Geen gigabit internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie9

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.318
Hallo,

Ik heb met mijn laptop aan het begin van het jaar op zolder gezeten via een 25 meter lange kabel. Dit heeft goed gewerkt. Ik had gewoon een snelheid van 1,0 Gbps en mijn 150Mb internet was ook 150Mb. Nu zit ik sinds kort weer boven en heb ik er een switch hangen voor andere pc's.

Ik plugde de netwerkkabel in mijn laptop en had gewoon een snelheid van 1Gbps. Ik was vergeten dat ik die switch er ook nog tussen wilde, dus ik plugde de kabel in de gigabit switch en sloot mijn laptop aan. Maar toen ik een internetsnelheidstest via de UPC site deed, kwam ik bedrogen uit: 85 Mbps. Dus ik deed weer de kabel in mijn laptop en zag tot mijn verschrikking in de eigenschappen van mijn LAN-verbinding: 'Snelheid 100,0 Mbps'. Dus ik plugde de kabel er weer opnieuw in en weer hetzelfde. Ik heb mijn pc opnieuw opgestart en weer 100,0 Mbps. Daarna mijn drivers geupdatet en weer 100,0 Mbps. Ook in de instellingen kan ik alleen zeggen dat ie max. 100 Mbps mag doen of automatisch. En hij heeft altijd gestaan op automatisch.

Waarom kan ik nou ineens geen 1Gbps meer halen?

Specs laptop (net geen 1 jaar oud):
ASUS X53SD-SX209V
Windows 8 Pro 64 bit
Intel Core i5 2450M
4GB RAM
320GB HDD
Atheros AR8151 gigabit ethernet
Intel Centrino Wireless-N 100
 
Ook rechtstreeks op de kabel zonder de switch? is de switch wel 1 Gb ?
 
Ja, alles is geschikt voor 1Gbps. Ook rechtstreeks geprobeerd.
 
met een rechtstreekse verbinding haal je 1Gbps. Zet je switch tussen en steek geen ander Lankabel in. Haal je dan maar 100Mbps en is de switch wel een Gbps switch, dan zou ik naar de kabels kijken. Misschien kan een kabel maar 100Mbps?
 
Ik haalde met de rechtstreekse verbinding 1 Gbps. Maar sinds kort dus niet meer. Het is een CAT6-kabel. En een erg dure ook. Ik heb het altijd gehad. Maar gewoon ineens niet meer. Aan de kabel is niks veranderd. Die ligt nog steeds op z'n plaats. Hij sprong gewoon na het opnieuw erin steken op 100,0 Mbps en hij wil niet meer terug naar 1 Gbps.
 
Kijk eens in: Control Panel\Network and Internet\Network Connections

Kijk eens of je iets aparts ziet.
Zo niet, doe dan een diagnose op de desbetreffende adapter.
 
Ik haalde met de rechtstreekse verbinding 1 Gbps. Maar sinds kort dus niet meer. Het is een CAT6-kabel. En een erg dure ook. Ik heb het altijd gehad. Maar gewoon ineens niet meer. Aan de kabel is niks veranderd. Die ligt nog steeds op z'n plaats. Hij sprong gewoon na het opnieuw erin steken op 100,0 Mbps en hij wil niet meer terug naar 1 Gbps.

Kan je dat kabel tussen swich en computer boven controleren of vervangen?
Een gigabit kabel kan, indien iets beschadigd is, terugvallen op 100Mbps
 
@ginojo
Dat had ik al gedaan. Is niks uitgekomen :(

@Lutz
Die kabel is bij het leggen een klein beetje beschadigd geraakt. Alleen een beschadiging op het rubber. Maar die kabel is heel dik geïsoleerd en daarna heeft ie het gewoon gedaan. Maar sinds twee dagen niet meer.
 
ligt er ook niet sinds kort een elektriciteitskabel naast? Uit ervaring blijkt dat het magnetische veld van elektriciteitskabels storingen kunnen veroorzaken zonder loden bescherming of dergelijke isolatie.
 
Crap. Dat zal het vast zijn! Ik gebruik namelijk sinds kort ook dualscreen en die dikke kabel ligt over de netwerkkabel heen. Even proberen!
 
Weetniet of vga/hdmi kabels dat ook veroorzaken, maar zou het even proberen als ik jou was.
 
De stroomkabel ligt er ook overheen. Uiteindelijk heb ik nog steeds 100,0 Mbps :(. Het maakt geen verschil.
 
heb je mogelijk een ander apparaat wat je kan testen? zo is het moeilijk uitsluiten waar de fout zit. Heb je de andere kant van de kabel al eens gereset?
 
Andere kant heb ik al gereset. Ik heb nog een PC staan die met een 1 Gbps verbinding om kan gaan. Dat ga ik morgen proberen of die ook 100,0 Mbps geeft.
 
Ik heb inmiddels een oudere PC uit 2004 aangesloten die ook overweg kan met 1 Gbps. En die geeft wel 1 Gbps! Maar met de switch ertussen niet. Die switch en mijn laptop krijgen max. 100,0 Mbps. Waarom is dat?
 
Misschien kan de switch toch geen gigabit aan?
 
100% Zeker dat het een gigabit switch is. Hij heeft ook altijd 1 Gbps doorgegeven. Maar het rare nu is. Rechtstreeks in mijn nieuwe laptop --> 100,0 Mbps en rechtstreeks in mijn oude IBM Thinkcentre --> 1 Gbps.
 
Indien het zeker een 1GB switch is en die elders ook naar behoren werkt dan blijft alleen nog het kabel over. Je schreef eerder dat een kabel beschadigd is. Dat kabel zal ik tijdelijk vervangen.
 
Deze is het: klikkerdeklik! Er is blijkbaar niks mis met de kabel. Want de ene pc krijgt wel 1000 Mbps en de andere pc en switch 100,0 Mbps.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan