Netwerk van Apple en Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

laniwati

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
Berichten
39
Een vast Windows netwerk combineren met een nieuw draadloos netwerk van Apple apparatuur.

Binnen afzienbare tijd: een "alles-in-één pakket" van KPN (internet, tv, en telefoon), en als volgende stap de aanschaf van een drietal nieuwe Apple producten: Macbook Air, Apple TV, en AirPort Time Capsule.

Dit betekent, dat ik te maken krijg met een tweetal aparte configuraties, die ergens met elkaar moeten gaan communiceren.

Enerzijds gaat de AirPort Time Capsule een draadloos netwerk bedienen voor resp. een iPod, een iPad, een Macbook Air en een Apple TV, en anderzijds resteert een Windows circuit met twee vaste ethernetaansluitingen: een Windows computer, en een all-in-one (printer/scanner/fax).

De nieuwe Experiabox kent vele functies en door aansluiting van de AirPort Time Capsule kunnen bepaalde functies wellicht door genoemd Apple-apparaat worden overgenomen (of worden verbeterd?). Laatstgenoemd fenomeen zal mogelijk niet van toepassing zijn op versterking van het wifi-signaal, aangezien de Experiabox niet meer zal kunnen leveren dan de n-standaard. Ik neem derhalve aan, dat plaatsing van de Experiabox in een kastombouw geen bezwaar oplevert. :thumb:

In mijn ruimtegebrekkige appartement dienen kabels onder het verhoogde gedeelte van de woonkamer te worden geplaatst. Dit vergt de nodige inspanning, en als ik alles in één keer kan aanleggen, is dit wel zo prettig. Alvorens de KPN-monteur ter plekke komt, wil ik derhalve een en ander voorbereiden.

Aangezien de locatie van de AirPort Time Capsule (een zichtbare opstelling, centraal in de kamer) reeds is bepaald, zal dit geen probleem opleveren m.b.t. de ethernetkabel van Experiabox naar genoemde router. Eenmaal aangebracht blijft deze gehandhaafd.

:rolleyes:Twijfels heb ik echter m.b.t. de ethernetkabels van de Experiabox naar de oude -te handhaven- Windows configuratie: een computer en een all-in-one (printer/scanner/fax). Deze kabels zullen in eerste instantie worden aangesloten op de Experiabox. Edoch, wat dient er te gebeuren wanneer -in een later stadium- de AirPort Time Capsule met de Experiabox wordt verbonden? Dienen deze aansluitingen dan te worden overgezet naar de AirPort Time Capsule?

Bij voorbaat dank voor het advies!
 
Kort antwoord: Je kunt de aansluitingen zo laten als ze zijn.

Je geeft een nette beschrijving van hoe de situatie nu is en dat is prima, maar je geeft niet aan wat je verwacht van het dagelijks gebruik. "Netwerk technisch" kun je de configuratie laten zoals die is: 3 aansluitingen op de experiabox. Er zijn echter een tiental varianten te bedenken die ook werken / mogelijk zijn. Er is dus geen eenduidig "beste" netwerk
 
Bedankt voor dit duidelijke en snelle antwoord!

Wat ik verwacht van het dagelijkse gebruik, is het volgende. Allereerst de huidige situatie, aan een (nieuwe) splitter: een Experiabox met a) bedrade aansluitingen naar een Windows computer en een Epson all-in-one (printer/scanner/fax), en b) een draadloos signaal naar een iPod en een iPad. Aan de andere kant van de splitter via een adapter een tweetal telefoondraden naar resp. de fax van het all-in-one apparaat en het basisstation van een tweetal draadloze telefoons.

De aanschaf van een flatscreen-tv geeft aanleiding voor een alles-in-één pakket van KPN, en het feit, dat het grote opperhoofd (lees: mijn vrouw) liever achter de computer zit dan met de iPad op schoot, is voor mij een reden om de computer af te staan en -als compensatie :) - een Macbook Air notebook en bijbehorende apparatuur aan te schaffen.

Het alles-in-één pakket impliceert een nieuwe Experiabox. Voor zover ik heb begrepen, biedt dit apparaat de mogelijkheid om één telefoonaansluiting te realiseren via een speciaal hiervoor bestemde uitgang. Het komt mij logisch voor om het basisstation van de draadloze telefoons met deze uitgang te verbinden (en de aansluiting van de fax via de PSTN-aansluiting van de splitter te handhaven).

De gewenste situatie wordt dan als volgt: De vrouw regelt financiële zaken en zoekt adressen voor vakantielogies via de bedrade Windows computer en kan ook gebruik maken van de functies van de bedraad aangesloten printer/scanner/fax. Zelf kan ik dan naar believen, en waar dan ook in de woning, gebruik maken van de Macbook Air, de iPad, of de iPod, die alle via de AirPort TimeCapsule draadloos zijn verbonden. Wat een luxe! :love:

Edoch, ik wil ook nog wel eens een document afdrukken of een artikel scannen. En, derhalve zal ik toch op een of andere wijze ervoor zorg dienen te dragen, dat t.b.v. genoemde Apple apparaten de Epson all-in-one ook draadloos toegankelijk is. Is hiervoor nog een advies?
 
In principe is dat mogelijk met de voorgestelde opstelling. Let wel, voor het printen met andere apparaten dan de macbook, moet de printer airprint compatible zijn. Tenminste, voor printen zonder tussenkomst van een aparte applicatie

airprint compatible printers kun je hier vinden: http://support.apple.com/kb/HT4356

Indien je printer het ondersteund kun je hier de epson app vinden voor scannen en document management:

https://itunes.apple.com/us/app/epson-iprint/id326876192
 
Hartelijk dank voor de aanvullende informatie! In de lijst compatible printers het typenummer van mijn Epson niet aangetroffen, maar wel de bewuste app op mijn iPod geïnstalleerd. Als proef op het scherm van de iPod het venster "scannen" aangeraakt en de Epson begon reeds geluid te maken. :thumb:

Inmiddels van KPN bericht ontvangen, dat de splitter kan worden weggelaten, aangezien de nieuwe Experiabox alle functies c.q. aansluitmogelijkheden heeft, die benodigd zijn voor internet, tv, en telefoon.

Aansluitingen voor fax en telefoon vormen dus geen probleem, en ik weet nu ook van en naar welke punten de kabels moeten lopen. :d

Het onderwerp kan dus worden afgesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan