Hoe netwerk in te richten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CaptainCavemaNL

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2007
Berichten
57
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik verhuisd heb een NAS aangeschaft en ben kabels gaan trekken. De situatie nu ziet er nog even zo uit:

2yubko1.png


Zwart is UTP, rood coax. De UTP-kabel van router naar de verste TV is circa 25 meter. De router is er één van Cisco, de 3928 volgens mij.

Waar ik uiteindelijk naartoe wil is dit:

10z2pm0.png


Ik dacht er redelijk makkelijk vanaf te komen, en genoeg slots in m'n router te hebben, maar nu ook de mediaplayers een UTP-kabel nodig blijken te hebben wil ik toch proberen het aantal UTP-kabels door het huis tot het minimum beperken. Ik zat er zelf aan te denken om in het tv-meubel in de woonkamer nog een router of hub te plaatsen zodat ik hiervandaan korte UTP-kabels naar de mediaplayer, tv en xbox trekken. Van die router trek ik er dan nog één door naar de slaapkamer, waar dus nog een mediaplayer bijkomt.

1) Wat is het meest geschikt voor in het tv-meubel? Een router of een hub? Het hoeft niet draadloos te zijn, ik wil alleen maar zorgen dat ik dus kabels heb lopen in het tv-meubel voor de apparaten.
2) Kan ik dezelfde switch of router gebruiken voor alle UTP-kabels voor Xbox, mediaplayers en de tv's?
3) Is er een goedkope optie om in de slaapkamer 1 UTP-kabel te trekken en die te splitten op 2 UTP-kabels zonder teveel aan kwaliteit te verliezen? Met nog een router wordt het met de mediaplayers e.d. een relatief dure grap, dus als het goedkoper kan... :)
4) De coax-kabel kan ik middels een antenne-versterker splitten, kan dit ook op een afstand van zeg 25 meter?
5) Als ik iets over het hoofd zie of te moeilijk denk hoor ik het uiteraard graag. :D
 
Laatst bewerkt:
1) Ik adviseer om hiervoor switches te gebruiken. 2 routers in een netwerk gaat problemen opleveren. Vooral als je films van je NAS naar tv wilt streamen.
2) Een internetsignaal is een internetsignaal, dus ja ;) Het wordt anders als je ook over deze switch dingen wilt verdelen als interactieve TV. Dan heb je iets duurdere switches nodig.
3) Splitten is lastig, aangezien het niet echt 'splitten' is. Neem een simpele switch, werkt erg handig. (Ik heb ook 5 switches in mijn huis hier.)
4) Dit durf ik je zo niet te zeggen. Wel weet ik dat er vroeger in dit huis coax-kabels lagen van zo een 20 meter, en dat werkte heel goed.
5) Het is nooit moeilijk met goede hulp. Daarvoor is dus helpmij.nl in het leven geroepen :p
 
1) Top. :) Hoef ik dan ook niet te rommelen met de protocollen e.d. neem ik aan.
2) Interactieve tv niet, maar geldt dat ook voor bijv. Smart TV van Philips? Of loopt dat gewoon via UTP?
3) Dan komen er in allebei de kamers gewoon 2 switches. :D Goeie switches hoeven ook niet heel duur te zijn zo te zien, maar dat scheelt weer mooi een aantal kabels. :)
4) Mooi. Ik ga de 'gok' gewoon wagen.
5) Dat blijkt. :p Thx iig!
 
1) Nee, een switch is meestal gewoon plug&play.
2) SmartTV gaat via internetsignaal ;) Kan door de gebruikelijke switch.
3) Inderdaad. Is natuurlijk wel zo dat de capaciteit van de 'internet-toevoer-kabel' meer belast word. Dat merk ik ook hier omdat er ongeveer 10 apparaten door 1 kabel naar de router gaan. Gelukkig licht daar niet mijn centrale punt ;)
4) Laat even weten hoe het uitpakt :) ben benieuwd
5) Graag gedaan ;)
 
Mooi zo! Is die belasting evt. nog op te vangen of moet je dan een backbone aanleggen? De router is nl. wèl m'n centrale punt. :p Heb qua NAS nog een ouwetje, een Synology 107+, uploadsnelheid ligt nu ongeveer op de 10 mb/s vanaf m'n pc dus dat zit nu sowieso nog wel even goed. :) Vanaf de router gaat het ook op 1 CAT5e-kabel m'n woon- en slaapkamer in. Ach ja, mocht 't tegenvallen kan ik altijd nog kijken wat de bottleneck is. :) Ik ga de TL-SG1005D maar eens bestellen. Als het allemaal ligt en werkt laat ik 't je weten! :)
 
die belasting ga jij waarschijnlijk niet merken ;) aangezien je nas niet de max snelheid van je bekabeling haalt. Ik merk het wel omdat mijn server met ongeveer 3gbps streamt over het netwerk en dit dus mooi niet doorgaat omdat de bekabeling (cat6 FTP) 1gbps ondersteund.

Dit is mijn netwerk, rood is cat6 FTP. Roze is Cat5e UTP.
network.png
Dan snap je misschien mijn overbelasting ;)
 
De coax-kabel kan ik middels een antenne-versterker splitten, kan dit ook op een afstand van zeg 25 meter?
Maak niet de fout die veel mensen maken betreffende de coaxkabel, koop een kwaliteitskabel incl. de aansluitpluggen en splitter (willekeurige leverancier) anders ga je er spijt van krijgen.
Zeker als je een Full HD TV hebt anders gaat het niet werken. Mijn aansluiting in de slaapkamer moet 20 meter overbruggen (zonder antenneversterker) en ik heb prima beeld, wat in het verleden wel anders was met een bouwmarktkabeltje dat er al 20 jaar lag. :eek:
Als je dat er niet voor over hebt loop je het risico dat je helemaal geen beeld krijgt, zeker bij een digitaal signaal niet.
Waarom leg je niet meteen cat 6 kabels aan als je toch bezig bent?
Neem liefst een switch met metalen behuizing (Netgear b.v.) omdat switches met plastic behuizing nog weleens voor problemen kunnen zorgen (warmte, uitzetten enz.).
 
Laatst bewerkt:
die belasting ga jij waarschijnlijk niet merken ;) aangezien je nas niet de max snelheid van je bekabeling haalt. Ik merk het wel omdat mijn server met ongeveer 3gbps streamt over het netwerk en dit dus mooi niet doorgaat omdat de bekabeling (cat6 FTP) 1gbps ondersteund.

Dit is mijn netwerk, rood is cat6 FTP. Roze is Cat5e UTP.
Bekijk bijlage 195689
Dan snap je misschien mijn overbelasting ;)
Haha, dat is wel even andere koek. Je hebt ook flink wat tv's staan zo te zien. Gewoon thuis?

Krijg volgende week de 2 switches binnen, nu de mediaplayers nog en ik kan gaan puzzelen. :)
 
Maak niet de fout die veel mensen maken betreffende de coaxkabel, koop een kwaliteitskabel incl. de aansluitpluggen en splitter (willekeurige leverancier) anders ga je er spijt van krijgen.
Zeker als je een Full HD TV hebt anders gaat het niet werken. Mijn aansluiting in de slaapkamer moet 20 meter overbruggen (zonder antenneversterker) en ik heb prima beeld, wat in het verleden wel anders was met een bouwmarktkabeltje dat er al 20 jaar lag. :eek:
Als je dat er niet voor over hebt loop je het risico dat je helemaal geen beeld krijgt, zeker bij een digitaal signaal niet.
Waarom leg je niet meteen cat 6 kabels aan als je toch bezig bent?
Neem liefst een switch met metalen behuizing (Netgear b.v.) omdat switches met plastic behuizing nog weleens voor problemen kunnen zorgen (warmte, uitzetten enz.).
Heb de switches al besteld, las hier en daar inderdaad al dat ze wat warm kunnen worden. Ach ja, reviews op tweakers waren vrijwel allemaal errug positief, mocht het tegenvallen kan ik altijd nog iets anders regelen. CAT6 zou overkill zijn. :) Ben net samen gaan wonen en verder nog nooit eerder een dergelijke opstelling gehad dus dit voldoet nog wel even prima. Mochten we ooit iets kopen wil ik het wel allemaal high-end inrichten.
 
Ik heb trouwens nog een opmerking op ginojo.
3gbps streamt over het netwerk en dit dus mooi niet doorgaat omdat de bekabeling (cat6 FTP) 1gbps ondersteund.
cat6 kabels, ondersteunen 10gb ps voor zover ik weet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan