Is via VPN mijn surfgedrag zichtbaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RichardBam

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2008
Berichten
6
Hoi,

Ik heb een laptop van mijn werk en ik werk voor een buitenlands bedrijf. Ik maak onderdeel uit van een domein als ik inlog. Vervolgens kan ik inloggen op een VPN-verbinding. Dan kan ik mijn mail ophalen en via een RDP-bestand een extern bureaublad opstarten op een server in het buitenland. Op mijn eigen harde schijf ruim ik af en toe eens alle internetgeschiedenis op. Hoe zit dat als ik met die VPN-verbinding verbonden ben? Kan men in het buitenland dan ook mijn surfgedrag zien? Niet dat ik rare sites bezoek maar af en toe check je tussendoor ook wel eens je mail of je Facebook-pagina of een nieuwssite.
 
Je provider kan je gedrag altijd aflezen ongeacht VPN, want voor je PC verbinding maakt met een VPN komt het verkeer eerst nog langs de ISP.
 
Mijn provider maakt mij niet zoveel uit. Gaat meer om de systeembeheerders van het moederbedrijf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ligt er ook aan of de default gateway wordt ingesteld via de VPN. Als dit niet zo is dan loopt internet verkeer niet via de VPN, maar gewoon direct via je ISP.
Kun je controleren via een command prompt en dan route print uit te voeren. Kijk naar de route die bij 0.0.0.0/0.0.0.0 staat.
Of je kijkt zowel voor als nadat je VPN tot stand hebt gebracht op een site als www.whatismyip.com. Als hier in beide gevallen hetzelfde adres staat loopt je internet verkeer niet via de VPN.
 
Hou er daarnaast rekening mee dat voor het kunnen bereiken van de interne servers het meestal noodzakelijk is dat het DNS-verkeer via de interne dns-server loopt. In theorie kunnen de systeembeheerders daar wel kunnen volgen welke sites je op vraagt. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan