Windows - Linux intergratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

dezomervoorbij

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2013
Berichten
16
Hallo,

Ik heb het volgende:

Linux-server (Proxy & Web)
2 netwerkkaarten - 1 NAT - 1 VMnet2
ETH0 = NAT (ip adres via DCHP)
ETH1 = Vmnet 2 (LAN)

Windows Server 2008 (File, Dns, AD)
1 netwerkkaart = VMnet 2 (Lan)

Nu wil ik graag dat als ik een webpagina bezoek op de windows server, dat deze via de Linux-server toegang heeft tot het internet.

Het lukt om vanaf ETH1 naar de windows server te pingen en andersom, dus ze kunnen elkaar wel zien.

Echter moet ik de twee netwerkkaarten van mijn Linux-server aan als het ware aan elkaar koppelen, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.

2wmji4l.png



Ik heb het ip-adres van de Linux-server als gateway ingevoerd op de Windows Server.

Desondanks krijgt deze geen internet.

De Linux server heeft 2 netwerkkaarten.
1 krijgt een adres via DHCP en 1 heeft 10.6.13.10

De Windows server heeft 1 netwerkkaart en het adres 10.6.13.11.
 
Laatst bewerkt:
Waar loop je vast? Je hebt 2 opties afhankelijk van je situatie, ip forwarding of bridging. Beide opties staan vanwege veiligheidsoverwegingen standaard uit op linux.

Zonder additionele configuratie zal er dus inderdaad geen verkeer gaan tussen beide netwerkkaarten
 
Ik vraag me af of het plaatje wel klopt: Zowel de W2008 server als de Linux server hebben hetzelfde ip-adres 10.6.13.10 ???

Verder lijkt mij de enige manier om via de W2008 server Internet te bereiken is via het inrichten van de W2008 server als proxyserver. Natuurlijk moet de W2008 dan (door de firewall) via de Linux machine Internet toegang moeten hebben.

Tijs.
 
Ik vraag me af of het plaatje wel klopt: Zowel de W2008 server als de Linux server hebben hetzelfde ip-adres 10.6.13.10 ???

Verder lijkt mij de enige manier om via de W2008 server Internet te bereiken is via het inrichten van de W2008 server als proxyserver. Natuurlijk moet de W2008 dan (door de firewall) via de Linux machine Internet toegang moeten hebben.

Tijs.

Het klopt dat er een fout zit in de tekening.
De linux server heeft 10.6.13.10 en de Windows Server heeft .11

Ik heb geen idee hoe ik het internet regel op m'n linux server, zo dat ik dit ook op de Windows Server kan gebruiken.
 
Waar loop je vast? Je hebt 2 opties afhankelijk van je situatie, ip forwarding of bridging. Beide opties staan vanwege veiligheidsoverwegingen standaard uit op linux.

Zonder additionele configuratie zal er dus inderdaad geen verkeer gaan tussen beide netwerkkaarten

Tja, waar loop ik vast.

Ik wil met mijn Windows-Server het internet op kunnen via de Linux-server
Ze kunnen elkaar pingen, maar ik krijg geen internet op de Wserver. Ook niet als ik het ip adres van de linux-server invoer op de windows server als gateway.

Squid werkt. Dat heb ik al kunnen testen door wat websites te blokkeren.
 
Waar heb je dat getest (squid)? op de linux server of via de andere clients? Het opgeven van de linux server als default gateway is de eerste stap. Vervolgens moet de linux server het weer forwarden naar de router. Maar uit je antwoorden kan ik niet opmaken of alle andere dingen nu wel werken en alleen de windows server niet of dat de rest ook niet werkt.

Ik mis ook nog of je op de linux server de paketten doorzet op IP niveau of ethernet.
 
Waar heb je dat getest (squid)? op de linux server of via de andere clients? Het opgeven van de linux server als default gateway is de eerste stap. Vervolgens moet de linux server het weer forwarden naar de router. Maar uit je antwoorden kan ik niet opmaken of alle andere dingen nu wel werken en alleen de windows server niet of dat de rest ook niet werkt.

Ik mis ook nog of je op de linux server de paketten doorzet op IP niveau of ethernet.

Ook op de clients kan ik geen gebruik maken van het internet via deze proxy.
Het lijkt dus op de Linux-server mis te gaan.

Ik heb gezien dat Squid werkt op de linux-server. Ik kan zien dat hij pagina's blokkeert en in de log bestanden.
De linux-server heeft gewoon internet, dat komt uiteraard door de netwerkkaart die via DHCP een adres krijgt.
 
Wat geeft:

Code:
sysctl net.ipv4.ip_forward

als daar "0" uit komt is je server gewoonweg nog niet aangezet om verkeer door te zetten
 
Wat geeft:

Code:
sysctl net.ipv4.ip_forward

als daar "0" uit komt is je server gewoonweg nog niet aangezet om verkeer door te zetten

Dankje! Dat was het inderdaad! Zo simpel, achteraf dan!

Heb ik direct een volgende vraag:

Ik heb in de squid.conf aangegeven dat deze een cache heeft van 500mb.
Echter mag deze alleen een cache hebben van veelbezochte sites. Hoe stel ik dit in?
 
Hoe bedoel je "alleen van veelbezochte sites" ? Je kunt lijsten van sites expliciet laten cachen of expliciet niet cachen. Voor de rest zou de cache zelf moeten bepalen welke informatie waardevol is en welke niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan