Transparante achtergrond-achtergrond

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn12321

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Berichten
827
Hallo,
Weet iemand hoe dit heet: de achtergrond die je bij bijv photoshop ziet bij iets transparants, zo een dambord;
Naamloos.png
Ik heb dit nodig voor een achtergrond voor een website.
Heel erg bedankt!

Martijn
 
Het dambord heet heel toepasselijk transparantie.
Dat kan met o.a. Photoshop (elements) of het gratis paint.net
Eenmalig kun je ook een online tool gebruiken , zoals deze (Engels)
Daarna moet de afbeelding een GIF of PNG worden. Anders verdwijnt het transparante gedeelte
Mvg Leo
 
Laatst bewerkt:
Ja dat snap ik ;)
Maar ik moet weten hoe ik dit plaatje online in verschillende formaten kan krijgen (20x20 ofzo), zodat ik deze als achtergrond kan instellen voor mijn site.
(sorry had het nogal vaag uitgelegd)
 
Als je een blokjespatroon als achtergrond wilt hebben, kun je dat toch makkelijk zelf maken?

Tip:
Maak niet meerdere plaatjes met verschillende formaten,
maar maak er een of een paar die heel groot zijn en gebruik die als achtergrond waar je 'm nodig hebt.
Bijvoorbeeld één van 1600 x 1000 (breedte x hoogte) als je hem vaak voor een hele pagina gebruikt.
en dan een van 400x100 voor kleinere ruimtes.

Als je zo'n plaatje als achtergrond gebruikt, wordt alleen het gedeelte getoond voor zover nodig.
Dat wil zeggen: als je (bijv.) een div hebt van 140 x 80 pixels, en je gebruikt daar je achtergrond plaatje van 400x100
dan wordt er ook niet meer dan 140 x 60 pixels van je achtergrond getoond.


Dus met een paar goed gekozen formaten, kun je vooruit op je hele site.
 
Laatst bewerkt:
Maar als ik een 20x20 plaatje pak en die laat herhalen, is het toch een veel kleiner file'tje dus sneller te laden? Of zie ik dat verkeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan