Hoe kan ik mijn draadloze printer detecteren op desktop pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xtrakan

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2013
Berichten
5
Hallo iedereen,

Waarschijnlijk stel ik een domme vraag en is het antwoord eenvoudig maar ik raak er niet uit momenteel.
Mijn situatie is als volgt.

Mijn desktop is via vaste lijn (scarlet) aangesloten op internet via een sagem modem.
aan mijn sagem modem heb ik een router van d-link hangen (sagem modem was niet krachtig genoeg om het hele huis draadloos te voorzien.)
Ik heb op een neutrale plaats een canon mg5350 staan die draadloos verbind met de d-link router.
Ook mijn laptop en andere pc's verbinden draadloos met de router.
Nu wil ik via de desktop ook draadloos afprinten.
Echter moet ik steeds de desktop (draadloos) inloggen op deze router om te kunnen printen.

hoe kan ik het oplossen dat de desktop gewoon afprint zonder dat ik steeds moet verbinden met de router??

Alvast bedankt voor de hulp en de tips
 
Het klinkt alsof je twee netwerken hebt gecreëerd. Indien je 1 enkel huisnetwerk wil hebben moet je dan ofwel de scarlet router (als een device wireless kan is het per definitie NIET enkel een modem) of de dlink router als bridge gebruiken.

Veel providers doen moeilijk over het in bridge mode plaatsen van hun (prul)device en moet je dus waarschijnlijk je D-link anders aansluiten.

Hoe is de DLINK nu aangesloten? via de WAN poort?
 
de d-link is gewoon via ethernet kabel aangesloten op de sagem modem. zou inderdaad wel kunnen dat ik 2 netwerken gecreëerd heb :).
Als ik de desktop draadloos verbind met de router kan ik wel printen :)
 
Ja, maar HOE is de dlink aangesloten? op welke poort? De meeste consumenten routers hebben 1 WAN poort en 4 LAN poorten (zelfde stekkers, maar vaak ander kleurtje of anders duidelijk aangegeven)

Als je de dlink hebt aangesloten via de "WAN" poort heb je eigenlijk twee netwerken, waarbij items achter de dlink wel naar buiten kunnen, maar anderen niet naar binnen.
 
Op de sagem modem zijn 2 poorten voorbehouden voor tv (die zijn aangeslorten) en 1 poort voor ethernet kabel, deze loopt naar de d-link router
op de d-link router komt de kabel binnen in de gele poort met label internet op en dan zijn er nog 4 extra poorten waarvan op 1 mijn ps3 aangesloten is.

moet ik de d-link op een lan poort aansluiten ipv op de internet poort?
Gaat alles dan nog werken of moet ik het opnieuw condigureren?
 
Inderdaad moet de DLINK op een Local Area Network poort.

Qua configureren moet je even zorgen dat je de DLINK een "vast" IPadres geeft in de range van je SAGEM. Dit is an sich niet nodig voor de werking, maar anders kan je de router extern niet meer bereiken om in te loggen.

Ga naar de DLINK en bekijk daar het huidige IP adres van de router. Dat zal iets zijn van:

192.168.1.100 subnetmask 255.255.255.0
192.168.2.100 subnetmask 255.255.255.0
etc.

Exacte type adres is afhankelijk van de sagem. schrijf dit op en geef de DLINK nu een vast adres van:

192.168.1.2 (laatste getal aanpassen naar een laag getal) subnet 255.255.255.0

onthoud dit adres of schrijf het eventueel op een stickertje op de router. zet vervolgens in de opties "DHCP" uit in de router en prik de kabel om. Als het goed is hebben alle apparaten nu weer internet en zitten alle apparaten op hetzelfde netwerk.
 
@wampier:
Het is handiger om juist een 'hoog' ip-adres te gebruiken (maar niet .254, want dat is soms het ip-adres van de router die ervoor staat). Ik raad dus (als niets/weinig bekend is over de DHCP reeks) om het nieuwe ip-adres te laten eindigen met .253
Verder doe je de volgorde verkeerd: Eerst DHCP server functionaliteit uitzetten (dan is/blijft er nog verbinding met de router) en pas daarna het ip-adres omzetten (dat dus leidt tot verbindingsverlies met de router).
Dan klopt er nog iets niet: De twee routers moeten vooraf van elkaar losgekoppeld zijn voordat de DHCP server en (vooral) de ip-adres en kabelpoort wijziging worden doorgevoerd: Veel routers zijn slim genoeg om LAN ip-adressen te weigeren die in hetzelfde ip-netwerk liggen als van het (op dat moment geldende) ip-adres van de WAN/Internet kant! Dus er mag niets aan de WAN/Internet kant hangen als de ip-adreswijziging wordt doorgevoerd.

Zie (bijv.) deze discussiedraad.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
haha nu is het helemaal chinees voor mij.

wat is nu de makkelijkste oplossing zonder dat ik al mijn toestellen opnieuw moet instellen, dus dat ze gewoon blijven werken met de router?
of blijk ik beter gewoon met mijn desktop inloggen op mijn router als ik moet afdrukken?

Groeten,
bart

www.xtrakan.be
 
Er zijn een paar mogelijkheden:
a. Je bouwt de d-link om naar switch/accesspoint, zodat alles in 1 netwerk staat. Dat is waar we tot nu toe over gepraat hebben (wampier en ik). Dat is het meest transparant (zodra het goed is ingericht en werkt).
b. Je doet in de d-link portforwarding van poort 9100 TCP naar het ip-adres van de printer. Dan een lokale printer aanmaken op de desktop, en met een nieuwe lokale TCP/IP poort die verwijst naar het WAN/Internet ip-adres van de d-link (dus een ip-adres op het netwerk van de Sagem).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tijs,

Kan je mij misschien stap voor stap optie 2 uitleggen?
Deze lijkt me het gemakkelijkst voor mij.

Groetjes,
Bart
 
Ik ga dat niet voorkauwen. Ik wil je er wel mee helpen op de helpmij chat waar ik nu ben: http://chat.helpmij.nl

Ik moet dan toegang hebben tot een pc die kan inloggen op de d-link, dus de laptop of een van "de andere pc's" via Teamviewer

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan