Moet netwerkeigenschappen telkens instellen bij andere werkplek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Berichten
93
Ik heb een Samsung notebook met XP Pro. Aangesloten met een netwerkkabel op een router.
Thuis heb ik een klein netwerk waar ik bij netwerkverbindingen bij de eigenschappen voor internet protocol (TCP/IP) automatisch een IP adres laat toewijzen en dat gaat prima met alles internet delen, via net printen enzovoorts.
Ik ben vrijwilliger bij een museum en daar gebruik ik mijn notebook ook om o.a ook op internet te kunnen.
Als ik daar op het netwerk wil en ook op internet dan moet ik bij dezelfde eigenschappen van internet protocol (TCP/IP) een statisch IP adres, submask, standaard gateway en zelfs Voorkeurs DNS server invullen om op internet te kunnen.
De IP range bij mij thuis is helemaal anders als in het museum. In het museum kan en mag ik niks veranderen. Thuis zou ik op dezelfde IP range kunnen gaan zitten als dat van het museum maar wil ik liever niet omdat ik dan nogal wat IP adressen moet gaan veranderen in de router en andere aangesloten apparaten en ik niet weet wat er gebeurd wanneer ik eenzelfde DNS wil gaan gebruiken thuis als wat ik moet invullen in het museum.
Weet iemand hoe ik dat via een andere manier eenvoudiger kan maken zodanig dat ik niet telkens weer de eigenschappen moet veranderen van het IP protocol.

Bij voorbaat dank.
 
Is er in dat museum dan geen DHCP ingeschakeld???
Lekker handig dan...
Dat eenvoudiger maken kan wel door de DHCP-pool instellingen thuis aan te passen.
Bijvoorbeeld, in het museum zit je op 192.168.4.x, en thuis krijg je automatisch 192.168.7.x, dan kun je het beste de DHCP-IP pool aanpassen naar 192.168.4.x, zodat je de instellingen van het museum kunt laten staan, omdat alle andere apparaten ook in de '4 range' zitten.
Het is misschien wat lastig te begrijpen, maar hopelijk heb je er wat aan ;)
Succes!
 
Jawel de DHCP is wel ingeschakeld maar het zit hem in de DNS. Als ik op internet wil dan moet ik in het museum een voorkeurs DNS invoeren. Daarnaast wordt een wat afwijkende IP range gebruikt.
Ik begrijp wat u bedoelt met de pool aanpassen maar daar kunnen wat haken en ogen aan zitten.
Als router achter het glasvezel modem heb ik een Fritzbox met DHCP ingeschakeld. In de Fritzbox kan ik de range of pool veranderen dat lukt wel. Echter heb ik op een andere locatie in huis een Linksys E1000 zitten als Access point en daar staat de DHCP uitgeschakeld. Op die Linksys gebruik ik ook het notebook Zo te zien kan ik in de Linksys de range niet veranderen buiten een IP range van 192.168.1.x
Maar al experimenterend zie ik dat het misschien wel eenvoudig op kan lossen door de voorkeurs DNS te zetten op de DNS van het museum en kiezen voor het automatisch toewijzen van een IP adres op het notebook. Ik merk dat wanneer ik thuis de DNS laat staan van het museum en thuis kies voor het automatisch toewijzen van een IP adres dat alles werkt zoals het moet. Dus kan ik eens proberen of het met deze instellingen wel gaat werken, dus geen statisch IP adres geven in het museum.

In ieder geval bedankt voor het antwoord en ik ga het deze week uit proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan