Delen met een VPN tunnel

Status
Niet open voor verdere reacties.

xuter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jul 2013
Berichten
1
Ik zit met een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een VPN tunnel opgezet (PPTP) met mijn huis en mijn kantoor. Aangezien het internet op mijn kantoor wat traag is (20mbit down 2mbit up)
heb ik een NAS server bij mij thuis staan die erg belangrijk is voor ons bedrijf. Thuis heb ik een 600mbit verbinding up en down dus vandaar de keus om de servers bij mij thuis te hosten (website / MySQL gaan ook over deze server) Op mijn kantoor heb ik nog een Linux server staan waar o.a aAsterisk op draait. Deze zal in de toekomst ook verhuizen naar mijn huis adres.

De IP range bij mijn huis heeft een range van 192.168.1.0 (Locatie A noem ik dit voor het gemak)
De IP range op mijn kantoor heeft een range van 192.168.2.0 (Locatie B noem ik dit voor het gemak)

Vanaf locatie B kan ik in de webinterface van de router op locatie A komen doormiddel van het lokale IP adres te gebruiken,

Op locatie B Als ik in het venster van `deze computer` ga en invul in de adressenbalk \\192.168.1.10 (lokaal adres van de NAS) zie ik netjes de mapjes te voorschijn komen. Thuis heb ik mijn PC aanstaan (windows 7) en daar deel ik ook mapjes op. Deze heeft het IP adres 192.168.1.11 deze kan ik dus niet bereiken via deze manier. Pingen lukt wel met succes.

Andersom heb ik hetzelfde probleem, er staat 4 pc's op locatie B waar me ook mapjes mee deel onderling, dit gaat goed. Zodra ik thuis ben en probeer deze computers aan te spreken door het IP adres in de adressenbalk in te vullen heb ik hetzelfde probleem. Lukt niet maar pingen lukt wel. Ik kan vanuit huis wel in de router komen die op locatie B staat ook alle web interfaces van de Linux server kan ik opkomen doormiddel van de lokale IP adres.

Ik vermoed dus dat het probleem in windows 7 zit, dat ie problemen heeft met de IP range aangezien de ene 192.168.1.0 is en de andere 192.168.2.0. Maar dit weet ik niet zeker aangezien ik wel in de NAS kan komen. (synology ds212j)

Hoe kan ik de computers zien / benaderen op de andere locatie?

Draytek vigor 1000 PPTP naar Draytek vigor 2820n

alvast bedankt!
 
SMB / CIFS werkt niet standaard cross-domain. Dit is een beveiliging, omdat er, normaal gesproken, geen reden is dat computers van buiten iets te zoeken hebben op je interne netwerk. Cifs draait standaard alleen op level 2 (binnen een ethernet netwerk) en niet laag 3 (IP)

De reden dat je NAS wel werkt is omdat deze de extra beveiliging niet draait / danwel correct omgaat met de IP request. Ik ben geen expert op het gebied in het algemeen, ik stoei er alleen mee via SaMBa op linux. Echter is het volgens mij wel standaard en correct gedrag wat je beschrijft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan