Communicatie tussen Computer en server erg traag (bedrijfsnetwerk)

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomsema

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2013
Berichten
6
Beste computerliefhebbers,

Ik draai op me werk een bedrijfsnetwerk met ongeveer 5 windows computers en 1 server waar windows server 2011 op draait. De computers en server hangen allemaal aan een switch. Deze switch is ook nog eens verbonden met een router waar openwrt op draait. Op de server draai ik een DHCP en DNS server. De router fungeert alleen als gateway. Op de server draai ik diverse programma's waaronder hotel software en planning software etc. Op de server werk ik met een domain controller zodat ik op alle windows pc's kan inloggen met het zelfde account. Nu valt mij op dat de communicatie tussen mijn werk pc en de server gigantisch traag is. Voornamelijk het Hotel programma (dat gebruikt maakt van SMB en UDP om met de server te communiceren) geeft erg vaak het bericht "reageert niet". Ook SMB is af en toe gigantisch traag. Het vreemde is, Het verschilt enorm. het ene moment werkt het perfect. Het andere moment moet je erg lang wachten. Waar zou dit probleem kunnen liggen? Heb het gevoel dat het is begonnen toen ik ben overgestapt op een andere router.(Een TPLINK 1043nd met openwrt). alleen lijkt me dit erg sterk. Iemand ideeen waar ik zou kunnen checken?

Bij voorbaat dank!
 
kunnen klanten gebruik maken van je internet verbinding of heb je daar een andere gateway voor? (als ze op internet kunnen)
anders lijkt het mij dat de software op de server het wel eens traag kan zijn. hotel gegevens met een planning en mogelijk kassa systeem maken vaak gebruik van een database, daar kunnen ook problemen in zitten...
er zijn dus best wat mogelijkheden. ik ga er vanuit dat je LAN allemaal bekabeld is en dat je niet draadloos werkt...
het zal in ieder geval niet zomaar aan de kabel liggen.

er zou misschien iets in de switch kunnen gebeuren maar daar ga ik in eerste instantie niet van uit. eerste indruk is dat het probleem ergens bij de software op de server ligt
 
Bedank voor je reactie DijsnK,

gasten zitten in een ander vlan. De router word alleen gebruikt als gateway. DHCP en DNS worden op de server geregeld. Het is inderdaad een bedraad netwerk. Misschien een switch met bagger firmware? Rare is dat ik geen dropped packets krijgt wat inhoud dat data goed aankomt op zijn bestemming. Ook bij het vastlopen van de software treed geen packet loss op. De software maakt gebruik van een SQL server en SMB.
 
als je switch geen pakketten verliest en de PC waar je op werkt ook niet bagger is dan zit het hem echt in de server!
misschien een keertje je database optimaliseren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan