illustraties voor PowerPoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Hallo beste helpers,

Als ik in PowerPoint of in andere office toepassingen een illustratie invoeg dan kan ik deze in PowerPoint vaak nog aanpassen.
Met name de kleuren kan ik dan vervangen (of liever gezegd: afbeeldingskleuren wijzigen).
Ik kan voor elke kleur een andere kleur kiezen.

Nou heb ik bijvoorbeeld ook zelf afbeeldingen van slechts een paar kleuren, maar die kan ik niet aanpassen met 'Afbeeldingskleuren wijzigen'.

Ik ben er al achter dat het .wmf bestanden moeten zijn, maar hoe maak ik die met bijvoorbeeld PaintShopPro (of eventueel Paint).
Gewoon opslaan als.wmf is niet voldoende want als ik dan wil aanpassen doet PowerPoint net alsof het een .bmp bestand is.

Bedankt alvast voor jullie tips.

Met vriendelijke groet,
Ger
 
Hallo,

Ik kreeg een bericht dat xp2 gereageerd had op mijn vraag, maar ik zie niets staan.
@xp2: als je gereageerd hebt, wil je dan misschien je antwoord nog eens doorgeven.
(ik heb ook geen idee waardoor ik het niet kan zien).

Groetjes,
Ger
 
Hallo gGerretje,

Ik heb 't bericht verwijderd omdat ik na een tijdje een heel verhaal schreef wat helemaal niets meer met je vraag had te maken. Ik zal in mijn volgende post je vraag beantwoorden.

Groeten, xp2
 
Wat je kan doen is je huidige afbeelding die niet wordt ondersteund, even een PrintScreen van maken plakken in MS Paint.

Klik vervolgens op Selecteren en dan de afbeelding selecteren door het deel dat je wilt hebben te selecteren (met slepen) dan doe je Ctrl+C maak een nieuw Paint bestand aan (Ctrl+N) en dan plak je het (Ctrl+V) en dan klik je op Opslaan als en geef je het een naam en sla je het op, op de gewenste locatie.

Dan moet je waarschijnlijk de afbeelding even bijsnijden met een ander fotobewerkingsprogramma, dat kan o.a. met Microsoft Office Picture Manager (Alle programma's > Microsoft Office > Office-hulpprogramma's > Picture Manager).

Eenmaal in dat programma klik je op Afbeeldingen bewerken op de werkbalk, en klik je op Bijsnijden. Als je klaar bent, klik op OK, en ga je naar Bestand > Opslaan en sluit je het venster.

Voor illustraties:

Illustraties die je invoegt via de galerie in PowerPoint kan je waarschijnlijk geen kleuren instellen. Misschien kan het ook wel, maar dat weet ik niet.

Groeten en veel succes, xp2 ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo xp2,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk niet dat mijn vraag helemaal duidelijk is overgekomen.

Ik kan in PowerPoint illustraties invoegen (de standaardcollectie zeg maar).
Als ik dan kies voor dat dollartekentje en ik heb het op mijn dia staan kan ik erop rechtsklikken en kiezen voor 'Afbeelding' - 'Andere kleuren, en dan zie ik de gebruikte kleuren van dat plaatje en kan ik ze aanpassen. Bij illustrateis met tien kleuren kan ik ze alle tien vervangen door een zelfgekozen kleur.
Maar dan heb ik slechts keuze uit de standaardcollectie illustraties.
Ik wil nu zelf mijn plaatje toevoegen. Bijgaand Vliegtuig-groen.png het plaatje. Het is een PNG bestandje met doorzichtige achtergrond want ik wil het op de dia (met mijn landkaart als achtergrond) invoegen. Net zoals ik met dat dollartekentje kan.
En dan wil ik de kleur van dat vliegtuigje kunnen wijzigen.

Nou ben ik intussen zelf al aan het uitvogelen geweest.
Ik ben erachter dat ik al een stuk op weg ben als ik mijn plaatje als afbeelding invoeg, dan erop rechtsklik en opsla als afbeelding (kies voor uitgebreid windows meta-bestand). Ik kan dat opgeslagen bestand dan invoegen als afbeelding en dan kan ik op de gewenste manier de kleur aanpassen bijvoorbeeld rood in plaats van groen (deze heeft nogal wat overgangsvormen maar dit terzijde).

Nu wil ik alleen nog de achtergrond doorzichtig hebben.
Dat is dus wat er overblijft van de vraag.

Als ik jouw redenering volg kan het wellicht sneller.
Een plaatje aanmaken in Paint of PaintShopPro is geen probleem, maar dan moet ik hem dus op een of andere manier kunnen opslaan als Windows metabestand of uitgebreid windows metabestand. Alle illustraties uit de clipgalerie zijn trouwens ook van dat type namelijk .wmf (windows meta file).
Maar hoe doe ik dat met behoud van mijn doorzichtige achtergrond.

Ik hoop dat jij of iemand anders me kan verder helpen.

Groetjes,
Ger
 
Laatst bewerkt:
Op verzoek van de Helpmij-watchdog, bij deze nogmaals een oproep aan de helpers.
Anders zet ik hem noodgedwongen maar op opgelost (of moet ik dat niet doen omdat er geen sluitende oplossing is gegeven?)

Met vriendelijke groet,
Ger
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan