midi-bestand afspelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vpw

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2001
Berichten
426
Even een controlevraagje. Als ik per email een midi-bestand verstuur, is dat dan ALTIJD te beluisteren met de windows mediaplayer?
 
Zover ik weet wel ja. Als er instrumenten in zitten die niet op de doelcomputer beschikbaar zijn, dan wordt er een alternatief instrument gekozen.
Wat ik maar wil zeggen is dat een midi op de ene computer anders kan klinken dan op de ander, afhankelijk van de geluidskaart én de evt. samples die samen met de geluidskaart zijn geïnstalleerd.

Tijs.
 
Zal van de geluidskaart van de ontvanger afhangen. (En instellingen van WMP)
Maar zoals dnties al zei, bijna alle geluidskaarten hebben wel de mogelijkheid om midi weer te geven.
 
Dat "bijna" kan je wel weglaten, elke geluidskaart ondersteunt het afspelen van midisamples.
Alleen ontbreekt tegenwoordig echter de gamepoort welke ook als midi aansluiting voor midi apparatuur werd gebruikt, welke tegenwoordig meer via usb gaat.
Voor mijzelf gebruik ik het aloude programma wingroove, die de samples net wat natuurgetrouwer kan afspelen dan elk ander media player.
 
Dat "bijna" kan je wel weglaten, elke geluidskaart ondersteunt het afspelen van midisamples.
Alleen ontbreekt tegenwoordig echter de gamepoort welke ook als midi aansluiting voor midi apparatuur werd gebruikt, welke tegenwoordig meer via usb gaat.
Voor mijzelf gebruik ik het aloude programma wingroove, die de samples net wat natuurgetrouwer kan afspelen dan elk ander media player.
 
Dit gaat mogelijk te ver voor de vraagsteller (die mag er genoeglijk van uitgaan dat de ontvanger wel het midi bestand kan afspelen) maar voor eventueel ander geïnteresseerden....
Een midi bestand bevat GEEN geluid. Alleen de informatie over de gespeelde noten.
Met deze informatie kan een (door hardware of software) geluid geproduceerd worden. Er worden (zoals jackall al noemt) samples, of een door de computer gegenereerd geluid, afgespeeld met de noot en instrument welke de midi bestand aangeeft. (Zie midi als een orgelboek van een draaiorgel en de draaiorgel zelf als de soundmodule. De boek zelf maakt geen geluid, pas als het in de orgel zit kun je muziek horen.)
Vroeger zat hierom op bijna :) elke geluidskaart een z.g. wavetable welke deze geluiden bevat, tegenwoordig bijna :) (altans bij de wat duurdere externe kaarten) niet meer. Zij maken gebruik van de z.g. "Microsoft GS Wavetable Synth" van windows, welke softwarematig dit geluid produceert. Dus met windows kun je wel altijd midi afspelen.
Hiervan maken dan ook WMP en ander media players gebruik van. Bij sommige players (bijvoorbeeld ook wingroove) kun je instellen welke geluidsbank de speler moet gebruiken, als wingroove dus de standaard Microsoft GS Wavetable Synth gebruikt klinkt deze het zelfde als WMP als die ook deze bank gebruikt. (De player zelf maakt immers geen geluid maar maakt gebruik van een soundbank.) Een betere bank (ook aanwezig in wingroove) maakt ook een beter geluid.
Verder kun je met een programma als wingroove (maar ook met ander 'sequencers') zelf instellen welk instrument bij welk midi spoor wordt afgespeeld en eventueel tempo of toonhoogte veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan