Spellingcontrole in LibreOffice instellen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
941
Mijn vers geinstalleerde LibreOffice (op nieuwe schijf dus geen oude versie aanwezig) is in het Nederlands, maar de spellingcontrole is Engels. Als ik de instellingen onder Talen bekijk staat er taal: 'Nederlands' en de regel daaronder 'Geen spellingcontrole'. Dat kan ik daar niet veranderen, want klik ik op die regel, dan verdwijnt het hele keuzescherm. Ik moet nu volgens internet naar Extra>Opties>Taalinstelling>Talen>Standaardtalen..., maar ik kom niet verder dan Taalinstelling. Dan krijg ik een schermpje met allerlei invulopties die ik zo snel niet kan lezen, want daar overheen komt meteen een schermpje met de melding 'Spelcontrole voltooid' en een veldje OK. Klik ik op OK of klik ik het schermpje weg, dan verdwijnt ook het onderliggende scherm. Ik gebruik Linux Mint 13 Mate (via Mint forum geen reacties).
 
Geen idee op welk forum van Mint je zit, en wanneer je de vraag geplaatst hebt, maar wanneer dat een lange tijd geleden is, dan is dat jammer.
Ik zelf gebruik Mint en ga het dus even voor je bekijken. Moment dus.
 
Okee:
staat Autocorrecties in Extra>optie voor autocorrectie en dan tabblad autocorrectie ook op Nederland?

Ik zie het al, ik heb er ook last van.
Wat heb ik gedaan om het te laten werken?

De tekst die je wilt laten controleren even selecteren en dan spellingscontrole doen. Dan wordt er gevraagd of je de controle bovenaan voorzetten en dan op ja en dan is alles okee.
Daarna werkt het ook weer normaal, dus dat venster gaat wel weer weg en dan begint de correctie.
Hier in ieder geval wel.

Ik weet niet wat het is maar mss door een update.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie. Ik heb een bestaand tekstdocument geopend, daarna Extra>Spelling en grammatica aangeklikt. Dan krijg ik het scherm 'Spellingscontrole' waar ik eerst de 'Taal' moet invullen, maar dat scherm werkt niet omdat daar overheen een schermpje zit met de melding 'Spellingcontrole voltooid'. Als ik dat allemaal zo laat en even naar een ander scherm ga (ik sluit het tekstdocument dus niet af) en ga dan weer terug naar het geopende tekstdocument, dan is dat schermje veranderd in een schermpje 'Wilt u de spellingcontrole voortzetten'. Klik ik op 'ja', dan komt 'Spellingcontrole voltooid' weer terug terwijl er niets is gecontroleerd. Heel vreemd allemaal. Ook vreemd is dat sinds dit probleem ook mijn paginanummering niet meer goed werkt. Hij nummert tot 9 en alles daarna krijgt paginanummer 1.
 
Wat ik zei: selecteer in dat bestaande document je tekst, ga dan naar extra en dan spellingscontrole, dan in dat venster wat er komt de taal hoef je niet in te vullen, dat moet je even vergeten......... Dan wordt er gevraagd of je de controle bovenaan voorzetten en dan op ja en dan is alles okee.

Dus ik had het ook alleen nadat ik bovenstaande gedaan heb, is alles okee en kan ik alle documenten gewoon controleren met de spellingscontrole.

(ps. omdat het nu okee is, kan ik het je dus niet laten zien, want het werkt nu gewoon weer. Ik denk dat het door een update is gekomen)
 
Laatst bewerkt:
Ook op die manier hou ik hetzelfde effect: het schermpje met 'Spellingcontrole' verschijnt en daar bovenop het scherm 'Spellingcontrole voltooid'. Klik ik dat weg of op OK dan is alles weg.
 
Mag ik vragen hoe je LO hebt geinstalleerd? Is dat via Synaptic of via een PPA of....?
Want dan zou ik adviseren om hem helemaal te verwijderen en daarna weer via Synaptic te installeren.

Jammer dat ik niet kan zien hoe of wat, omdat het bij mij dus wel gelukt is. (had ik daar nu maar een screenshot van gemaakt!)
 
Gewoon via Softwarebeheer. Er staan nu dus een groot aantal pakketten met het woord LibreOffice met een vinkje, maar ook een aantal niet. Zelf heb ik toen nog Help-nl erbij geinstalleerd.
 
Mag ik nog wel even vragen welke versie je hebt?
Kijk eerst eens in Synaptic of er de pakketten niet gebroken zijn of dat er iets mist, dat doe je door links op status te klikken en dan daar de verouderde en/of gebroken pakketten aanklikken.
Is daar alles in orde dan doe het volgende.

Verwijder LO helemaal, dus aanvinken in Synaptic (met rechtermuis) markeren voor volledige verwijdering.

Doe daarna even in de terminal het volgende: (regel voor regel, dit is een update van je configuratiebestanden en ook het verwijderen van programma's en updatebestanden in de cache)

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

en installeer daarna LO weer opnieuw.

Ik zou het anders ook niet weten, want zo op afstand kan ik toch niet zien welke pakketten er wel zijn en niet zijn en wat je gedaan hebt. Moeilijk, dus een verse installatie van Libre Office lijkt mij dan het handigst.
 
Ik had het geinstalleerd vanuit Softwarebeheer, niet vanuit Synaptic. Als ik in Synaptic zoek op libreoffice dan is er achter libreoffice niets gemarkeerd (dus niets geinstalleerd). Is mijn libreoffice vanuit Softwarebeheer (versie 1:3.5.7-Oubuntu4) misschien een hele andere dan in Synaptic?
De sudo's die je aangeeft had ik zelf al eerder gedaan, inclusief sudo apt-get check en sudo apt-get autoclean.
Kan ik beter de huidige installatie deleten en dan vanuit Synaptic installeren?
 
Ja, dat zei ik al eerder. Alles verwijderen en dan via Synaptic.
Ik blijf het zeggen dat je beter via Synaptic kan installeren dan softwarebeheer.

Softwarebeheer is handig om iets te zoeken wat je kan gebruiken. Synaptic is beter - op voorwaarde dat je weet wat je zoekt. In synaptic heb je iets meer controle en het is krachtiger, vooral om te verwijderen. Met Synaptic pakketbeheer kan je de pakketbronnen van Ubuntu / Mint makkelijker doorzoeken en veel meer informatie vinden over de pakketten. Bovendien kan je meer dingen ermee doen dan met Softwarecentrum. Let wel, als je een programma verwijderd (of wil herinstalleren), ga even naar je home folder, klik CTRL+H en verwijder de verborgen map waarin al je voorkeuren staan opgeslagen.
 
Heb vanavond op mijn laptop met Mint 15 Mate gekeken. Daar had ik libreoffice ook ooit vanuit Softwarebeheer geinstalleerd. Toen ik echter bij libreoofice in Synaptic keek, waren daar wel een groot aantal progs van libreoffice groen/actief. Iets vanuit Softwarebeheer én vanuit Synaptic installeren heb ik beslist nooit gedaan, dus vreemd.
Overigens heb ik op die laptop hetzelfde probleem. Als ik alles verwijder en het opnieuw vanuit Synaptic installeer heb ik dan met de megapackage automatisch ook de spellingcontrole of moet ik daarvoor extra progs installeren? Nog een vraag: als ik de homefolder en CTR+H aanklik zie ik nergens een map met libreoffice, of begrijp ik iets verkeerd?
 
Als ik in Google kiijk moet je of een NL woordenboek installeren of so wie so de taal extensie.
Zolang je dat niet gedaan het valt er imho helemaal niks te selecteren op nl taalgebied..

Simpele zoekactie ging zo:

http://forum.ubuntu-nl.org/software...dse-spellingscontrole-in-engelse-libreoffice/
http://extensions.libreoffice.org/extension-center/languagetool
via

https://www.google.nl/search?q=libr...j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

PS: volgens mij vind je dit soort antwoorden op een Ubuntu forum sneller dan hier.... lijkt me.
 
Vreemd genoeg stond libreoffice -l10n-n in synaptic aangevinkt. Maar ik ben er via die tweede verwijzingen wel uitgekomen. De handleiding/benaming/procedure voor Ubuntu en Xubuntu is net weer iets anders dan voor Mint, maar het bracht me wel op een idee. Via Menu naar Configuratiescherm. Toen naar Languages en daar naar Talen toevoegen/verwijderen. Daar Engels weggehaald en Nederlands aangevinkt. Spellingcontrole Nederlands in Libreoffice werkt nu weer en ook de spellingcontrole in ThunderbirdMail (gaf ook ineens Engelse alternatieven) is nu ook weer in het Nederlands. Blijft wel de vraag waarom alles ineens Engels was terwijl spellingcontrole voorheen goed in het Nederlands werkte. Mogelijk een update? In ieder geval enorm bedankt voor de moeite en het geduld.
 
Graag gedaan. Kan een update zijn.
Ik weet wel dat ik in Mint na een update, vaak even via Synaptic soms voor Thunderbird en FF het pakket met de nederlandse taal moet herinstalleren, zodat alles dan weer in het Nederlands is.

Ik wist niet dat je de talen nog niet had geïnstalleerd, anders had ik dat ook geadviseerd. Voortaan gelijk even doen na verse installatie van Mint (of een andere Linux distro)

Fijn dat alles nu werkt, en ach weet je, het is een mooie les voor de volgende keer.

En geduld? Joh, bijna 7 jaar geleden ben ik toch ook zo begonnen met Linux. En dan was ik ook blij dat er mensen waren die mij op weg hielpen. Zie mijn handtekening, ik ben al lange tijd steunpunt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan