat foto's gemaakt: maar de batterij indicator licht ineens rood op wanneer de accu leeg is. Die tussen fases worden niet aangegeven. Ook niet als de batterij vol is. Alleen in lege toestand dus. Nu heb ik altijd een reserve volle accu bij me, maar duidt dit op een defect? De accu is een NP-85.

Kan het kwaad als een batterij eens wat lang in de lader zit? (Wel eens vergeten). Dan gaan ze toch druppel laden?
 
De batterijstatus wordt niet goed getoond: klik
Dat probleem is bekend. Daarvoor heeft Fujifilm een firmware update (versie 1.01) vrijgegeven: klik!

In het menu van je camera kun je nagaan welke firmware versie jij nu op je camera hebt. Controleer dat. Als jouw firmware versie nu 1.00 is, dan heeft een update zin.
Wel oppassen bij een firmware update. Zorg dat de accu helemaal vol is, wanneer je de firmware gaat updaten.
Wanneer je op mijn tweede link klikt, moet je onderaan op "I agree" drukken. Daarna krijg je de handleiding voorgeschoteld. Als ik jou was, zou ik die even uitprinten.

Succes en laat even horen of het gelukt is!

O ja, over je tweede vraag. Intussen weet je zelf wel hoe lang het duurt voordat de accu vol is. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het schadelijk is, wanneer je de camera te lang aan de oplader laat zitten. Maar zelf heb ik een Fujifilm Finepix F30 camera, met een NP95 accu. Die camera (en ook de accu) is al 6 jaar oud. Soms vergeet ik dat de camera aan de oplader hangt en dan kom ik er pas de volgende dag achter. Ik heb nog niet gemerkt dat dat schadelijk zou zijn. Ik kan nog steeds honderden foto's maken op een volle accu.
 
@porrelaar: Erg bedankt voor de tip. Zal zo gauw mogelijk laten weten of het gelukt is.
 
Punt is dat er wel risico's aan deze update zijn verbonden. Wanneer de update niet goed verloopt, kan het zijn dat andere software van de camera niet meer goed werkt. Althans dat maat ik eruit op.
 
Klopt! Aan een firmware update zit altijd een risico. Daarom schreef ik ook dat je moet zorgen dat de accu vol is, wanneer je een firmware update uitvoert. Wanneer de firmware update onderbroken wordt (bijv. door een lege accu), dan heb je niets meer aan je camera.
Hetzelfde geldt voor het flashen van het BIOS van je pc (daarmee zet je daar ook een andere firmware op). Dat moet je alleen doen wanneer dat nodig is.
Wanneer je precies volgens de handleiding werkt, moet het goed gaan. Maar garantie daarop kan ik je niet geven.

Erg veel ervaring met updaten van firmware heb ik zelf niet. Ik heb een keer een firmware update van een camera uitgevoerd. Ook een keer een firmware update van een cd/dvd-brander, waarna die brander meer merken cd's/dvd's kon herkennen/branden, en ook nog op een hogere snelheid. En twee keer het BIOS geflasht van een pc.
In die vier gevallen volgde ik zeer secuur de handleiding en ging er niets mis.

Maar heb jij intussen al gekeken (via het menu van je camera) welke firmware versie er nu op je camera staat? Als dat versie 1.01 is, dan heb jij al de nieuwste firmware.
Wanneer jij het updaten van de firmware niet zelf aandurft, dan kun je de camera naar de winkel brengen waar je hem gekocht hebt en daar vragen of zij de firmware update voor jou willen uitvoeren.
Zo'n 9 jaar geleden had mijn vriendin een Nikon, die er steeds na zo'n 10 foto's al de brui aan gaf. Dan kreeg ze de melding op het display dat de batterijen leeg waren. En dat terwijl ze er net nieuwe/volle batterijen in had gedaan. Ze kon dan geen foto's meer maken. Ik wist toen nog niet zoveel van pc's en camera's, maar had wel ontdekt dat er een firmware update beschikbaar was, die dit probleem zou verhelpen. Zelf durfde ik het toen nog niet te doen. We hebben de camera terug gebracht naar de winkel. Die heeft de camera opgestuurd en na een week konden we hem weer ophalen. Met de nieuwste firmware versie erop. Dat kostte niets; viel onder de garantie.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik er maar mee naar de winkel ga om elk risico uit te sluiten. Toch bedankt voor de tips.
 
Verstandig besluit. Als je het zelf niet aandurft, moet je ook niet doen.

Laat je nog even weten hoe het is afgelopen? Deden ze het in de winkel of stuurden ze je camera op? En was het gratis?
Dat is niet zozeer om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, maar ter informatie van andere en ook toekomstige lezers van dit forum, die met een zelfde probleem te kampen hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan