OpenOffice.org Base vraagt JRE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tisty99

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2010
Berichten
5
Beste helper,
Ik wil OOffice Base gebruiken maar krijg volgende foutmelding:

" OpenOffice.org vereist Java Runtime Environment. De geselecteerde JRE is defect. Kies of selecteer een andere versie via Extra - Opties - OpenOffice.org - Java "

Via de aangegeven weg vind ik geen Java JRE. Na opnieuw Java Runtime Environment te hebben gedownload en geïnstalleerd > geen verandering.

Hoe krijg ik dit goed?

Mvg
Tisty
 
Ik gebruik OpenOffice niet meer, maar dit is mij vroeger ook wel eens overkomen.
Ik heb toen OpenOffice verwijderd via Start > Configuratiescherm > Programma's en onderdelen.
Daarna de nieuwste versie van OpenOffice gedownload: klik! en geïnstalleerd.

Als het goed is, dan zit in die nieuwste versie meteen ook Java. Heb het programma even gedownload en uitgepakt met 7-Zip. In de readme.txt lees ik namelijk: "OpenOffice.org vereist voor volledige functionaliteit een recente versie van JAVA dat onderdeel is van het installatiepakket van OpenOffice.org."
 
Thanks porrelaar voor de reactie. Ik had inderdaad nog een oudere versie OO v 3.0.0. . Nu OO v3.4.1 geïnstalleerd.

Krijg echter gelijkaardige foutmelding. OO vraagt nog steeds om onder Extra – Opties een JRE te selecteren. Nu kan ik al wel “iets” selecteren. Met name “Oracle Corporation”, (voordien had ik niets in het venster) maar dat is geen specifieke verwijzing naar een JRE maar naar het bedrijf. OK klikken leidt ook tot niets.

Ik krijg dan een 2de foutmelding: “ Er werd geen Java installatie gevonden “. Nochtans is volgens Configuratiescherm – Programma's en onderdelen – Java 7 Update 21 geïnstalleerd.

Ik ben er dus nog niet!
 
Zoals gezegd heb ik zelf OpenOffice niet meer op mijn pc staan. Java had ik daarna niet meer nodig, dus die heb ik er ook vanaf gegooid.

Toch een tip:
Start de verkenner en kijk eerst waar Java is geïnstalleerd. Als je een 64-bits versie van Windows hebt, dan heb je ook twee mappen met programma's op de C schijf staan:
1. Program Files
2. Program Files (x86)

Wanneer je weet waar Java staat, kun je er daarna in het venster van OpenOffice naar toe navigeren via Extra > Opties.
En wat gebeurt er wanneer je dubbelklikt op "Oracle Corporation"? Wordt die map dan niet geopend, zodat je verder kunt?
Ik neem aan dat je een bestand als java.exe (of zoiets) zult moeten selecteren.
Zorg ervoor dat alle extensies getoond worden!
Dat doe je in Windows 7 via de Verkenner:
Klik op Organiseren > Map- en zoekopties > tabblad Weergave. Haal daar het vinkje weg voor 'Extensies voor bekende bestandstypen verbergen'. Sluit af met een klik op de knop Toepassen en klik tenslotte op OK.
 
Hebbes

En wat gebeurt er wanneer je dubbelklikt op "Oracle Corporation"? Wordt die map dan niet geopend, zodat je verder kunt?
Ik neem aan dat je een bestand als java.exe (of zoiets) zult moeten selecteren.

" Oracle Corporation " was blauw geselecteerd dus dacht ik "OK" klikken en we zijn er maar dat was het dus nog niet. Voor het geselecteerde " Oracle Corporation " staat een bolletje dat je blijkbaar moet aanvinken. Moesten er meer keuzemogelijkheden zijn geweest was me dat wel opgevallen. Nu niet.

Dank zij jou reacties heb ik 1) een recentere versie geïnstalleerd waardoor JRE terug beschikbaar is en 2) op de juiste manier geselecteerd.

Bedankt porrelaar voor het volhouden tot het vinden van de oplossing.

Beste groeten
 
Ik heb je nauwelijks kunnen helpen. Jij bent er zelf achter gekomen hoe je de koppeling tussen OpenOffice en Java tot stand moest brengen: door het bolletje voor "Oracle Corporation" in te kleuren :).
Proficiat!

O ja, wil jij de vraag bovenaan (in de donkerblauwe balk) op Opgelost zetten?

Groeten,
porrelaar
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan