AVI of DIVX

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Misschien is de titel van mijn vraag wat vreemd, maar ik weet het verschil tussen deze twee formaten niet en een echt duidelijk antwoord op mijn vraag vind ik ook niet op internet.

Ik heb een film gemaakt van 25 GB, een AVI-bestand. Dat is veel te groot om te streamen naar een mediaspeler (draadloos), dus hij moet kleiner. Ik kan er een DIVX van maken, dan is die nog geen 3 GB. DIVX wordt steeds aangeduid als AVI-bestand, maar lever ik dan heel veel kwaliteit in? Of moet ik het AVI-bestand van 25 GB als geheel ongecomprimeerd zien en is er weinig kwaliteitsverlies met het kleine DIVX-bestand?

Mijn vraag komt ook voort uit de melding, die Pinnacle Studio mij geeft als ik het bestand op een DVD wil branden. De melding is, dat ik dat best op een DVD kan krijgen van 4,7 GB, maar dat ik dan wel slechts 56% van de kwaliteit van het origineel overhoudt.

Wie maakt mij wat wijzer?
 
Heldere uitleg, Merijn, hoewel 10 jaar oud en dus misschien wat achterhaald. :)

Kan iemand nog wat meer ingaan op het eventuele kwaliteitsverlies? Het liefst zou ik gewoon het gewone AVI-bestand afspelen, maar dat gaat dus niet met streamen en het is ook te groot om op You Tube te plaatsen. Maar als het kwalitatief weinig uitmaakt? Ik vind de melding uit Pinnacle wat vreemd: branden op DVD levert kwaliteitsverlies van ruim 40% op, terwijl het DIVX-bestand nog veel kleiner is dan wat op een DVD kan.
 
avi is de 'jas' van een videobestand, ofwel de 'container'.
andere containers zijn bijvoorbeeld mkv, wmv of .mp4

In die container zit de eigenlijke video, opgeslagen volgens een 'codec'. DivX is zo'n codec, andere zijn bijv. DV, of H264

Bij het maken van een videobestand kun je die codec heel nauwkeurig instellen, of wat minder. Dat wordt aangegeven door de 'bitrate'. Een hogere bitrate is nauwkeuriger, en ziet er beter uit dan een lage. Een hoge bitrate geeft een groter bestand.

Jouw camera neemt op met een vrij hoge bitrate, en gebruikt een speciale codec om video op te nemen. Die is niet bedoeld om meteen af te spelen of via internet te verspreiden. Hiervoor zijn andere, 'lichtere' codecs bedacht, zoals DivX of H264.

Door je video op te slaan bijv. met een DiVX codec wordt het bestand veel kleiner, en als je het goed doet, zonder zichtbaar verschil.
 
Hey Vandahl, dat is een heel uitgebreid antwoord, waar ik veel wijzer van wordt! :)

Kun je mij nog vertellen hoe ik naar DIVX-codec toe het beste kan handelen? Je spreekt over "als je het goed doet" en dat wil ik, maar kun je mij daarin nog adviseren door een kleine uitleg?

Dank voor de moeite! :thumb:
 
Voor echt goed transcoderen (het omzetten naar een ander formaat) kun je naar school, zoveel valt daar over te leren.
Het is ook afhankelijk van je videomateriaal, is er veel beweging of weinig? Zit er veel zwart in, enz.

Bij PAL (SD) moet je gemiddeld genomen kwa bitrate boven 1500 Kbit/seconde zitten (voor video alleen). Op die manier wordt een film van 90 minuten zo'n 1.5 Gigabyte. Voor 720P videomateriaal (HD ready) is de bitrate minimaal 5000, en voor FullHD min. 9000.

Met een aantal programma's kun je omzetten in meerdere 'passes'. Zo'n 2-pass transcoding ziet er veel beter uit, maar duurt ook bijna 2x zo lang.
Bij omzetten hou je de afmetingen het beste gelijk, als het een PAL opname is dan 720 x 576 pixels, 720P= 1280 X 720 pixels en FullHD= 1920 x 1080.

Veel van die omzetprogramma's hebben een 'easy'-stand waar je dit soort dingen niet tegen komt, die zitten dan verborgen in een geavanceerd menu.
 
Geweldig antwoord, daar kan ik verder mee!!! :thumb:
 
Als ik FullHD door Pinnacle laat doen, dan gaat om wat voor reden dan ook het geluid op te hoge snelheid. Dat is in de instelling DIVX Plus HD.
Als ik DIVX gebruik dan gaat het geluid wel goed, maar de bitwaarde staat op 3000 en die kan ik niet wijzigen.

Kun je mij advies geven hoe ik toch aan Full HD kan komen met 9000 bits en geluid 320 kB/s?
 
Laatst bewerkt:
Dat je geluid op een te hoge snelheid speelt, komt omdat in Pinnacle je geluid op een verkeerde klokfrequentie (samplerate) staat ingesteld. Dat is wat anders dan je bitrate van 3000 voor video en 320 voor audio. De samplerate wordt aangegeven in Kiloherz (Khz). Je camera-opname of ander bronmateriaal heeft een bepaalde samplerate, en die moet je aanhouden bij het omzetten naar een ander formaat.

De meest gebruikte bij video is 48 Khz. Long-play video-opnames willen nog wel eens 32 Khz zijn. CD's en MP3's zijn meestal 44.1 Khz. Als je een videobestand van 32 Khz omzet met 48 Khz, speelt het geluid bijna 30 % sneller!

Je moet uitzoeken met welke samplerate jouw video is gemaakt, dat kun je denk ik ergens in een 'eigenschappen'-schermpje zien, anders met het gratis programma Gspot, dat allerlei technische info geeft over videobestanden.
De instellingen voor omzetten pas je daar op aan. Ik ken Pinnacle niet, maar de samplerate zit ingebakken in die 'DIVX Plus HD' instelling. Als je die niet kunt wijzigen
moet je zelf een 'custom' instelling maken met het juiste formaat, codec, bit- & samplerate.


Samplerate = hoeveel samples per seconde worden geregistreerd
Bitrate = in welke resolutie
Nederlands voor samplerate is bemonsteringsfrequentie, ik hou het bij de engelse naam.

http://www.headbands.com/gspot/
 
De camera levert 48 kHZ, dus daar zit het probleem niet. IK heb nu een AVI-bestand van bijna 2 uur, maar het is 25 GB groot. Bitsnelheid 1536kbps. Het is te groot om te streamen naar een mediaspeler, dus ik zoek mogelijkheden om het kleiner te maken met behoud van zoveel mogelijk kwaliteit. Ik zit dus een beetje vast hoe ik ermee om moet gaan. Ik heb het idee, dat Pinnacle het niet kan, want zoals ik schreef was het geluid veel te snel, maar ook de filmbeelden waren erg slecht t.o.v. het origineel.


Ik heb nu diverse maten geprobeerd (en ga daar ook mee door), maar ik slaag er niet in om de filmbeelden ook maar bij benadering te laten lijken op het origineel. Is een AVI-bestand van 25 GB wellicht te groot om te comprimeren tot een acceptabel geheel?
 
Laatst bewerkt:
Weet je het merk en type van die camera? Het lijkt me een SD (standard definition) -PAL apparaat, door de getallen die je opgeeft (1536 Kb gaat over het geluid). Het is dan geen HD opname, en een HD preset in Pinnacle zal het beeld oprekken, waardoor het er niet uit ziet. SD/PAL is 720 x 576 pixels, dat is zo'n beetje 2.5x zo klein als de monitor waar je naar kijkt. Als je het beeld schermvullend maakt dan gebeurt hetzelfde, dan blaas je het beeld 2.5 x op. Gevolg is een onscherp beeld.

Je moet dus (in het geval van SD) een preset maken/kiezen die SD is (720 x 576 pixels) en 'm eigenlijk klein bekijken voor de hoogste kwaliteit. Bitrate voor dit formaat heb ik eerder genoemd. Hoe dit er schermvullend uitziet ligt aan de de TV en de 'upscaler' die daar in zit. Die doet hetzelfde, vergroten v.h. beeld.
Daarnaast zou ik 'de-interlacen', een functie die meestal in de geavanceerde instellingen zit. Dat heeft te maken met een ander verschil tussen camera en TV/monitor.
 
Hallo Vandahl,

Het gaat al wat ingewikkelder worden, maar ik moet er toch doorheen. :)

Het gaat om een Canon Legria 16. Ik speel het af op een Samsung televisie 42" (LE40R81 BXlXEC), maar ik zie op mijn computerscherm al, dat het beeld niet goed is in vergelijking met het origineel. Ik gebruik de camera nu drie jaar en heb hier eigenlijk nooit last van gehad. Daarom legde ik het verband met de grootte van het bestand, want niet eerder had ik zo'n lange vakantiefilm.
 
Canon Legria, dat veranderd de zaak. M'n vorige bericht kun je daarom vergeten. Het is wel degelijk een HD camera, maar door je getallen dacht ik aan een SD cam.
Is er iets veranderd aan je werkwijze of apparatuur dat je nu problemen hebt? Ging het ooit wel goed?
Wat je kunt doen is een camera-bestand openen in Gspot, en evt. een schermprint van dat programma hier plaatsen (als .jpg te groot wordt, dan in .gif, via 'Paint')

Je camera heeft ook nog verschillende standen, de opname kan wel degelijk SD zijn. Weet je nog in welke stand je hebt opgenomen? Ze staan in de specs hieronder bij "RECORDING MODE".
Audio is weer een ander verhaal; je camera neemt geluid op in een soort ingepakt bestand (Dolby digital). Om daar mee te werken heeft Pinnacle andere versies en plugins. Ik zie ook iets over je programma registreren bij Pinnacle, waarna je er bepaalde opties bij krijgt. Dat kan alleen bij eerlijk gekochte software.. Welk programma en versie gebruik je precies?


http://www.canon.co.uk/For_Home/Pro...efinition_HD/LEGRIA_HF_R16/index.aspx?specs=1
http://declic-video-fx.com/News/ID/...4-15-HD-Ultimate-and-Ultimate-Collection.aspx
 
Ik moet zeggen, dat mijn camera op SP stond en dat is wel erg jammer. IK heb de camera nu op FXP gezet, 17 mb per seconde.

Maar dat is dus voor de volgende opname. Het AVI-bestand laat gewoon een goede opname zien, die slecht is na transcoderen (is dat de juiste term?). Gspot laat de informatie zien, die je in de bijlage kunt vinden.

Dit is de informatie van het AVI-bestand van 25 GB:
film.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is de informatie van de originele film: (Gspot kan het MTS-formaat niet lezen)
 

Bijlagen

  • film origineel.jpg
    film origineel.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 67
En dit is de informatie van de DIVX, die van het grote bestand is gemaakt. Nu ik dit zo zie vraag ik mij af of dit allemaal wel klopt, ik zie nogal veel "n.a." staan.
 

Bijlagen

  • Film DIVX.jpg
    Film DIVX.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 84
Om te beginnen, ik denk dat je je film overnieuw moet maken..

Ik lees overal dat Pinnacle (en elk ander montageprogramma) niet goed met het MTS formaat overweg kan; dat zal de basis van je problemen zijn. MTS moet eerst worden omgezet naar een ander formaat en daarmee kun je in Pinnacle een film maken.

Als je naar de roze Gspot screenprint kijkt: die klopt helemaal niet! Is dat de film van 25 GB die uit Pinnacle komt? Volgens Gspot is ie 2 uur, en 669 MB (Dat kan nooit met een bitrate van 4600 en PCM audio) Ook staat er dat die avi 720 x 576 is. Daar ben je al de helft kwijt geraakt, als het klopt wat daar staat.
Dit zal ook de reden zijn dat die beige Gspot allerlei fouten geeft.

Dus moet je die MTS eerst omzetten, bijvoorbeeld naar avi. Er worden converters verkocht voor €30,- (inderdaad, transcoderen, Google 'MTS converter'). Het kan misschien ook gratis, Canon heeft zelf 'Zoommixer', maar het is niet duidelijk of die MTS lust. Zie onder, ook voor het gratis programma "Format Converter', waarmee je het kan proberen.
Ik zou dat omzetten eerst testen met een kort stukje film, om te zien of alles goed gaat.

Zoommixer software van Canon:
http://www.canon.nl/Support/Consume...corders/Digital/HDV_series/LEGRIA_HF_R16.aspx
Format Factory:
http://www.pcfreetime.com/index.html
 
Ik veronderstel, dat je Imagebrowser van Canon bedoelt? (Imagebrowser is voor foto's, blijkt nu. Ik kan Zoommixer niet vinden).

Dat Gspot-plaatje is inderdaad van de film van 25 GB, die op zich heel goed toonbaar is. Maar na compressie is het slecht.

Ik hoop wel Pinnacle te kunnen gebruiken hiervoor, want ik gebruik dat programma al zo lang, dat ik daar heel aardig mee overweg kan. IK heb er toch mooie films mee gemaakt, ook met de Canon.....

Als ik converteer naar AVI, heb ik dan niet behoorlijk kwaliteitsverlies? Is dat de enige manier om de MTS-bestanden te bewerken in Pinnacle?
 
Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling op het vorige bericht (ik geloof, dat ik geen bestand kan toevoegen als ik een bericht later aanpas):

Een klein stukje film geeft een heel ander beeld. Zelfs audio is anders. Ik vraag mij nu ook af of die cijfers niet heel anders worden omdat ik er foto's tussen heb gevoegd, muziek etc erbij.
 

Bijlagen

  • film origineel stukje.jpg
    film origineel stukje.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 69
Het laatste plaatje voor vandaag is een stukje film, dat ik via Format Converter heb omgezet. Is het dan de bedoeling, dat ik een dergelijk bestand invoer in Pinnacle of loop ik dan te hard?
 

Bijlagen

  • Film FF.jpg
    Film FF.jpg
    83 KB · Weergaven: 37
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan