hoe altijd een reservekopie van mijn bestanden heb (geen google drive)

Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
2.256
met veel pijn en moeite ben ik erin geslaagd google drive aan de praat te krijgen. er zouden zo'n 6000 bestanden in de 'cloud' moeten worden opgeslagen. van maar liefst 1200 krijg ik boodschap dat dit door onbekende fout (meer info krijg je niet!) niet is gelukt. ik heb geen idee wat ik hieraan kan doen, het zijn bovendien teveel bestanden.
kan in nu niet niet zoiets in orde maken op een externe HD?

ik heb geprobeerd met linksys maar dan krijg ik eenmalig een backup en niet de wijzigingen. ik heb het geprobeerd met cobian backup maar dat reageert absoluut niet betrouwbaar.
wat zijn alternatieven, het hoeft niet per se gratis te zijn! ik moet alleen zeker weten dat als de pc een keer zou crashen ik alles nog zo up tot date mogelijk heb.
wie adviseert?

wat is mirror eigenlijk, is dat ook bruikbaar?
 
Laatst bewerkt:
De cloud is traag tov een lokaal netwerk, vooral de uploads.
Ik gebruik thuis een eenvoudige 2TB netwerkschijf (niet te duur) voor backups. Thuis kan iedereen erbij en je kunt 'm zo instellen dat je ook via internet erbij kan.
Je kunt publieke en beveiligde shares gebruiken. De combinatie cloud met lokale netwerkschijf is het handigst.

**aanvulling**
Bij diverse netwerkschijven wordt een backup programma bijgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
dank voor je reactie, zo'n schijf wil ik wel aanschaffen maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik daarop automatisch -of met periodieke intervallen- backups kan maken. de programma's die ik noemde werken niet cq vertrouw ik niet.
 
Backup programma's hebben een scheduler die als service in Windows op de achtergrond draait. De tijd kun je zelf instellen. Je hebt al bij diverse backup programma's gekeken dus je weet dat je op verschillende manieren kunt backupen.
Een netwerkschijf wordt met een netwerkkabeltje aangesloten op de router. Instellen gebeurt meestal via de browser.
Ook bestanden die door Windows zijn gelocked worden gebackupd.
 
Blijft toch lastig. Een portable schijf is GEEN backup, want
-Risico van mechanisch defect door vallen, etc
-Bij brand, diefstal word ook de schijf meegenomen
-Bij blikseminslag is ook alles defect
-Bij virus zijn meteen ook alle bestanden op de schijf beschadigd
-Backup maken wordt vaak vergeten
-Etc.........

Eenvoudigste en betaalbare oplossing is die van Online Backup van KPN (software is van Iaso). Kost € 4,95 ex. btw per maand. De backup hoeveelheid is enkel beperkt door de fair use policy. De software gaat op een slimme manier om met de beschikbare upload, dus als eenmaal de eerste backup is voltooid dan gaat het daarna erg snel en soepel.

Evenueel kun je ook eens kijken naar Acronis. Die hebben tegenwoordig ook een online abonnement


Voor het gebruiksgemak kun je wel eventueel een extra harde schijf of netwerkschijf gebruiken.
 
Blijft toch lastig. Een portable schijf is GEEN backup, want
-Risico van mechanisch defect door vallen, etc
-Bij brand, diefstal word ook de schijf meegenomen
-Bij blikseminslag is ook alles defect
-Bij virus zijn meteen ook alle bestanden op de schijf beschadigd
-Backup maken wordt vaak vergeten
-Etc.........

Eenvoudigste en betaalbare oplossing is die van Online Backup van KPN (software is van Iaso). Kost € 4,95 ex. btw per maand. De backup hoeveelheid is enkel beperkt door de fair use policy. De software gaat op een slimme manier om met de beschikbare upload, dus als eenmaal de eerste backup is voltooid dan gaat het daarna erg snel en soepel.

Evenueel kun je ook eens kijken naar Acronis. Die hebben tegenwoordig ook een online abonnement


Voor het gebruiksgemak kun je wel eventueel een extra harde schijf of netwerkschijf gebruiken.

mee eens, maar ik zoek de op een na beste oplossing!
 
Een netwerkschijf (nas) is geen potable schijf. Grote bedrijven werken met netwerk diskcabinets (drives in een kast op het netwerk). Hetzelfde concept. Het is niet de bedoeling om een netwerkschijf mee te nemen. Daar kun je beter een usb drive voor nemen. Enne... na het uploaden op de cloud staat het ook gewoon op een nas, maar dan (bij kpn betaald) online :d
 
Backup programma's hebben een scheduler die als service in Windows op de achtergrond draait. De tijd kun je zelf instellen. Je hebt al bij diverse backup programma's gekeken dus je weet dat je op verschillende manieren kunt backupen.
Een netwerkschijf wordt met een netwerkkabeltje aangesloten op de router. Instellen gebeurt meestal via de browser.
Ook bestanden die door Windows zijn gelocked worden gebackupd.
en nu nog antwoord op de vraag: welke software is geschikt?
 
Een netwerkschijf (nas) is geen potable schijf. Grote bedrijven werken met netwerk diskcabinets (drives in een kast op het netwerk). Hetzelfde concept. Het is niet de bedoeling om een netwerkschijf mee te nemen. Daar kun je beter een usb drive voor nemen. Enne... na het uploaden op de cloud staat het ook gewoon op een nas, maar dan (bij kpn betaald) online :d


zoals ik aangaf: ik krijg bij google drive van teveel bestanden te zien dat ze niet naar de cloud gaan vanwege een onbekende fout. verdere uitleg ontbreekt, ik begrijp echt niet waarom het ene bestand in een (sub)directory wel en een ander niet overgaat naar de cloud. daar wil ik van af, dan maar backups op een extern HD
 
**aanvulling**
Bij diverse netwerkschijven wordt een backup programma bijgeleverd.


niet bij gewone HD? ik heb éen PC en daar doe ik alles mee! en als ik met vakantie ben breng ik HD over naar veilige plek
 
Ik heb veel backup progs bekeken, en als ik eerlijk mag zijn... de ideale heb ik niet gevonden, maar ik zocht dan een freeware prog. Een uitgebreid backup prog aanschaffen had ik geen zin in. Nu gebruik ik de simpelste Sync prog die er is. Ik kan diverse jobs er in zetten. De ene maand sync ik naar share Backup-1 en de volgende maand naar share Backup-2. Dit doe ik telkens om en om.
 
niet bij gewone HD? ik heb éen PC en daar doe ik alles mee! en als ik met vakantie ben breng ik HD over naar veilige plek

Ik heb bij diverse mensen al data (lukt nooit helemaal) van een gecrashte drive moeten halen.

**aanvulling**
Ik gebruik de goedkope / eenvoudige WD MyBookLive 2TB voor backups. Hier wordt het backup prog WD SmartWare bijgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
dank voor je info! en sync controleert niet alleen of er nieuwe bestanden toegevoegd zijn, maar ook of er bestanden gewijzigd zijn om die ook weer op te slaan? of krijg je iedere keer totale backup van alles?
 
Dit eenvoudige sync tooltje werkt ongeveer als een mirror.
. Hij kopieert nieuwe bestanden naar de nas
. Hij kopieert gewijzigde bestanden naar de nas (en vervangt de oude)
. Bestanden die op je pc zijn verwijdert, verwijdert hij ook op de nas (vandaar mijn om en om backup)
. De overige bestanden laat hij met rust (lekker snel).
Na 1 of 2 syncs gaat alles dus razendsnel. Probeer het eens met 2 tijdelijk mapjes...
 
ok dank je! dat zoek ik geloof ik, maar ik heb geen nas! het kan ook op een externe HD?
er staan op de door jou aangeduide plek twee versies welke moet ik nemen (ik heb windows7 32 bits)
 
Laatst bewerkt:
Het kan van elke opslag naar elke opslag.,
Bijv. E:\Documenten -> H:\Backup1\Documenten
In dit voorbeeld is E: de harddisk in je pc en H: de aangesloten usb drive.
htil gaf terecht aan dat een usb drive kwetsbaar is. Anderzijds... je hebt tenminste een backup.

**aanvulling**
Je hebt dan de 32bits (x86) versie nodig
 
Laatst bewerkt:
het draait intussen, wat ik jammer vindt is dat er geen scheduler op zit.. en dat openstaande bestanden niet worden gebackupt (ik heb de laatste mogelijkheid ingesteld).

dank zover!
 
Yep. Ik gaf boven al aan "simpelste Sync prog". Ikzelf heb bewust gekozen tussen een backup prog (waar ik meer wilde dan er in zat) en een eenvoudige sync tool. Er zijn trouwens gratis sync tools die ook backup mogelijkheden hebben.
Ik backup geen Windows mappen, maar alleen Data en dat doe ik in een uurtje dat ik er niet achter zit (er staan dan geen programma's open). Dan heb ik geen last van gelockte bestanden. Systeembestanden van Windows die gelockt zijn hoef je niet te backup'en. Als je alles wilt backup'en zit je aan een backup prog vast. Behalve een scheduler zijn er natuurlijk meer functies die een backup prog wel heeft en een sync tool niet, zoals comressie, versleuteling, enz..

Je kunt ook even kijken naar de eenvoudige Backup/Restore die standaard in Windows zit.

**aanvulling**
via google "Schedule SyncToy" vind je meer info hoe je kunt schedulen
 
Laatst bewerkt:
Je hebt mij een richting ingeduwd om ook voor mijzlef weer eens te kijken wat er vandaag de dag te vinden is.
Ik ga FreeFileSync bekijken.

**aanvulling**
volgens de features heeft het voor mij alleen extra: copy locked files
 
Laatst bewerkt:
goed te horen dat je zelf ook weer op onderzoek uitgaat. ik ben blij (nog niet helemaal want ik moet nog de beperkingen zien te overwinnen - openstaande documenten geen scheduler (het gaat mij ook alleen om word, onenote en pdf bestanden, geen systeembestanden dus- dus ik ben al blij, Als je onderzoek oplevert dat freefilesync nog beter is, geef je dan een seintje? dank alvast>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan