Welke kabel gaat waar heen in de patchkast?

Status
Niet open voor verdere reacties.

djpaulski

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
51
Goede morgen,

Sinds kort ben ik werkzaam op de ICT afdeling van een middelgroot bedrijf en tevens de enige medewerker van de afdeling. Helaas heb ik niets over kunnen nemen van mijn voorganger, dus moet ik alles zelf uitzoeken. Over het pand verspreid hebben we meerdere patchkasten staan, met meerdere switchen er in. Voor me zelf wil ik een overzichtelijk plaatje maken van wat er op welke patchkast is aangesloten. Wie kan mij helpen aan een tool, zodat ik dit kan gaan uitlezen wat welke aansluiting is? Of hoe ik hier het beste te werk in kan gaan.

MvG Paulski
 
inloggen op de switches en de neighbours/routing (next hop) opvragen per poort. MAC/IP adressen uitdraaien en dan in elkaar knutselen. Met arp en eventueel je DHCP server logs kun je dan een heel eind komen.

Er zijn ook een aantal tools die dit automatisch voor je doen, maar zijn vaak afhankelijk van de gebruikte apparatuur en/of redelijk duur in gebruik.
 
Correct wat wampier zegt. Vooral de hint om in de lease-tabel te kijken welke apparaten welk MAC adres hebben en dat matchen met de MAC adressen zoals je die (per poort) aantreft in de switches.
Natuurlijk zou het helpen als elk apparaat op je netwerk een 'slimme' naam heeft (denk aan naamgevingen van printers, werkstations/pc's, laptops etc.) of dat de naam met een sticker op het apparaat staat, zodat je de gegevens in de lease tabel makkelijk kunt matchen met een apparaat (en waar die staat).

Een computernaam als WS01 geeft an sich weinig informatie, maar als het als sticker op een pc staat, dan wel. :D [Natuurlijk kun je ook eerst inventariseren welk apparaat welke naam heeft, mocht er nu geen sticker op zitten. Ik raad je dan natuurlijk ook aan om meteen die stickers met de juiste naamgeving aan te brengen. :D]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Elk apparaat heeft een slimme naam en deze heb ik allemaal op een platte grond. Nu is het dus zoeken in de lease tabellen op welke switch ze zijn aangeloten.
Ik ga hier mee aan de slag bedankt voor jullie reactie.

MvG paulski
 
Het is een aardige klus geweest om alles in kaart te brengen, maar het is grotendeels gelukt.
Nu heb ik nog enkele poorten welke een Mac-Adres geven waarvan ik niet weet bij welk apparaat ze horen.
Is er een mogelijkheid om aan de hand van het MAC adres uit te vinden bij welk soort apparaat het hoort?

MvG Paulski
 
Dat is afhankelijk van wat voor devices en of ze een bijbehorend IP adres hebben. Als ze een hostname hebben kun je die opvragen met netbios. Indien het switches zijn kun je mogelijk met SNMP een table dump krijgen.

Mogelijk kun je aan het mac address wel afleiden wie de maker is van de interface en geeft dat een hint:

http://www.coffer.com/mac_find/
 
a. Kijk in DHCP lease-tabel van je DHCP server om te zien of je daar wat uit halen kunt m.b.t. die MAC adressen. Dit was trouwens je al eerder als tip gegeven? [Posting 3]
b. Als je o.b.v. het MAC adres een idee zou kunnen krijgen over welk apparaat het gaat dan zou je o.b.v. de eerste 3 octetten van het MAC adres hier kunnen zoeken naar het bedrijf dat het MAC adres erin gebrand heeft. Let op: Natuurlijk hoeft de fabrikant van de netwerkchip niet de fabrikant van het omhullende apparaat te zijn.
Soms heb je er wat aan, bijv. bij (veel) Apple computers, HP computers, HTC smartphones, Zyxel apparatuur etc.

Tijs.
 
@wampier: die link van jou heb ik al tijden geleden verwijderd: Hij werkt (helaas) slecht voor het opzoeken.
Ik geef een alternatief ervoor in mijn vorige posting, bij b.

Tijs.
 
offtopic: de link is een paar maanden gelden weer "gerevived" dus probeer het weer eens, maar alternatieven zijn natuurlijk ook prima
 
@wampier: Toen ik die link testte deed de website het wel, maar de resultaten klopten niet / waren onbetrouwbaar, vandaar. Mogelijk is het nu verbeterd. :)

Tijs.
 
a. Kijk in DHCP lease-tabel van je DHCP server om te zien of je daar wat uit halen kunt m.b.t. die MAC adressen. Dit was trouwens je al eerder als tip gegeven? [Posting 3]
In de lease tabel krijg ik wel het MAC adres en het IP adres, maar beide zegt me niet wat het voor apparaat het is en waar het fysiek staat, heb wel een idee waar ik het ongeveer moet zoeken.

b. Als je o.b.v. het MAC adres een idee zou kunnen krijgen over welk apparaat het gaat dan zou je o.b.v. de eerste 3 octetten van het MAC adres hier kunnen zoeken naar het bedrijf dat het MAC adres erin gebrand heeft. Let op: Natuurlijk hoeft de fabrikant van de netwerkchip niet de fabrikant van het omhullende apparaat te zijn.
Soms heb je er wat aan, bijv. bij (veel) Apple computers, HP computers, HTC smartphones, Zyxel apparatuur etc.
Aan de hand van de fabrikant kom ik weer een stapje dichter bij mijn doel, de site werkt voornamelijk met de eerste 6 cijfers van het Mac adres.

Bedankt weer voor de hulp.

Paulski
 
In de lease tabel krijg ik wel het MAC adres en het IP adres, maar beide zegt me niet wat het voor apparaat het is en waar het fysiek staat, heb wel een idee waar ik het ongeveer moet zoeken. [...]

Een DHCP server registreert ook de naam van de DHCP client, niet alleen het ip-adres en het MAC adres. [Soms gebruikt een DHCP client alleen puur zijn MAC adres als naam bij de DHCP aanvraag, maar dat is de uitzondering.]
Indien de namen van de clients niet (ook) in de DHCP lease-tabel staan, dan stel ik mijn vraagtekens bij de kwaliteit v.d. gebruikte DHCP server. :rolleyes:

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
als je de IP's hebt, vuur dan ook eens wat:

nbtstat -A <ip adres>

af. als het netbios ondersteund krijg je mogelijk een naam terug of werkgroep
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan