Windows XP installeren op SATA-schijf gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

D@nny

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
897
Hoi,

Ik heb dus een oude pc gekregen met een SATA harde schijf van Maxtor 160GB, hierop wil ik XP Pro installeren maar dan zegt hij dat er geen schijf is gevonden om op te installeren.
Nu heb ik het internet al wat afgeschuimd en daar vind ik dus dat dit komt omdat op de WinXP cd-rom geen Sata drivers geintegreerd zijn.
Verder heb ik gelezen dat je dit soms in de BIOS kunt omzeilen door de SATA als IDE te laten aanzien maar deze optie heb ik helaas niet. ;(

Nu heb ik een driver gedownload en op een diskette gezet, deze leest hij ook in maar tijdens de installatie krijg ik volgende foutmelding:
"Setup kan het bestand VIAMRAID.sys niet kopieren", dus ik denk dat er toch iets mis is met deze driver.

Het moederbord is van Gigabyte, GA-K8VM800M, de driver ik ik vond op de site van Gigabyte heet: "motherboard_driver_raid_via_8237_bootdisk_2kxp" is 392kb groot maar ik denk dat er hier een fout op zit. ;(

Weet iemand hoe dit op te lossen is of waar nog deze drivers kunnen gedownload worden of wat nog te proberen is.

Hopelijk weet iemand de oplossing
Alvast bedankt.

Groeten,
Danny
 
Hoi,

Bedankt voor de supersnelle reactie.
De eerste link is inderdaad dewelke ik geprobeerd heb.
De tweede had ik nog niet maar als ik een selectie maak (Windows XP, SATA, VT8237) krijg ik een viertal opties, die tussen de 5 en 11 MB groot zijn.
Maakt het iets uit welke van de vier en ik krijg deze dus niet op een floppy-disk, moet dit dan geslipstreamd worden of het zeggen ze dat, is dit simpel of zijn er makkelijkere oplossingen?

Groeten,
Danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je die zip uitpakt en de map VRAIDdrv opent staat er een map drvdisk, de inhoud daarvan op/naar een flop kopieëren, het bestand txtsetup.oem geeft dan de install opties.
 
Als je die zip uitpakt en de map VRAIDdrv opent staat er een map drvdisk, de inhoud daarvan op/naar een flop kopieëren, het bestand txtsetup.oem geeft dan de install opties.

Hoi,

Sorry, dat stond blijkbaar ook in je eerste bericht, had ik niet goed gelezen.
Ik heb dit ondertussen gedaan en de nieuwste driver op een floppy gezet maar weer opnieuw die foutmelding: "Setup kan het bestand VIAMRAID.sys niet kopieren"

Is toch raar dat twee drivers van verschillende sites dezelfde foutmelding geven. :(
Wat ik morgen nog eens kan proberen is een andere diskette te formatteren maar daar leg ik mijn hoop niet echt op :(

Weet u nog iets wat te proberen is?
Bedankt alvast.
Groeten
Danny
 
Vraag mij af of de instelling in de bios wat die controller betreft goed staat.
Overigens is dit de manier om de driver te laden, naast slipstreamen met nLite wil het ook niet anders.
 
Ok, de BIOS-en van Gigabyte gaan vaak nogal diep, wat je kan proberen is even naar de BIOS opstarten & daar iets dat lijkt op Load Fail-Safe Default, vaak F9, Save & Exit, & dan nog eens proberen de stuurprogramma's te laden.
Anders kan je op soortgelijke wijze nog Load Optimized Defaults laden.
 
Vraag mij af of de instelling in de bios wat die controller betreft goed staat.
Overigens is dit de manier om de driver te laden, naast slipstreamen met nLite wil het ook niet anders.

Hoi,

Bijgevoegd het scherm van de bios na de keuze "Integrated Peripherals"
Met keuze 1 en 4 heb ik wat gespeeld, volgens mij staan ze goed, als ik optie 4 op disabled zet vind hij geen schijf....
Verder heb ik ook op het moederbord eens de connector SATA0 en SATA1 geprobeerd, zonder succes....

Misschien wel even meegeven dat ik de driver wel degelijk lijk te kunnen installeren, daarna krijg ik het scherm op welke partitie op de schijf ik Windows wil installeren, dus hij herkent ze op dat moment maar als windows dan bestanden gaat kopieren dan loop het fout en krijg ik de foutmelding....

Groetjes,
Danny
 

Bijlagen

  • P1030303.jpg
    P1030303.jpg
    93,4 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Ok, de BIOS-en van Gigabyte gaan vaak nogal diep, wat je kan proberen is even naar de BIOS opstarten & daar iets dat lijkt op Load Fail-Safe Default, vaak F9, Save & Exit, & dan nog eens proberen de stuurprogramma's te laden.
Anders kan je op soortgelijke wijze nog Load Optimized Defaults laden.

Hoi,

Bedankt voor je reactie, beide opties geprobeerd maar nog altijd de foutmelding....

Groeten,
Danny
 
Ok, aha!:
krijg ik het scherm op welke partitie op de schijf ik Windows wil installeren, dus hij herkent ze op dat moment maar als windows dan bestanden gaat kopieren dan loop het fout en krijg ik de foutmelding....
Ga inplaats van meteen installeren (Enter) eerst naar de Herstel-Console met de optie "R".
Typ dan:

diskpart

Verwijder eerst alle partities op de Maxtor. Maak dan naar wens (een) nieuwe primaire partitie('s) (max. 4) aan.
Exit diskpart met Escape.
Typ dan:

exit

Laat de XP-CD opnieuw opstarten, weer naar de Herstel-Console.
Typ:

map

Lijst met schijfletters verschijnt. Typ voor elke <schijfletter>:

format <schijfletter>: /fs:ntfs

Na voltooid even de schijf helemaal controleren:

chkdsk <schijfletter>: /r

Helemaal uit laten lopen, nooit onderbreken!!!

Vaak is het probleem met niet kunnen kopieren dat de schijf beschadigd is. Lukt de installatie hierna nog niet, dan moet je even bij seagate.com Maxtor's PowerMax ophalen, speciaal schijfdiagnose programma, staat ook ergens op de HBCD, of je floppy is kapot, kan ook nog...
 
Hoi,

Het probleem is opgelost.
Ik had vanmorgen eens een nieuwe diskette genomen en tegelijk ook een andere CD-ROM van XP (degene die ik nu genomen had was met SP2, de eerste was met SP3).
Toen ging het plots wel allemaal goed, omdat ik nu niet wist of het aan de diskette of CD-rom lag heb ik het nog eens overgedaan met de nieuwe diskette en de 'oude' CD-rom (SP3) en toen ging hij weer in de fout.
Dus er is iets mis met de CD-rom van WinXP met SP3 denk ik.
Maar uiteindelijk is het dus allemaal gelukt. :)
Bedankt voor de reacties.

Groeten,
Danny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan