GEMnet IP vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruurdjuh

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2
Beste,

Ik heb wat hulp nodig op deze vroege ochtend. Kom er niet uit ! Gaat om het volgende : ( zal zo goed mogelijk uit proberen te leggen)


We hebben 2 locaties die intranet verbinding hebben met elkaar.

Locatie O
Locatie M

Op locatie O gebruiken wij de ip range 192.168.1.
Op locatie M gebruiken we ook de range 192.168.1

Als ik nu een webserver zou willen starten op locatie M met het IP 192.168.1.10, en ik gebruik op locatie O ook het ip 192.168.1.10 en probeer de webserver te benaderen die dus op hetzelfde ip zitten alleen op een andere locatie.

Kan dit ?
Zoja of zo nee zouden julle dit willen uitleggen want heb op het moment een kleine blackout:confused:

Al zijn er nog onduidelijkheden , geef ik graag antwoord op jullie vragen.
Weet ook niet zeker of ik dit topic op de juiste plek heb aangemaakt. Zo niet, excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Ruurd
 
Beide locaties met zelfde subnet die via intranet verbonden zijn? Da's een knappe router dan die weet waar die pakketjes heen moeten. Je zult op z'n minst de webserver op locatie O dan een extra IP adres moeten geven in een ander segment en de router vertellen hoe hij bij dat adres moet komen. Maar om je daar mee te helpen zul je eerst moeten aangeven HOE en WAARMEE de netwerken verbonden zijn.
 
Beste Rene,

dus een forward maken in de router naar een extra IP die dan weer verwijst naar het ip van de webserver is de oplossing?
Want dat red ik denk wel.
 
Zoals Rene terecht opmerkt: Er wordt niet gerouteerd tussen 2 netwerken die dezelfde ip-reeks hebben. Een 'workaround' (zie ook weer Rene) is om de router en de webserver een afwijkend ip-adres te geven, zodat er wél gerouteerd kan worden. Dus router aansluiten op netwerk M, maar (met de aansluiting op netwerk M) een afwijkend ip-adres van de gebruikelijke reeks.
De intranet-server zou dan een extra ip-adres moeten krijgen in hetzelfde (afwijkende) segment als dat ip-adres van de router.
Daar kan dan weer portforwarding overheen in de router, zodat gebruikers op netwerk O de intranet-server kunnen bereiken op het ip-adres van de router.

Voorbeeld:
ip-adres router op netwerk O: 192.168.1.1
ip-adres router op netwerk M: 192.168.5.1
Management poort van de router eerst ombouwen naar een andere poort dan poort 80 (vanwege portforwarding), bijv. poort 8080
Portforwarding op de router van poort 80 TCP op het 192.168.1.1 netwerk naar 192.168.5.2

extra toegevoegd ip-adres intranet-server: 192.168.5.2 met standaardgateway 192.168.5.1

Vanaf netwerk O dan (in DNS ingesteld of rechtstreeks in de webbrowser) de intranet-site benaderen via http://192.168.1.1 (oftewel het ip-adres van de portforwardende router).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, ik had het niet beter kunnen verwoorden :)
Maar goed, uiteindelijk zijn het maar 'noodgrepen' om een verkeerde opzet te omzeilen. Wat je eigenlijk zou moeten doen is op één locatie de lokale adressering aanpassen. Is wat meer werk, maar dan staat het meteen helemaal goed. En als je met DHCP en reserveringen hebt gewerkt ipv vaste IP adressen is het eigenlijk niet eens zo heel veel werk. Maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan